ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ в 6 класі - Конспекти уроків

Тема 5. Гриби

УРОК 66. ПАРАЗИТИЧНІ ФІТОПАТОГЕННІ (НА ПРИКЛАДІ ТРУТОВИКІВ) ТА ЗООПАТОГЕННІ ГРИБИ (НА ПРИКЛАДІ ЗБУДНИКІВ МІКОЗІВ ЛЮДИНИ)

Мета: ознайомити учнів з паразитичними грибами; розкрити їх характерні ознаки, значення та групи.

Основні поняття та терміни: фітопатогенні гриби, зоопатогенні гриби, трутовики, ріжки, сажка, фітофтора.

Обладнання: таблиця «Гриби-паразити», гербарні екземпляри з грибами-паразитами, трутовики, малюнки грибів.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

I. Актуалізація знань учнів. (Гра «Мудре дерево»).

На дошці — малюнок дерева, до якого прикріплені запитання. Учні розділені на групи. Представник групи підходить до дерева і зриває листок із запитанням.

Відповідь на запитання шукають у підручнику і доповідають учням класу.

Перелік запитань.

1. Що таке цвілеві гриби?

2. Де поселяються цвілеві гриби?

3. Назвіть представників цвілевих грибів.

4. Яке значення пеніцилу?

5. Який зв’язок між твердим сиром «рокфором» і грибами?

6. Яке значення цвілевих грибів у природі?

7. Яке значення цвілевих грибів у житті людини?

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Паразитичні гриби. (Розповідь учителя з елементами бесіди і складанням схеми).

2. Фітопатогенні паразитичні гриби, їх різноманітність та значення. (Розповідь учителя з елементами бесіди).

Представники: ріжки, сажка, борошниста роса, фітофтора, трутовик.

«Ріжки» паразитують на житі, викликаючи грибкове захворювання, внаслідок чого зернівки в колосі замінюються на чорні ріжки, що призводить до зменшення врожаю. Якщо вони потрапляють в муку, то викликають важке отруєння організму (в 994 році у Франції цей гриб став причиною смерті близько 40 000 людей).

У медицині «ріжки» жита після вилучення отруйної речовини використовують для лікування серцево-судинних, нервових, психічних, а також ракових захворювань.

Сажкові гриби паразитують на злакових рослинах, спричиняючи захворювання сажку (колосся вкривається величезною кількістю спор чорного кольору).

Трутовики оселяються на стовбурах дерев і призводять до їх загибелі. На березах паразитує чага-гриб, завдаючи їм шкоди. Його використовують для лікування шлунково-кишкових і ракових захворювань.

Основними способами боротьби з трутовиками є санітарне вирубування хворих дерев і їх спалювання, а також профілактичні заходи з охорони дерев.

Іржасті гриби паразитують на різних рослинах. На уражених грибом листках і стеблах з’являються бурі плями, що нагадують іржу, завдаючи значної шкоди лісному господарству, садам і паркам.

3. Зоопатогенні паразитичні гриби, їх різноманітність та захворювання. (Розповідь учителя з елементами бесіди).

Представники: «стригучий лишай».

Паразитичні гриби є збудниками різних хвороб: дерматомікозів, мікозів, аспергілозів, парші тварин і людини.

Зоопатогенні паразитичні гриби — збудники мікозів слизових оболонок, нігтів.

Гриби-паразити пошкоджують не тільки шкіру, але й підшкірну клітковину, м’язи, кістки, внутрішні органи тварин і людини.

Гриби-паразити можуть викликати загальні захворювання організму — кандидамикоз.

4. Боротьба з грибами-паразитами. (Бесіда).

Способи боротьби з грибами-паразитами:

— використання спеціальної агротехніки вирощування сільськогосподарських рослин;

— застосування хімічних речовин для протруювання насіння та оприскування рослин;

— дотримання гігієни.

III. Закріплення знань учнів. (Проведення гри «Аукціон»).

Правила зачитує вчитель:

— Аукціон — це спосіб продажу товарів за гроші. Ви будете купувати малюнки із зображенням грибів за знання.

Малюнок із зображенням гриба продається тому учаснику, який назве вид гриба і коротко охарактеризує його. Ті учні, що вноситимуть доповнення, одержать жетони. Хто одержить їх найбільше, отримає найбільшу кількість балів.

(Продаються малюнки: боровика, маслюка, сироїжки зеленої тощо.)

• Малюнок боровика.

1-й учасник гри. На малюнку зображений білий гриб, або боровик. Шапинка сірувато-, рудувато- або червонувато-коричнева, гола. Шкірка не знімається. Належить до групи трубчастих грибів. Ніжка брудно-біла, сірувата, коричнювата.

2-й учасник. Росте в насадженнях сосни, берези, дуба, смереки, інколи з грабом та буком. Має найкращі смакові якості серед шапинкових грибів.

3-й учасник. У білому грибі знайдено речовину герцинін, що має лікувальне значення. Цією речовиною лікують стенокардію.

(За доповнення другому і третьому учасникам видають по жетону).

• Продається малюнок маслюка.

4-й учасник. На малюнку зображений маслюк. Шапинка у нього має 8 см у діаметрі, коричнева, слизька. Шкірка знімається дуже легко. Ніжка білувата. Належить до групи трубчастих грибів. Росте у соснових лісах.

5-й учасник. Маслюк невибагливий до світла. До вологи — вибагливий. Невеликі опади та вологі роси сприяють розвитку плодового тіла.

(П’ятому учаснику видають жетон).

• Продається малюнок сироїжки зеленої.

6-й учасник. На малюнку зображена сироїжка велика зелена. Трапляється по всій Україні в листяних та мішаних лісах. Належить до групи пластинчастих грибів. Шапинка у сироїжки зеленого кольору і може сягати до 12 см у діаметрі. Шкірка з неї легко знімається.

7-й учасник. Плодове тіло у сироїжок крихке. Сироїжки можуть мати не лише зелене, а й інше забарвлення шапинки.

(Сьомому учаснику видають жетон).

IV. Домашнє завдання.

1. Вивчити § підручника

2. Підготувати міні-проект «Гриби в біосфері та в житті людини».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити