Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014

Тема 3. Рослини
ПЛІД, ЙОГО БУДОВА І ЗНАЧЕННЯ. ТИПИ ПЛОДІВ

Мета: розширити знання учнів про насіннєве розмноження рослин; сформувати знання про будову плодів та процес їх утворення; ознайомити з різноманітністю плодів та їх значенням у природі та житті людини.

Обладнання: колекції сухих та соковитих плодів, таблиця «Різноманітність плодів».

Основні поняття і терміни: насінина, оплодень, сухі та соковиті плоди; розкривні та нерозкривні; біб, стручок, стручечок, коробочка, горіх, зернівка, сім’янка, кістянка, ягода, супліддя.

Структура уроку, основний зміст та методи роботи

I. Актуалізація опорних знань. (Бесіда за запитаннями).

1. Який вчений вперше описав явище подвійного запліднення?

2. У чому полягає суть подвійного запліднення?

3. Що розвивається із заплідненої яйцеклітини?

4. Що таке ендосперм? Яке його значення?

5. Що утворюється із насінного зачатка?

6. Що формується із зав’язі маточки?

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Утворення плодів. (Пояснення вчителя з використанням таблиць).

Плід утворюється тільки у квіткових рослин. Це генеративний орган, що утворюється після запліднення у квітці та містить насіння.

Плід складається з однієї чи декількох насінин та оплодня, що захищає насіння від висихання та інших несприятливих умов. Формується плід із зав’язі маточки після запліднення. В утворенні плода можуть брати участь і інші частини квітки: квітколоже, оцвітина, основа тичинок, до яких надходять поживні речовини.

Оплодень складається з трьох частин:

— зовнішнього (тоненького);

— середнього (може бути соковитим, м’ясистим, товстим);

— внутрішнього (тонкого, що часто видозмінюється і перетворюється на кісточку).

2. Різноманітність плодів. (Розповідь вчителя з елементами бесіди та демонструванням колекцій плодів).

За кількістю насіння розрізняють:

За характером оплодня

Сухі плоди не мають соковитого оплодня (середнього шару).

Соковиті плоди мають м’ясистий середній шар оплодня.

3. Значення плодів.

а) Біологічне значення плодів полягає у захисті насіння покритонасінних рослин від висихання та механічних пошкоджень.

б) Багато тварин, пощаючи плоди, сприяють поширенню насіння цих рослин.

в) Для людини плоди є продуктами харчування і джерелом необхідних поживних речовин: білків, жирів, вуглеводів та вітамінів.

III. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Учні розказують і презентують свої роботи про улюблений плід.

2. Лабораторне дослідження

Тема. Будова плода.

Мета: ознайомитися з будовою плодів, навчитися розрізняти різні типи плодів.

Обладнання та матеріали: лупа, колекції сухих плодів, соковиті плоди, що принесли учні (яблуко, груша, мандарин, помідор, слива тощо)

Хід роботи

1. Розгляньте запропоновані плоди. Назвіть рослини, яким ці плоди належать.

2. Поділіть ці плоди на однонасінні та багатонасінні.

3. Розгляньте оплодні запропонованих плодів. Згрупуйте сухі та соковиті плоди.

4. Сухі плоди розподіліть на розкривні та нерозкривні.

5. Заповніть таблицю.

Назва рослини

Типи плоду

Сухий чи соковитий

Однонасінний чи багатонасінний

Розкривний чи не розкривний

Яблуня

Помідор

Горіх

Мак

Слива

Квасоля

Соняшник

Яблуко

Соковитий

Багатонасінний


6. На основі дослідження сформулюйте висновки.

IV. Домашнє завдання

Вивчити § підручника. Підготувати повідомлення про різноманітні способи поширення плодів та насіння.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити