Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014
Тема 5. Гриби
ГРУПИ ГРИБІВ: СИМБІОТИЧНІ, МІКОРИЗОУТВОРЮЮЧІ ТА ШАПИНКОВІ ГРИБИ
Мета: ознайомити учнів з групами грибів за способом живлення та їх значенням.
Основні поняття та терміни: симбіоз, мікориза, шапинкові гриби.
Обладнання: таблиця «Гриби», муляжі грибів.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань.
Вставте пропущені слова.
1. Вегетативне тіло гриба називають ... (міцелієм).
2. Міцелій складається з окремих ниток ... (гіфів).
3. У складі клітинної оболонки грибів є ... (хітин) — речовина, властива тваринам.
4. У клітинах грибів відсутні.... (пластиди), властиві рослинам.
5. Гриби за типом живлення ... (гетеротрофи).
6. Запасною речовиною у грибів є ... (глікоген).
7. Гриби, що живляться органічними речовинами живих речовин, називають .... (паразитами), а ті, що живляться відмерлими рештками — ... (сапротрофами).
8. 3а будовою гриби поділяють на ... (нижчі) і ... (вищі).
9. Серед нижчих грибів є багато ... (паразитів), що завдають значної шкоди рослинам.
10. Розмножуються гриби ... (вегетативно, спорами) і ... (статево).
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Живлення грибів. (Бесіда зі складанням схеми).
2. Групи грибів за способом живленням. (Розповідь учителя з елементами бесіди і складанням схеми).
3. Симбіотичні гриби, їх особливості. (Розповідь учителя з елементами бесіди і складанням схеми).
Симбіоз — це форма тривалого співжиття організмів (симбіонтів), що належать до різних систематичних груп.
4. Мікоризоутворюючі гриби, їх особливості. (Розповідь учителя з елементами бесіди).
Мікориза (грибокорінь) — симбіоз грибів з вищими рослинами.
Грибниця обплітає корінь зовні, гіфи проникають у корінь (дуб, ялина, верба) або всю рослину (орхідні, брусницеві).
Гриб одержує від рослини вуглеводи, а постачає їй з ґрунту воду, солі, розчинені азотисті речовини, вітаміни і власні сполуки азоту. Таким чином гриб відіграє роль кореневих волосків.
Без мікоризи не можуть жити підберезник, рижик, підосичник, а дерева хворіють.
5. Загальна характеристика шапинкових грибів. (Розповідь учителя з елементами бесіди і складанням схеми).
Шапинкові гриби належать до базидіоміцетів, що налічують 8 тис. видів. Вони є сапротрофами, поширені по всій планеті.
Шапинкові гриби утворюють мікоризу. Нитки грибниці проникають через кореневі волоски всередину рослини. Деякі, наприклад, печериці, не утворюють мікоризи, а живляться органічними речовинами ґрунту.
Розмножуються спорами або шматками грибниці.
III. Закріплення знань учнів.
Лабораторне дослідження
Тема. Будова шапинкових грибів.
Мета: ознайомити учнів з будовою та різноманіттям вищих шапинкових грибів; навчити розрізняти за особливостями будови плодового тіла трубчасті і пластинчасті гриби.
Обладнання: муляжі (колекції) плодових тіл шапинкових грибів, плодові тіла і міцелій живих шапинкових грибів, лупа, таблиця, підручник.
Інструктивна картка
1. Розгляньте плодові тіла шапинкових грибів, знайдіть основні частини гриба: шапку і ніжку.
2. На ніжці гриба за допомогою лупи розгляньте щільно- розміщені нитки грибниці.
3. Розгляньте особливості нижнього шару шапинки. Залежно від її будови поділіть гриби на пластинчасті та трубчасті. Розділіть пластинчасті й трубчасті гриби. Заповніть таблицю.
№ п/п |
Назва гриба |
Пластинчастий чи трубчастий |
4. Замалюйте поперечний зріз плодових тіл шапинкових грибів — пластинчастих і трубчастих, підпишіть основні частини.
5. Зробіть висновки про особливості живлення і розмноження вищих шапинкових грибів.
IV. Домашнє завдання.
Вивчити § підручника.