ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ в 6 класі - Конспекти уроків

Тема 4. Різноманітність рослин

УРОК 57. УРОК-КОНФЕРЕНЦІЯ «ЗНАЧЕННЯ РОСЛИН ДЛЯ ІСНУВАННЯ ЖИТТЯ НА ПЛАНЕТІ ЗЕМЛЯ. ЗНАЧЕННЯ РОСЛИН ДЛЯ ЛЮДИНИ»

Мета: розкрити роль рослин в екосистемах, практичній діяльності людини, значення рослин для існування життя на планеті; формувати почуття відповідальності за стан біогеоценозів; формувати вміння працювати з підручником.

Основні поняття та терміни: сорт, екологія, фармакологія, ерозія.

Обладнання: таблиця «Життєві форми рослин».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Вивчення нового матеріалу.

Учні класу поділені на 7 груп; на партах таблички «Історики», «Біологи», «Агрономи», «Екологи», «Медики», «Кухня пана Юзека», «Народознавці».

1. Вчитель повідомляє тему і мету уроку.

Барви вересня уже спокійні, хоча й своєрідні, неповторні. Усе довкола стишується. Відлітають у вирій лелеки, журавлі. Услід за липою і березою починає жовтіти горобина. Ліс пахне хвоєю, грибами, листям.

Чудова, заспокійлива ця пора, до творчості спонукає. А в полі, на городах копають картоплю. (М. Рильський «Коли копають картоплю»).

Цю рослину знають усі. Її у нас називають «другим хлібом». Смачна картопля і розварена, і товчена, і в лушпинні. Вона ніколи не набридає. Ця рослина належить до родини Пасльонові. Сьогодні ми дізнаємося багато цікавого про представників цієї родини.

2. Виступ біологів. (Біологи пропонують розглянути гербарій картоплі, пригадують будову квітки, використовуючи модель квітки картоплі, записують її формулу: Чу(5)П(5)Т(5)М(1) Учні розглядають гербарій рослин родини Пасльонові, таблицю).

— Яке суцвіття у цих рослин? (Суцвіття китиця, завиток або поодинокі квітки.)

— Як називається плід у цих рослин? (Ягода або коробочка.)

Рослини цієї родини можна поділити на групи:

Дикорослі: паслін чорний, дурман, блекота. (Дурман, блекота — отруйні рослини!).

Лікарські: беладона.

Харчові: картопля, баклажан, помідор, перець, фізаліс помідорний. (Демонстрація муляжів.)

Технічні: тютюн — махорка.

Декоративні: петунія гібридна, тютюн пахучий, фізаліс.

Історики розповідають про історію введення в культуру картоплі, помідорів, перцю.

Агрономи:

а) розповідають про біологічні основи вирощування картоплі, помідорів, перцю; збирання, зберігання;

б) розповідають та демонструють малюнки, муляжі районованих сортів овочевих рослин з родини Пасльонові.

Запитання:

— Який орган рослини картоплі ми вживаємо в їжу?

— А чи можна їсти ягоди картоплі? Чому ні?

— Як можна посадити картоплю, коли є тільки 20 бульб дуже цінного сорту? (Розповідь про те, як садили картоплю під час голодомору — різали на дрібненькі часточки з вічком бульби, які дивом залишилися; їх не з’їли до весни, щоб було що посадити).

Екологи:

а) дають рекомендації, як боротися з колорадським жуком, грибковими хворобами без отрутохімікатів, використовуючи деревний попіл тощо.

Під час садіння картоплі кожну лунку потрібно притрушувати попелом (найкраще березовим). Картопляні кущі можна обпилювати просіяним попелом. Через день-два гинуть не лише личинки колорадського жука, а й більшість дорослих особин.

У міжряддя картоплі посадіть квасолю-сидун. А там, де грядка картоплі обведена стрічками календули, шкідників взагалі немає. Добрий результат дає обприскування картоплі міцним багатоденним настоєм полину;

б) розповідають про М.І. Вавилова та виведення стійкого сорту картоплі проти фітофтори;

в) інформують про рідкісні рослини родини Пасльонові: беладонну, скополію карніолійську.

Медики:

а) розповідають про вміст вітамінів і хімічних елементів в овочевих рослинах:

Картопля: вітаміни В1, В2, В6, В9, РР, D, К, Е;

хімічні елементи К, Mg, Са, Fe, Cu, Р, Mn, Na, Cl, F, J, S.

Перець: вітаміни В1, В2, Е, РР, С, каротин;

хімічні елементи К, Са, Mg, Na, Fe, Mn, Cu, Zn, F, J.

Помідори: вітаміни B1, B2, В3, В6, С, К, РР, каротин.

Баклажани: вітаміни В1, В2, РР, С; хімічні елементи Mn, К, Са, Р.

б) застосування картоплі при лікуванні виразки шлунка, гіпертонії, застуді, головних болях;

3. Значення водоростей у природі та житті людини. (Розповідь учителя).

4. Значення мохоподібних у природі. (Розповідь учителя з елементами бесіди).

а) Мохи — рослини-піонери. Оселяються на камінні, піску, створюють субстрат для інших рослин.

б) Мохи — рослини-геологи. Ростуть на ґрунтах, що містять багато міді. Норвезькі геологи по мохах відшукують поклади міді.

в) Мохоподібні є регулятором водного балансу ґрунту.

г) Мохоподібні є причиною заболочування.

д) Мохи запобігають ерозії ґрунтів.

е) Сфагнові мохи є причиною лісових пожеж.

5. Значення мохів у практичній діяльності людини. (Розповідь учителя, складання схеми).

а) Торфовища України.

б) Значення торфу у практичній діяльності людини.

в) Осушення боліт. Меліорація земель — науково необґрунтовані заходи. Охорона мохів.

6. Значення плаунів у природі та житті людини. (Бесіда).

а) Вимерлі форми плаунів відіграли важливу роль в утворенні покладів кам’яного вугілля.

б) Плауни утворюють у хвойних лісах суцільні зелені килими.

в) Медичні препарати, виготовлені з плаунів, використовуються при лікуванні психічних захворювань, при наркозі. Плауни використовують при лікуванні запалень внутрішніх органів, очних хвороб.

Плаун-баранець містить отруйні алкалоїди, що мають сильні паралітичні властивості. Використовуються у медицині.

Багаті на жирні масла спори плаунів використовують у металургії при фасонному литті. Ці спори при зіткненні з рідким металом спалахують, утворюючи газ, який робить поверхні деталей гладенькими. Спори плаунів входять до складу медичних присипок.

Часто використовують плауни для виготовлення букетів — ікебана. Використання людиною плаунів не могло не позначитись на зменшенні їх запасів у природі.

г) До Червоної книги занесені плаун колючий і плаун-баранець. Охорона цих плаунів проводиться в Карпатському та Поліському заповідниках, лісових заказниках.

7. Значення хвощеподібних у природі та житті людини.

(Розповідь учителя).

а) Вимерлі форми хвощів відіграли важливу роль в утворенні кам’яного вугілля.

б) Хвощі — індикатори кислих ґрунтів.

в) Хвощі — злісні бур’яни (розмножуються кореневищем).

г) Стебла хвощів використовують для шліфування металу, чищення посуду.

д) Хвощ польовий — лікарська рослина. Сечогінний і кровоспинний засіб.

Робота в малих творчих групах.

8. Значення голонасінних:

1-ша група — у природі;

2-га група — в будівництві;

3-тя група — використання в їжу;

4-та група — з лікувальною метою:

5-та група — декоративне;

6-та група — переробна промисловість.

1-ша група:

а) Розповідають легенду.

Було це під осінь, давним-давно. Пташки відлітали у вирій, шукаючи тепла, зелені та поживи. Одна пташка скалічила собі крильце. Вона не змогла відлетіти у вирій і залишилася одна. Настала зима. «Найкраще мені буде в лісі, — подумала пташка. — Дерева допоможуть заховатися від негоди, адже у них є листя».

Спершу вона звернулася до берези за допомогою. Але та відмовила їй. Просила пташка і в дуба, і в ліщини, але ніхто не хотів зарадити їй у біді. І тоді почувся голос молодої ялинки, яка запропонувала затишне місце між своїми гілками. Ялинка захистила пташку від північних вітрів, а ялівець дав їй свої ягоди.

Одного дня подув північний вітер і заморозив усі дерева. Стали вони сумні, втратили свої листочки.

— Чи можу я заморозити листя всіх дерев? — спитав вітер у Мороза.

— Ні, — відповів зимовий цар. — 3 дерев, що дали бідній пташині притулок, не можна листя забирати.

І з того часу з ялини, смереки, сосни не опадає листя. Ці дерева стоять вічнозеленими, захищаючи тварин від негоди.

Отже, у зв’язку з тим, що більшість хвойних є вічнозеленими, у них знаходять притулок тварини. Птахи люблять ласувати насінням голонасінних.

б) Значення голонасінних у природі. (Складання опорного конспекту).

2-га група:

Деревина голонасінних широко використовується у будівництві.

Знамениті дерев’яні споруди в російському місті Кижі, виготовлені зі сосни звичайної та ялини європейської, простояли вже кілька століть.

На модринових сваях побудоване італійське місто Венеція, яке стоїть на них уже 500 років. Російське місто Санкт-Петербург теж не обійшлося без використання деревини модрини. З давніх часів з неї виготовляли судна. Більшість столярних виробів теж зроблені з деревини голонасінних.

Легка, міцна деревина секвої застосовується для виготовлення шпал, телефонних стовпів, залізничних вагонів, черепиці.

3-тя група:

Насіння сосни сибірської, яке в народі називають «кедровими горішками», містить близько 50 % поживної та смачної олії. Тому його вживають в їжу як джерело харчової олії, заготовляють у великих кількостях у Сибіру та на Далекому Сході Росії.

Насіння гінкго використовується в їжу як ласощі.

Саговники мають теж широке застосування в кулінарії. Із крохмалю серцевини і кори стовбура, а також ендосперму насіння саговника пониклого виготовляють особливий продукт — саго. В ендоспермі насіння у деяких видів міститься 65—70 % крохмалю. Молоді соковиті листки різних видів саговників використовують у їжу як овоч, а жителі Шрі-Ланки обов’язково додають їх у карі — особливу приправу з куркуми, часнику та інших прянощів.

Із ягід ефедри («степової малини») іноді готують варення, що за смаком нагадує мед.

4-та група:

а) Представники саговникових відомі в районах їх природного зростання і як лікарські рослини використовуються в народній медицині при різних хворобах: виразках, пухлинах, ранах, фурункулах, невралгії, як блювотний засіб.

Ефедра, що росте в Середній Азії, ввійшла в офіційну медицину як важливий серцевий і протиастматичний засіб.

Насіння гінкго теж використовується в офіційній китайській медицині.

Особливе зацікавлення викликає ялиця бальзамуюча як джерело смоли, широко відома в медицині під назвою канадський бальзам.

Колись давно у Північній Америці в поселенні білих людей поширилась якась невідома хвороба, що призводила до смерті. Люди не знали, як боротися з нею. Та ось до поселення прийшов індіанець. Він наказав нарвати молодих пагінців сосни і заварив їх. Усі пили цей цілющий бальзам, і хвороба відступила. Річ у тім, що із хвої голонасінних добувають вітамін С. А за допомогою нього можна було боротися із цингою, що уражала людей у поселенні. Цинга — це хвороба, що виникає через брак у харчовому раціоні вітамінів С і D.

б) Із глиці сосни виготовляють екстракт для хвойних ванн, висушені молоді пагінці використовують для лікування хвороб верхніх дихальних шляхів.

Плоди ялівцю містять цукор, мікроелементи, аскорбінову кислоту, їх ефективно використовують як сечогінний засіб при хворобах нирок, для поліпшення травлення, лікують ним і шкірні хвороби, цингу, ревматизм.

Кедрова хвоя теж іде на виготовлення вітаміну С. Із тонни кедрової хвої можна добути 5 тис. денних порцій вітаміну С та 10 кг хвойного екстракту для лікувальних ванн. З кедрової живиці виготовляють бальзам терпентин, що використовується для загоювання ран.

Фітонциди — леткі речовини, котрі виділяє сосна у повітря, згубно діють на туберкульозну паличку та інші хвороботворні бактерії.

5-та група:

Голонасінні є неперевершеним декоративним матеріалом для різних способів аранжування.

Ось візьмемо для прикладу ялину. В різних народів вона має символічне значення. У Стародавній Греції ялина вважалася деревом надії, символізуючи вірність, довговічність, піднесеність духу, сміливість.

Існував звичай вирощувати ялину біля людських осель. Чому? А тому, що зелена красуня, коли всі дерева голі, звеселяє обійстя, нагадуючи про весняні дні. Ще в давні часи язичники вважали, що під ялиновим деревом живуть добрі духи. Для того, щоб їх задобрити, люди прикрашали ялинку. Згодом почали приносити її додому.

Звичай зустрічати Новий рік з ялинкою в Україні існує з 1700 р. Свято є свято, але існує воно кілька днів. Можна ж замінити дерево гарним новорічним букетом! Тоді збережемо живе дерево.

Усі жінки полюбляють прикраси. Доволі часто в ювелірній промисловості використовують жовтий камінь бурштин. Це — «сльози сосен», викопна смола хвойних дерев. У нас в Україні він теж є.

6-та група:

У результаті переробки з деревини певних голонасінних одержують найкращу целюлозу, а з неї виробляють штучний шовк, пластмаси, целофан, штучну шкіру, папір.

Сосна дає пахучу смолу — живицю, або терпентин. Шляхом переробки з неї добувають каніфоль, скипидар. Зі скипидару роблять лаки, фарби, ліки. Каніфоль — цінна сировина більш як для сімдесяти галузей промисловості: гумової, кабельної, лакофарбової. Вкрай потрібна каніфоль і скрипалям, щоб натирати смички.

У корі дерев є дубильні речовини, а в деревині — ванілін.

Отже, рослини:

— Беруть участь в колообігу речовин.

— Забезпечують відносно сталий склад атмосферного повітря.

— Захищають ґрунт від ерозії. Задовольняють потреби людини в продуктах харчування.

— Є сировиною для промисловості, сільського господарства, медицини.

— Беруть участь у захисті від різних шумів.

— Очищають і зволожують повітря.

— Мають естетичне значення.

Негативний вплив людини:

а) вирубування лісів. Ліс — комора невичерпних багатств. Він синтезує 50 % усієї біомаси планети, регулює водний режим суші, очищає атмосферу Землі від шкідливих газів і віддає натомість кисень. Нині людство виробляє з деревини до 20 тис. різних виробів;

б) забруднення повітря. Атмосфера дедалі більше «збагачується» домішками небажаних речовин; внаслідок спалювання палива, викидів реактивних двигунів літаків, космічних кораблів, ядучих вибухів та ін.;

в) забруднення водного середовища тягне за собою проблему — якість прісної води. Приблизно 500 млн мешканців нашої планети страждають від нестачі прісної води;

г) через хижацькі методи експлуатації ґрунтових ресурсів щороку перетворюється на пустелю 6 млн га родючих земель планети. Родючий шар ґрунту складає 11 % суші й постачає людям 90 % харчових продуктів;

д) зменшення видового біорізноманіття. Людина причетна до зникнення багатьох видів рослин, нераціонально використовуються лісорозробки: де були безкраї лісові масиви, утворюються пустелі. Втрати того чи іншого виду — незворотний процес. Тому високий моральний обов’язок людського суспільства — зберегти кожну рослину.

II. Домашнє завдання.

Заповнити таблицю про значення рослин у природі і житті людини.

Значення рослин

У природі

У житті людини



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити