Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014
Тема 5. Гриби
ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ ГРИБІВ
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови грибів, їх клітин.
Основні поняття та терміни: міцелій, гіфи, плодове тіло гриба.
Обладнання: мікроскоп, діафільм «Гриби», мікропрепарати мукора і дріжджів, пеніцилу, муляжі грибів, таблиця «Гриби».
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація знань учнів. (Графічний біологічний диктант).
Знайдіть правильні відповіді:.
1. Мікологія — наука про гриби.
2. Міцелій — сукупність гіфів, що утворюють тіло гриба.
3. Мікориза — спеціалізовані клітини, які відокремлюються від материнського організму і слугують для нестатевого розмноження грибів і рослин.
4. Симбіоз — співжиття двох організмів різних видів.
5. Гриби — евкаріотичні безхлорофільні організми.
6. Сапротрофи — організми, які використовують для свого живлення рештки речовин мертвого тіла.
7. Спорангій — одноклітинний або багатоклітинний орган нестатевого розмноження, в якому утворюються спори.
8. Паразити — організми, які живуть на поверхні або всередині іншого організму і живляться за рахунок його поживних речовин.
9. Гіфи — коренеподібні вирости грибів та водоростей, що слугують для закріплення та поглинання води.
10. Спори — нитчасті утворення, сплетіння яких утворюють міцелій.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Будова грибів. (Розповідь учителя зі складанням схеми).
2. Особливості будови грибної клітини. (Розповідь учителя з елементами бесіди).
Гра «Малюнок на замовлення»
Вчитель зачитує особливості будови клітини грибів, а учні відразу ж малюють їх у зошитах і підписують. Характеристика клітини гриба:
— оболонка містить хітин та целюлозу;
— є цитоплазма;
— ядро одне чи кілька;
— мітохондрп;
— вакуолі з клітинним соком;
— запасні речовини — жири та глікоген.
3. Особливості будови грибниці. (Розповідь учителя з елементами бесіди і складанням схеми).
Для росту грибниці потрібні певні умови:
— температура +12—22 °С, волога, органічні речовини .
4. Будова плодового тіла гриба. (Розповідь учителя з елементами бесіди і складанням схеми).
5. Різноманітність грибів за будовою нижньої частини шапинки плодового тіла. (Розповідь учителя зі складанням схеми).
III. Закріплення знань учнів.
Із поданих слів і фраз складіть схему взаємозв’язку в мікоризі. (Грибниця, коріння рослин, вода та неорганічні речовини, органічні речовини).
IV. Домашнє завдання.
Вивчити § підручника.