Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014
Тема 3. Рослини
ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ОРГАНІВ У РОСЛИННОМУ ОРГАНІЗМІ
Мета: поглибити та розширити знання учнів про вегетативні та генеративні органи рослин. Обґрунтувати залежність функцій органів від їхньої будови, а також взаємозв’язок між ними; формувати бережне ставлення до природи.
Основні поняття та терміни: вегетативні (корінь, пагін, стебло, бруньки, листки), генеративні (квітка, насіння, пліе) органи.
Обладнання: кімнатні рослини, що перебувають у фазі цвітіння; гербарні зразки вищих рослин, таблиця «Будова рослинного організму», комп’ютер, проектор, екран.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності учнів. (Розповідь вчителя з демонструванням живих рослин, гербарних матеріалів. Складання схеми).
Організм багатоклітинних вищих рослин є складною відкритою саморегулюючою системою.
Клітини → тканини → органи → організм
Основні властивості організму: ріст, розвиток, обмін речовин, перетворення енергії, здатність до саморегуляції та розмноження.
Органи рослин мають різну будову, виконують певну функцію та взаємопов’язані з іншими органами цього організму.
II. Вивчення нового матеріалу. (Самостійна робота учнів в групах).
Кожна група учнів розказує про певний орган рослини, його будову та виконувані функції, демонструє підготовлений матеріал.
1. Корінь — вегетативний орган, який закріплює рослину в ґрунті.
Функції кореня:
1) утримує рослину в субстраті;
2) поглинає воду та розчинені в ній мінеральні речовини;
3) транспортує ці речовини в надземну частину рослини;
4) виділяє в ґрунт продукти обміну речовин;
5) запасає поживні речовини;
6) є органом вегетативного розмноження.
Демонструють різні типи кореневих систем (стрижневу та мичкувату). Відеоматеріал «Видозміни коренів» (рослини, яким притаманні певні видозміни кореня).
2. Пагін — вегетативний надземний орган пристосований до життя в повітряному середовищі.
Стебло — осьова частина пагона.
Внутрішня будова стебла.
Функції стебла:
1) об’єднує всі частини пагона (листки, бруньки);
2) здійснює взаємозв’язок усіх частин рослини;
3) забезпечує транспорт води та мінеральних речовин (висхідний потік) та органічних (низхідний потік);
4) здійснює фотосинтез;
5) є органом вегетативного розмноження;
6) запасає поживні речовини.
Перегляд відеоматеріалу «Різноманітність стебел».
На основі переглянутого та вивченого на минулих уроках матеріалу учні дописують запропоновані схеми (по варіантах)
І-В. За розташуванням у просторі
ІІ-В. У різних життєвих форм рослин
ІІІ-В. За формою
3. Листок — бічна частина пагона з обмеженим ростом. (Розповідь з демонструванням схеми та таблиць).
Функції листків:
1) основний орган фотосинтезу;
2) випаровування води;
3) газообмін;
4) запасає поживні речовини;
5) орган вегетативного розмноження.
Школярі даної групи пропонують учням класу назвати типи листків, характерні для перелічених рослин:
• У берези, дуба, клена — ... (прості черешкові листки)
• У кукурудзи, пшениці — ... (прості сидячі листки)
• У каштана, люпину — ... (пальчастоскладні)
• У суниці, конюшини — ... (трійчастоскладні)
• У гороху, жовтої акації — ... (парноперистоскладні)
• У горобини — ... (непарноперистоскладні).
4. Брунька — зачатковий пагін із вкороченими міжвузлями. (Демонстрування відеоматеріалу).
Із вегетативних бруньок розвиваються стебла і листки; з генеративних — квітка або суцвіття.
За місцем розташування бруньок на пагоні розрізняють:
5. Квітка — орган статевого розмноження рослин.
Функції квітки:
1) формування маточок з насінними зачатками;
2) формування тичинок з пилковими зернами;
3) запилення;
4) запліднення;
5) формування насіння та плоду.
Квітки з простою та складною оцвітиною. Квітки одностатеві, двостатеві, нестатеві.
6. Насіння — генеративний орган рослин, що містить зародок, за допомогою якого рослина поширюється в природі.
Однодольні та дводольні рослини.
Будова насіння одно- та дводольних рослин.
Функції насінини:
1) захищає зародок;
2) є органом насінного розмноження;
3) запасає поживні речовини.
Учні обґрунтовують, чому для проростання насіння необхідні вода, кисень, оптимальна температура навколишнього середовища, пухкий ґрунт та сонячне світло.
7. Плід — генеративний орган рослин, що містить у собі насіння та утворюється в квітці після запліднення.
Функції плодів:
1) захист насінини від висихання та механічних ушкоджень;
2) запасає воду та поживні речовини;
3) сприяє розповсюдженню насіння рослин.
Інтерактивна гра «Мікрофон»
1. Плоди бувають однонасінні та ... .
2. Насіння утворюється в покритонасінних та ... рослин.
3. У покритонасінних рослин насіння вкрите ...
4. Стручок, стручечок — це ... плоди.
5. У вівса, пшениці, жита — тип плоду ... .
6. Ягода, яблуко — це ... плоди.
7. Однонасінні соковиті плоди у таких рослин ... .
8. Плоди та насіння поширюються за допомогою: вітру, ... , ... .
Вчитель підводить підсумок уроку, відзначає найактивніших учнів кожної групи, найбільш цікавий та оригінальний матеріал; чіткість та науковість викладеної інформації.
Виставляє та обґрунтовує оцінки учням.
III. Домашнє завдання.
Вивчити § підручника.