ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ в 6 класі - Конспекти уроків
Тема 5. Гриби
УРОК 63. ПРАКТИЧНА РОБОТА № 5
Тема. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості.
Мета: показати різноманітність грибів, їх екологічне і практичне значення; ознайомити учнів із симптомами отруєння грибами; навчити надавати першу допомогу при отруєнні грибами.
Обладнання: таблиця “Гриби”, засушені гриби, колекція муляжів шапинкових грибів, лупи, довідник «Гриби України».
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Сьогодні ми ознайомимось із представниками вищих грибів, які полюбляємо їсти смаженими, соленими, в маринованому вигляді. Це шапинкові гриби. Однак серед них є й ті, що можуть зашкодити нашому здоров’ю. Це отруйні гриби. На уроці ми розглянемо різноманітність шапинкових грибів, особливості їхньої будови і життєдіяльності. Навчимось надавати першу допомогу при отруєнні грибами, дізнаємося, які гриби можна збирати.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Значення шапинкових грибів у житті людини та в природі. (Розповідь учителя з елементами бесіди та складанням схеми).
Значення шапинкових грибів
У природі: |
Для людини: |
• редуценти (перетворюють органічні речовини на неорганічні); • утворюють мікоризу 3 коренями вищих рослин; • є їжею для тварин; • завдяки мухоморам тварини позбуваються гельмінтів. |
• продукти харчування (містять органічні речовини, вітаміни А, В1, В2, D, С, РР; залізо, калій, кальцій, фосфор, натрій, мідь, цинк, йод, марганець); • джерело лікарських засобів (антибіотик клітоциклін); • мають цілющі властивості (дощовик, білий гриб); • можуть викликати отруєння (бліда поганка спричиняє смерть у 80—90 % випадків). • уповільнюють ріст і розвиток ракових клітин (білий гриб). |
2. Їстівні та отруйні гриби. (Розповідь учителя з демонструванням муляжів грибів, записи в учнівських зошитах).
Їстівні (200 видів) |
Отруйні |
Білий гриб, маслюк, хрящ, сироїжка, опеньок, лисичка, печериці та інші. |
Бліда поганка, мухомор червоний, мухомор білий, чортів гриб, несправжні опеньки, гірчичний гриб, гнойовик та інші. |
3. Ознаки отруєння грибами. Перша допомога потерпілому. (Розповідь учителя).
Ознаки отруєння з’являються через 30—40 хв, а іноді й через 14 днів. Смертельними отрутами грибів є: синильна кислота, фалін, аманітин, фалоїдини.
Перш за все від отрути грибів страждає нервова система, з’являються судоми, сонливість, болі в шлунку, блювота, холодний піт, пронос.
4. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів. (Виконання учнями практичної роботи за інструктивною карткою).
Інструктивна картка
1. Розгляньте муляжі і малюнки шапинкових грибів своєї місцевості. Пригадайте їхню будову. Знайдіть плодове тіло (шапинку і ніжку), грибницю. Порівняйте зовнішню будову, колір та форму різних шапинкових грибів.
2. 3а допомогою довідника (визначника) визначте та запишіть назву грибів.
3. Розділіть запропоновані вам гриби на:
• їстівні___________________________________
• умовно їстівні_____________________________
• отруйні__________________________________
4. Порівняйте (попарно) подібні їстівні та отруйні гриби, встановіть ознаки за якими їх можна відрізнити. Дані запишіть у таблицю.
Назва (попарно) подібних грибів |
Ознаки, за якими вони відрізняються |
1. Бліді поганки і печериці |
Бліді поганки схожі на печериці, але в блідої поганки нижній бік шапинки зеленкуватий, а в печериці — рожевий |
2. Жовчний гриб і білий гриб |
|
3. Лисички справжні та несправжні |
|
4. Опеньок і опеньок сірчано-жовтий |
|
5. Печериця і печериця рудіюча |
5. Запишіть ще назви видів отруйних грибів, які поширені у вашій місцевості.
6. Які гриби називають умовно їстівними? Чи можна їх вживати у їжу.
7. Подумайте, у яких випадках їстівні гриби можуть викликати отруєння організму людини.
8. Сформулюйте висновки, в яких зазначте правила збирання грибів.