ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ в 6 класі - Конспекти уроків
Тема 4. Різноманітність рослин
УРОК 54. ЕКОЛОГІЧНІ ГРУПИ РОСЛИН (ЗА ВІДНОШЕННЯМ ДО СВІТЛА, ВОДИ, ТЕМПЕРАТУРИ)
Мета: дати визначення поняття «екологія», «довкілля», «екологічні фактори»; розкрити значення абіотичних, біотичних факторів, вказати на взаємозв’язки між ними.
Основні поняття і терміни: екологія, екологічні фактори, абіотичні, біотичні, антропічні фактори; оптимальні та граничні, або екстремальні, критичні умови; рослини світлолюбні, тіньолюбні, тіньовитривалі; рослини короткого і довгого дня.
Обладнання: таблиця «Екологічні фактори», кімнатні рослини (бегонія, бальзамін, кактус), гербарні екземпляри рослин світлолюбних, тіньолюбних, тіньовитривалих.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).
1. Які умови необхідні для життя рослин?
2. Чи всі рослини потребують однакових умов життя?
3. Які рослини мешкають навколо нас: у парку, в саду, на городі, в полі.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Ознайомлення учнів з основними екологічними поняттями. (Розповідь учителя зі складанням схем).
Слово «екологія» походить від двох грецьких слів: ойкос — помешкання, місцеперебування, логос — вчення. Це наука про зв’язки організмів між собою та з навколишнім середовищем. Термін «екологія» вперше був введений німецьким вченим Е. Геккелем у 1866 році.
а) Довкілля, або середовище існування — це все, що оточує живий організм.
б) Екологічні фактори — це елементи середовища, що здійснюють вплив на живі організми
2. Вплив світла на життя рослин. (Бесіда з демонструванням гербарних екземплярів рослин, кімнатних рослин і складанням схем на дошці).
3. Вплив температури на життя рослин. (Бесіда з демонструванням гербарних екземплярів і складання схеми на дошці).
4. Значення води в житті рослин. (Розповідь учителя з елементами бесіди, демонстрування гербарних екземплярів, кімнатних рослин, складання схеми).
III. Закріплення знань учнів. (Гра на знання походження термінів «Знайди пари»).
оикос |
вчення |
логос |
людина |
антропос |
житло |
походження |
генос |
IV. Домашнє завдання.
Вивчити § підручника.