Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014
Тема 5. Гриби
ЗНАЧЕННЯ ГРИБІВ У ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ
Мета: розкрити значення грибів у природі та житті людини, ознайомити з різноманітністю грибів.
Обладнання: таблиця «Гриби», муляжі грибів.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація знань учнів. (Бесіда).
1. Які організми належать до грибів?
2. Де поширені гриби?
3. Які способи живлення грибів?
4. Які є групи грибів за способами живлення і будовою тіла?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Значення нижчих грибів у природі. (Розповідь учителя із заповненням таблиці).
Нижчі гриби паразитують на водоростях, інших рослинах і тваринах. Розкладають вони органічні рештки.
Різноманітність грибів та їх значення
Представники |
Значення |
|
у природі |
житті людини |
|
Ольщціум |
викликає «чорну ніжку» розсади капусти |
|
Сінхітріум |
причина раку картоплі |
|
Афаноміцес |
уражає кореневу шийку буряка, люцерни, вики |
|
Лагена радіцікола |
паразитує на кореневих волосках пшениці |
|
Пітіум нерегулярний |
шкодить сходам деревних порід |
|
Фітофтора |
паразитує на картоплі, помідорах, тютюні, перці |
|
Склероспора |
уражає жито, ячмінь, просо, сорго, цукрову тростину |
|
Мукор |
використовується в Азії як компонент закваски для ферментативного зброджування продуктів («соєвий соус»); викликає мікози («несправжній туберкульоз») легень, головного мозку; псує продукти |
|
Ентомофтора |
використовується для біологічного методу боротьби ЗІ ШКІДЛИВИМИ комахами |
2. Значення вищих грибів у природі та житті людини. (Розповідь учителя з елементами бесіди і продовження заповнення таблиці).
Представники |
Значення |
|
у природі |
житті людини |
|
Хатній гриб |
руйнує деревину дерев |
руйнує дерев’яні будівлі та споруди |
Пеніцил |
використовується для отримання лікарських препаратів (антибіотиків, вітамінів) |
|
Цвілеві гриби |
використовують для виробництва лимонної кислоти, твердих сирів; отримують речовини, що посилюють ріст рослин. |
|
Дріжджі |
використовують для отримання спирту, в хлібопекарській та пивоварній промисловості, для виготовлення вітамінів та годівлі свійських тварин |
|
Ріжки |
пошкоджують колоски жита |
небезпечні для здоров’я людини — спричинюють зараження крові — гангрену. Отримують речовину для зупинки внутрішніх кровотеч, лікування неврозів |
Сажка |
пошкоджує насіння пшениці і кукурудзи |
|
Борошнисто-росяні гриби |
пошкоджують яблуню, аґрус, смородину, картоплю, огірки, виноград, троянди, злаки |
знижують врожай злаків на понад 30 %, плоди осипаються недозрілими |
Трутовики |
пошкоджують дерева |
|
Шапинкові гриби |
утворюють мікоризу з коренями вищих рослин; поіщаючи мухомори, тварини позбуваються гельмінтів |
продукти харчування; джерело лікарських засобів (білий гриб, чага); можуть викликати отруєння |
III. Закріплення знань учнів. (Бесіда).
1. Яке значення грибів у природі?
2. Яке значення грибів у житті людини?
Розв’яжіть кросворд
1. Гриб, що росте на деревах. (Трутовик)
2. Гриб-паразит. (Ріжки)
3. Без якого гриба нема пиріжка? (Дріжджі)
4. Препарат, одержаний із грибів. (Пеніцилін)
5. Гриб, що псує продукти харчування людини. (Мукор)
Захист міні-проекту «Гриби в біосфері та житті людини»
IV. Домашнє завдання.
Вивчити § підручника.