Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014

Тема 4. Різноманітність рослин
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 4

Тема. Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах.

Мета: ознайомити учнів з різноманітними кімнатними рослинами, які належать до Квіткових та Папоротеподібних; закріпити знання про класифікацію квіткових рослин; навчити визначати клас, родину, рід, вид кімнатних рослин; ознайомити з лікарськими кімнатними рослинами; виховувати бережне ставлення до кімнатних рослин.

Обладнання: живі об’єкти — кімнатні рослини, науково-популярна література, журнали про кімнатні рослини, визначник рослин, підручник, лупа.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація опорних знань. (Тестові завдання).

1. Органи, властиві тільки покритонасінним:

A) насінина;

Б) корінь;

B) квітка;

Г) плід;

Д) пагін.

2. Найвищою систематичною категорією є:

A) відділ;

Б) вид;

B) клас;

Г) родина;

Д) рід.

3. Найнижчою одиницею класифікації є:

A) відділ;

Б) вид;

B) клас;

Г) родина,

Д) рід.

4. Систематична категорія, в яку об’єднуються види:

A) відділ;

Б) вид;

B) клас;

Г) родина;

Д) рід.

5. Роди об’єднуються у:

A) відділи;

Б) види;

B) класи;

Г) родини.

6. Насінні зачатки у сосни розміщені:

A) на лусках чоловічих шишок;

Б) на лусках жіночих шишок;

B) на хвоїнках.

7. Запилення у сосни відбувається:

A) за допомогою комах;

Б) за допомогою вітру;

B) самозапиленням.

8. Із зиготи у сосни утворюється:

A) спора;

Б) заросток;

B) зародок насіння;

Г) насіння.

9. З пилку сосни утворюється:

A) жіночі гамети;

Б) чоловічі гамети;

B) зигота.

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Значення озеленення в житті людини. (Розповідь вчителя).

З кожним роком зростає техногенний вплив на людину, і вона дедалі більше відмежовується від природи стінами домівки, виробництва чи установи. Така ситуація змушує людину висаджувати рослини біля житла, промислових і службових приміщень, в інтер’єрі різного функціонального призначення. Озеленення наближає природу до людського помешкання, місця її роботи, поліпшує мікроклімат. Адже крім естетичної та душевної насолоди, яку дають рослини людині, вони збагачують повітря киснем, знезаражують його від шкідливих промислових та побутових викидів.

Мало хто замислювався над тим, що рослини очищають повітря в наших приміщеннях. Удень кімнатні рослини поглинають вуглекислий газ, виділяють кисень, причому в кількості, яка значно перевищує необхідну для дихання людини дозу. Встановлено, що в повітрі приміщень зосереджено до 0,7 % СО2, а це в 23 рази більше, ніж у відкритому просторі, тому необхідність вирощування кімнатних рослин не потребує доказів.

Багато кімнатних рослин є природними пиловсмоктувачами: вловлюють пил і дим. Усі рослини з великим листям — фікус, аспідистра, кринум — притягують пил, як магніт. Потім люди його просто знімають мокрою ганчіркою.

Насичене вуглекислим газом повітря кухні очищають хойя м’ясиста, цисус ромболистий, хлорофітум пучковий. У класній кімнаті насичує повітря киснем і збільшує працездатність гібіскус (китайська роза).

Чемпіоном серед кімнатних рослин-очищувачів є хлорофітум пучковий.

Декілька рослин цього виду вистачить, щоб повністю очистити повітря від формальдегіду в квартирі. За 24 години ця рослина знищує в приміщенні всі мікроби і на 80 % очищає повітря від вуглекислого газу, що утворюється під час роботи газової плити.

Полімери, будівельні та оброблювані матеріали, розчинники лаків та фарб забруднюють наші квартири бензолом, толуолом, етилбензинолом. Від них нас позбавлять хлорофітум пучковий, драцена, сансев’єра трисмугаста, плющ звичайний. Фікус Бенджаміна та дифенбахія знешкоджують ксилол і толуол.

Аспарагус поглинає важкі метали, антуріум, драцена й азалія — аміак.

Багато кімнатних рослин мають лікувальні властивості.

Плющ звичайний виявляє потогінну дію, використовується як в’яжучий, протимозольний, протипухлинний, послаблю- вальний засіб, а також в разі блювоти, при поліпах, ревматизмі, склерозі, болях у кінцівках.

Сік ломикаменю, змішаний з оцтом, вгамовує кашель. Цю рослину використовували як послаблювальне.

Алое деревоподібне (сік зі свіжих листків) застосовують внутрішньо проти туберкульозу, для апетиту, зовнішньо у разі опіків, старих ран.

Листя гібіскусу китайського, розтерте в однорідну масу, накладають на злоякісні пухлини і припухлості проти епідемічного паротиту. Кашоподібна маса з квіток ефективна для лікування карбункулів, фістул, виразок злоякісного походження.

Препарати з каланхое перистого мають протизапальну дію, сприяють швидкому загоєнню ран і виразок, лікують кон’юнктивіт і гайморит; застосовуються зовнішньо в хірургічній, стоматологічній, акушерсько-гінекологічній практиці.

Але перш ніж посадити рослину, потрібно знати її біологію, походження, особливості вирощування, щоб вона могла рости і цвісти, а передусім необхідно знати правильну назву рослини.

2. Класифікація кімнатних рослин. (Розповідь вчителя з використанням схеми).

Класифікація квіткових рослин

Клас Дводольні

Клас Однодольні

Родини

Родини

Кактусові

Орхідні

Товстянкові

Комелінові

Бегонієві

Лілієві

3. Виконання практичної роботи.

Інструктивна картка

1. Розгляньте запропоновані кімнатні рослини.

2. Знайдіть їх опис у довіднику. Встановіть видові назви за допомогою шкільного визначника.

а) __________________________________________________

б) __________________________________________________

в) __________________________________________________

г) __________________________________________________

3. Визначте, до якого класу вони належать.

Клас Дводольні

Клас Однодольні







Які ознаки рослин дозволили визначити їх приналежність до того чи іншого класу?




4. Визначте, до яких родин належать визначувані рослини.

а) __________________________________________________

б) __________________________________________________

в) __________________________________________________

г) __________________________________________________

За якими ознаками можна встановити приналежність цих рослин до тієї чи іншої родини?




5. Користуючись довідником та додатковою літературою, складіть паспорт одного виду рослини зі стислою характеристикою за планом.

Назва виду


Систематичне положення



Батьківщина рослини



Біологічні особливості



Правила догляду



Наукове і практичне значення



6. На підставі дослідження сформулюйте висновки.




III. Закріплення вивченого матеріалу.

Гра «Ланцюжок»

1. Учні по черзі називають кімнатні рослини, які можна використовувати в озелененні класу).

2. Відгадай загадку.

— Журавлиний ніс нам парфуми приніс. (Пеларгонія)

— Листок горбочком, з жолобочком, голки має, а вколоти не вміє.

І вдень, і вночі, лікує рани всі. (Алое)

— Стоїть мокрий Іванчик, а в кучерях вогник. (Бальзамін)

— Щучий хвіст пішов у ріст; не в ставку, не в річці — на вікні в кімнаті. (Сансев’єра)

— З гори на павутинці звисають павучки — зеленії пучки. (Ломикамінь)

IV. Домашнє завдання.

Підготувати повідомлення або презентації про домашні кімнатні рослини.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити