ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ в 6 класі - Конспекти уроків

Тема 3. Рослини

УРОК 41. ВПЛИВ УМОВ СЕРЕДОВИЩА НА ПРОРОСТАННЯ НАСІННЯ

Мета: поглибити знання учнів про насінину як зачаткову рослину, що містить зародкові органи і поживні речовини, необхідні для проростання; розвивати навички спостереження та дослідницької роботи; з’ясувати, за яких умов проростає насіння.

Основні поняття і терміни: насінина, зародок, ендосперм, проросток, схожість насіння.

Обладнання: відеоматеріал «Проростання насіння», чашки Петрі зі сухим та пророслим насінням пшениці та кукурудзи.

Структура уроку, основний зміст та методи роботи

І. Перевірка домашнього завдання. (Тестові завдання).

1. Плоди утворюються:

A) у всіх рослин;

Б) у голонасінних і покритонасінних;

B) тільки в покритонасінних рослин.

2. Плід складається з:

A) насінної шкірки та насінини;

Б) однієї чи кількох насінин і оплодня;

B) зовнішнього та внутрішнього шару.

3. За кількістю насінин плоди поділяють на:

A) однонасінні та багатонасінні;

Б) однонасінні та двонасінні;

B) однонасінні, двонасінні та багатонасінні.

4. Насінина дводольних рослин складається з:

A) насінної шкірки та ендосперму;

Б) зародка та ендосперму;

B) зародка та сім’ядоль.

5. Зародок насінини складається із:

A) поживних речовин і зародкового корінця;

Б) зародкового корінця, зародкового стебельця і зародкової брунечки;

B) зародкового корінця та сім’ядоль.

6. Насіння тополі, клена розповсюджується:

A) людиною;

Б) твариною;

B) вітром.

II. Актуалізація опорних знань. (Фронтальна бесіда за запитаннями).

1. Чому насіння може довго зберігатися у сховищах, на складах, не проростаючи?

2. Чому насіння не проростає в сухому та щільному ґрунті?

3. Що відбувається з насінням у вологому ґрунті?

4. Які умови необхідні для проростання насіння?

5. Чи все насіння здатне прорости і дати початок новим рослинам?

6. Що відбувається з насінням під час проростання?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Умови, необхідні для проростання насіння. (Пояснення вчителя)

— наявність води;

— оптимальна температура (для різних рослин температура може коливатись);

— пухкий ґрунт;

— доступ повітря.

2. Зміни, які відбуваються в насінні у процесі проростання. (Перегляд відеоматеріалу «Проростання насіння» з відповідним коментарем вчителя.)

Насінина → проросток → молода рослина

3. Схожість насіння — здатність насіння проростати і давати початок новій рослині. (Розповідь вчителя).

Тільки насіння з живим та неушкодженим зародком може прорости.

4. Дослідницький практикум «Дослідження умов проростання насіння» (виконується вдома).

Вчитель ділить учнів класу на 3 групи. Кожна група отримує завдання для проведення дослідження. Результати спостереження повідомляє учням класу на наступних уроках.

Для досліджень кожна група бере по 15—20 насінин пшениці, кукурудзи чи квасолі.

I група досліджує роль води на проростання насіння.

Непошкоджене насіння квасолі поміщають у банку без води, але за наявності доступу свіжого повітря (кисню) та при температурі +25 °С. У другу (контрольну банку), де є вода, тепло та доступ повітря, поміщають таку ж кількість насінин. Спостерігають, у якій банці насіння проросте, та роблять висновки.

II група досліджує роль тепла.

Непошкоджене насіння квасолі поміщають у банку з водою (вода повинна змочувати насіння наполовину ємності) за наявності доступу свіжого повітря (кисню) та температури 0 °С.

У контрольну банку поміщають таку ж кількість такого самого насіння, забезпечуючи доступ води, тепла та повітря. Спостерігають, у якій банці насіння проросте, та роблять відповідні висновки.

III група досліджує вплив повітря на проростання насіння. Непошкоджене насіння квасолі поміщають у банку з водою

(вода повністю накриває насіння) без доступу свіжого повітря (кисню) та при температурі +25 °С.

У другу (контрольну банку) поміщають таке ж насіння, забезпечуючи доступ повітря, води та тепла. Учні спостерігають, в якій банці проросло насіння, та роблять відповідні висновки.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Чому для висівання беруть ціле, неушкоджене насіння?

2. Чи однаково проросте насіння у холодному та прогрітому ґрунті?

3. Чому для проростання насіння необхідний доступ повітря (кисню)?

4. Чому насіння гороху, квасолі перед висіванням намочують?

5. Чи може прорости насіння без доступу сонячного світла?

6. Чому насіння висівають у ґрунт навесні, а не влітку, восени?

7. Вкажіть хронологічну послідовність морфологічних змін насіння.

A) Поява кореня 1

Б) Розтріскування шкірочки 2

B) Поява стебла З

Г) Набрякання насіння 4

Д) Поява листків 5

V. Домашнє завдання.

1. Вивчити § підручника.

2. Закласти експеримент дослідницького практикуму у групах.

3. Підготувати матеріал (презентація, схема, розповідь чи плакат) для повідомлення учням класу на одному з наступних уроків.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити