Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014

Тема 4. Різноманітність рослин
РОСЛИННІ УГРУПОВАННЯ. ОСНОВНІ типи РОСЛИННИХ УГРУПОВАНЬ

Мета: дати поняття про фітоценози, агроценози та біоценози; розкрити особливості пристосованості рослин до спільного життя в екосистемі лісу; виховувати в учнів бережливе ставлення до природи, формувати почуття відповідальності за стан довкілля.

Основні поняття: рослинне угруповання, фітоценоз, агроценоз, біогеоценоз, екосистема, біосфера.

Обладнання: таблиці «Біогеоценоз лісу», «Рослинні угруповання», репродукції картин про ліс, гербарії трав’янистих рослин.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

Девіз уроку: «Все живе на Землі має одну колиску, ім’я якої — Природа».

I. Актуалізація знань учнів.

Вчитель зачитує поетичні рядки:

Босоніж стежка побіжить

Левадою в городи...

Як любо тут, як славно жить

Серед цієї вроди.

(В. Коломієць)

Чудова українська природа, різноманітні дерева, кущі, трави є в нашій місцевості. Рослини ростуть не ізольовано одна від одної, а спільно, утворюючи угруповання: ліс, луки, степи, болото, водойми.

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Ценоз та його структура.

2. Рослинне угруповання. (Розповідь учителя).

Рослинне угруповання — це сукупність рослин, що перебувають у тісному взаємозв’язку між собою і з умовами навколишнього середовища, знаходяться на певній ділянці.

Уявна мандрівка в ліс. (Звучить фонограма, учитель зачитує текст).

«Надзвичайно красивий сосновий бір! Неначе чуєш, як шумлять під вітром високі крони, скидаючи глицю на зелений килим моху, відчуваєш п’янкий аромат хвойного бальзаму, що ним напоєне повітря... А ще, він справжня лісова скарбниця. Яких тільки грибів, ягід не зустрінеш серед мережаних листків папороті-орляка, поміж острівцями духмяного чебрецю. Уже всередині літа тут з’являються солодкі чорниці та запашні суниці, а потім — золотаві маслючки, лисички. Перед настанням осені милують око калина, барбарис, терен, визирають з трави рижики, грузді, опеньки...».

— В якому лісі ви щойно «побували»?

— Як можна назвати це угруповання?

(Розповідь вчителя про широколистий ліс. Звучить фонограма).

Легенда про лісові дерева

На лісову галявину вітер заніс насіння... Під ласкавим сонцем літа виросли пагінці. Гартувалися під зливами, підставляючи свої голівки сонцю, набирали сили і краси у своїх кронах. Зросли молоді деревця — береза, дуб, липа і клен.

Стрункій березі сподобався кремезний дуб, що захищав її від холодного вітру. Тому вона несміливо горнулася до нього. Та берізку ще змалку покохав широколистий клен. Він виріс поряд і радів, коли міг своєю кроною, як парасолькою, захистити її від градобою і ломивітру. Коли ж листочки клена торкалися довгих кіс берізки, то він був найщасливішим з усіх дерев лісу.

— І що гарного в тому дубі бачить берізка? Чи, може, я їй не до вподоби? — думав ревниво клен.

І спало йому на думку наряджатися кожної пори року в інше святкове вбрання. Навесні крона клена обліплена маленькими листочками, а в їх черешках знаходиться молочний сік, у чотири рази солодший від березового. А ще прикрашають тоді клена зеленувато-жовті суцвіття. Влітку листя клена стає великим, наче людська долоня, і кольору вже іншого — темно-зеленого. Та найкраще клен виглядає восени, коли починає міняти барви свого листя. Не знайдеш двох схожих за кольором листків клена. Люди милуються його красою, однак берізка більше хилиться від вітру до дуба, ніж до нього. Засумував через це клен. Помітив дуб душевний смуток клена і перший заговорив до нього:

— Друже мій милий! Не тримай на мене зла через берізку. Вона наша спільна подруга, адже поруч нас живе, і я в разі потреби її захищаю, але понад усе кохаю липу, жити не зміг би, якщо б хтось забрав від мене мою наречену.

Зітхнув заспокоєний клен на повні груди, зашумів листям і простяг щасливий свою вдячну руку — обняти справжнього Друга.

Ростуть собі поруч вірні друзі — дуб, клен, їхні подруги берізка і липа. Щороку вдягається клен у нові шати, міняє їх. Але берізка і далі більше задивляється на дуба. Це помічає клен, тужить, ще більше кохає берізку. Коли ж восени клен скидає додолу свої барвисті листочки, то це біль його душі від нерозділеного кохання. Та він вірить, що настане весна і все зміниться на краще».

Учитель. Крім дерев, до рослинного угруповання широколистого лісу входять кущі, трав’янисті рослини і гриби. Вони розміщені ярусами. (Учні називають яруси і визначають, які рослини належать до них).

Учитель. Вам було завдання взяти інтерв’ю в рослин, тобто дібрати загадки, вірші, прислів’я, легенди про них.

Взірець відповідей учнів.

Ясен — символ сили, могутності.

Барвінок символізує віру, хлопця, Україну.

Тополя — символ дівочої краси, стійкості, вірності.

Кетяги калини — це символ краси, здоров’я, України, рідної землі.

Датська легенда про прекрасну небесну принцесу Ельф

Одного разу, спустившись на землю, Ельф зустріла вродливого юнака і палко закохалася в нього. Вона не послухалася богів, не покинула коханого і не повернулася назад на небо. Гнів покровителя упав на неї. Вони перетворили непокірну принцесу на первоцвіт, а її коханого юнака — на весняну анемону.

3. Пристосованість рослин до життя в угрупованнях. (Бесіда).

1. Які пристосування дозволяють рослинам лісу проживати сумісно?

2. Яке значення ярусного розміщення рослин?

3. Чому в трав’янистих рослин лісу переважно біле забарвлення квіток?

4. Основні типи рослинних угруповань. (Розповідь учителя з елементами бесіди і складанням схеми).

Ліси — це угруповання, в яких переважають деревні рослини.

Луки — це угруповання, в яких панують багаторічні трав’янисті рослини, що ростуть та розвиваються з весни до осені.

Степи — це угруповання, в яких панують багаторічні трав’янисті рослини із родини Злакові.

Болота — це надмірно зволожені території.

5. Рослинність та її зональність. (Розповідь учителя зі складанням схеми).

Рослинність — це сукупність рослинних угруповань Землі або окремих її частин.

6. Зв’язки в угрупованнях. (Розповідь учителя зі складанням схеми).

7. Охорона природи та бережливе ставлення до неї. (Розповідь учителя з елементами бесіди).

Ми звикли вважати, що природа всесильна, забуваючи при цьому, що вона дуже чутлива й тендітна. Людство бере, а точніше — відбирає у природи щорічно десятки мільярдів тонн речовин і матеріалів на свої потреби. Зелений покрив Землі кожного року скорочується на 1 %. Щорічно планета безповоротно втрачає десятки видів рослин і тварин, назвами яких поповнюється «Червона книга».

Від нас усіх і від кожного зокрема залежить, чи лунатиме пісня солов’я, чи будуть дихати прохолодою прозорі джерельця, чи плескатиметься риба у чистій воді, чи буде над нами блакитне небо.

Вірш «Лист до Людини» зачитує вчитель:

Людино! Розумна істото!

Ти можеш усе на Землі.

Відсунути можеш потопи,

І будуть цілі кораблі.

Та знову і знову, людино,

До тебе звертаємось ми:

Бо гинемо, гинемо, гинем!

Будь ласка, ти нас збережи.

Хай будуть в нас цілі дерева.

Рослини, тварини, птахи.

Людино! Людино! Людино!

Ми просимо: нас збережи!

III. Домашнє завдання.

Вивчити § підручника.

Підготуватись до уроку-конференції «Значення рослин для життя на планеті Земля. Значення рослин для людини». Примітка. Вчитель розподіляє учнів по групах і дає завдання, які вони повинні підготувати до конференції.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити