Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014
Тема 3. Рослини
ЗАПИЛЕННЯ. ПРИСТОСУВАННЯ РОСЛИН ДО РІЗНИХ СПОСОБІВ ЗАПИЛЕННЯ
Мета: сформувати поняття про запилення рослин; розглянути переваги перехресного запилення; розвивати спостережливість та вміння аналізувати.
Основні поняття і терміни: самозапилення, перехресне запилення, штучне запилення.
Обладнання: моделі квіток, гербарії, таблиця «Запилення».
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Перевірка домашнього завдання. (Біологічний диктант).
1. Квітка — це ...
2. Вісь квітки називають ...
3. Група квіток, розташованих на спільній осі, утворює ...
4. Прості суцвіття — це сукупність квіток, розташованих на ...
5. У вишні, цибулі, примули суцвіття — ...
6. Із кількох простих суцвіть на розгалуженій головній осі утворюються ...
7. У жита, пшениці суцвіття — ...
8. Процесу запліднення передує процес ...
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Запилення. Способи запилення. (Пояснення вчителя, складання схеми).
У насінних рослин процесу запліднення передує процес запилення.
Запилення — процес перенесення пилку з пиляків тичинок на приймочку маточки.
Самозапилення — процес перенесення пилку двостатевої квітки на приймочку маточки тої самої квітки. Самозапильні рослини: горох, квасоля, ячмінь, рис, просо та ін.
У природі найчастіше зустрічається перехресне запилення, коли пилок квітки однієї рослини переноситься на приймочку маточки квітки іншої рослини.
2. Пристосування рослин до різних типів запилення. (Розповідь вчителя з елементами бесіди та демонструванням таблиці «Запилення».)
Квітки комахозапильних рослин, як правило, яскраво забарвлені, великі, а якщо малі — то зібрані у суцвіття; мають приємний запах (вишня, айва, петунія, кульбаба). Пилку, порівняно з вітрозапильними рослинами, утворюється менше, але він великий і липкий. Комахозапильних рослин у природі більше.
Квітки вітрозапильних рослин переважно дрібні, малопомітні, з неяскравою оцвітиною без запаху.
У вітрозапильних рослин пилку утворюється багато, він дрібний, легкий, з гладенькою поверхнею. Багато вітрозапильних рослин зацвітають раніше, ніж розпускається листя (береза, ліщина, вільха).
Перевагою перехресного запилення є те, що особини обмінюються спадковою інформацією, а це дає матеріал для природного добору.
3. Штучне запилення рослин, його значення. (Розповідь учителя).
Штучне запилення здійснюється людиною (перенесення пилку з тичинок одних рослин на приймочку маточки інших різними способами). Його широко застосовують для виведення нових сортів, для підвищення врожаю в квітникарстві, садівництві, овочівництві, лісовому та парковому господарствах.
III. Закріплення вивченого матеріалу. (Тестові завдання).
Зазначте правильні відповіді.
1. Процесу запліднення у рослин передує процес:
A) розчинення;
Б) запилення;
B) проростання.
2. Самозапилення — це ...
A) процес перенесення пилку на приймочку маточки тої самої квітки.
Б) перенесення пилку з однієї рослини на іншу за допомогою вітру.
B) процес перенесення пилку одних квіток на приймочки маточок інших.
3. Природне перехресне запилення може здійснюватись:
A) вітром;
Б) людиною;
B) комахами;
Г) водою.
4. Вітрозапильні рослини мають квітки:
A) великі, поодинокі;
Б) яскраво забарвлені;
B) з приємним запахом;
Г) переважно дрібні, малопомітні.
5. Запилюються комахами рослини:
A) тополя, ліщина, береза;
Б) яблуня, вишня, горобина;
B) латаття, глечики.
6. Штучне запилення здійснюється:
A) водою;
Б) вітром;
B) людиною;
Г) тваринами.
IV. Домашнє завдання.
Вивчити § підручника. Підготувати міні-проект «Квіти і комахи».