Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014
Тема 5. Гриби
САПРОТРОФНІ - ЦВІЛЕВІ ГРИБИ
Мета: ознайомити учнів із цвілевими грибами, розкрити характерні ознаки будови та життєдіяльності сапротрофних цвілевих грибів, поширення та середовище існування; розкрити значення цвілевих грибів.
Основні поняття та терміни: цвілеві гриби, мукор, пеніцил, антибіотики, біла цвіль.
Обладнання: мікроскоп, предметне і покривне скельця, біла цвіль або готові мікропрепарати мукора та пеніцилу, таблиця «Цвілеві гриби».
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань. (Тестові завдання).
Виберіть із запропонованих відповідей правильні.
1. Лишайники утворюються в результаті співжиття:
A) різних видів грибів;
Б) гриба і водорості;
B) гриба і вищої рослини;
Г) гриба і ціанобактерії.
2. Лишайники розмножуються:
A) статевим способом;
Б) тільки вегетативно;
B) статевим і нестатевим;
Г) нестатевим і вегетативно.
3. Лишайники порівняно з рослинами і грибами:
A) ростуть повільніше;
Б) ростуть швидше;
B) ростуть дуже повільно;
Г) не здатні розмножуватись.
4. Лишайники чутливі до:
A) наявності в ґрунті вологи;
Б) наявності в ґрунті органічних речовин;
B) наявності в повітрі вологи;
Г) чистоти повітря.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Цвілеві гриби. Середовище існування. (Розповідь учителя з елементами бесіди).
Цвілеві гриби — це група грибів, гіфи яких утворюють наліт на субстратах рослинного і тваринного походження, їхня грибниця пронизує субстрат, руйнує його.
Цвілеві гриби оселяються на субстратах із високим вмістом органічних речовин. Середовище існування: перегній, волога деревина, продукти харчування (хліб, овочі, фрукти), виділення тварин.
Представники:
мукор — біло-сірий пушок на хлібі, варенні;
пеніцил — сизо-зелений наліт на продуктах, кінському гної;
хатній гриб — поселяється на вологій деревині.
Живляться цвілеві гриби, розкладаючи ті субстрати, на яких вони зростають.
Розмножуються вегетативно і нестатево (спорами).
2. Характерні особливості мукора, або білої цвілі. (Розповідь учителя).
Мукор оселяється на харчових продуктах.
Одноклітинний багатоядерний гриб.
Міцелій розгалужений, без перегородок. Одні з розгалужень клітини занурюються в субстрат, забезпечуючи споживання поживних речовин. Інші відгалуження піднімаються над субстратом. Вони закінчуються кулястими розширеннями (спорангіями).
3. Характерні особливості пеніцилу. (Розповідь учителя).
Пеніцил:
— багатоклітинний організм;
— клітини одноядерні;
— міцелій розгалужений. Одні відгалуження грибних ниток занурюються в субстрат, забезпечуючи споживання поживних речовин. Інші відгалуження піднімаються над субстратом, утворюючи розгалуження — спорангій у вигляді китиці, де формуються спори пеніцилу.
4. Значення цвілевих грибів у природі та житті людини. (Розповідь учителя з елементами бесіди).
Антибіотики — це сполуки, які вбивають або гальмують ріст і розмноження хвороботворних мікроорганізмів.
III. Закріплення знань учнів.
Лабораторне дослідження
Тема. Вивчення будови цвілевих грибів за допомогою оптичного мікроскопа.
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови одноклітинного цвілевого гриба — мукора; удосконалювати техніку виготовлення мікропрепаратів та правила користування мікроскопом.
Обладнання: шматочки цвілого хліба, мука, чашка Петрі, препарувальний папір, предметне і накривне скельце, голка, вода, мікроскоп.
Інструктивна картка
1. Розгляньте неозброєним оком і під лупою білу цвіль (мукор) на хлібі. Знайдіть грибницю.
2. Візьміть на кінчик голки кілька спороносних ниток з головками і покладіть на предметне скло у краплину води. Накрийте препарат накривним скельцем і розгляньте під мікроскопом.
3. Зверніть увагу на розгалужений одноклітинний міцелій та спорангії, що мають вигляд чорної головки.
4. Замалюйте мукор в зошиті й підпишіть його основні частини. Порівняйте побачене з малюнком підручника.
5. Зробіть висновок про будову, розмноження і живлення гриба мукора.
IV. Домашнє завдання.
Вивчити § підручника.