Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014
Тема 1. Клітина
ЗБІЛЬШУВАЛЬНІ ПРИЛАДИ. ЛУПА. СВІТЛОВИЙ МІКРОСКОП. ЕЛЕКТРОННИЙ МІКРОСКОП
Мета: ознайомити учнів із приладами, за допомогою яких вивчають клітини; вивчити будову лупи та світлового мікроскопа; дати поняття про електронний мікроскоп.
Основні поняття і терміни: збільшувальні прилади, лупа, мікроскоп, світловий мікроскоп, електронний мікроскоп, окуляр, об’єктив, макрогвинт, мікрогвинт, предметний столик, дзеркало.
Обладнання: лупи, світловий мікроскоп, малюнки або таблиці із зображенням електронного мікроскопа; таблиця «Збільшувальні прилади».
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Перевірка домашнього завдання.
1. Знайдіть правильні твердження:
а) Живі організми побудовані з клітин, які забезпечують процеси їх життєдіяльності.
б) За зовнішнім виглядом клітини рослин усі однакові.
в) Розміри клітин різноманітні.
г) Усі живі організми побудовані з багатьох клітин, що відрізняються між собою.
д) Антоні ван Левенгук запропонував у 1674 р. термін «клітина».
е) Клітини тварин і рослин подібні за будовою та хімічним складом.
є) Цитологія — це біологічна наука.
ж) Найбільш поширеним методом вивчення клітини є світлова мікроскопія.
II. Актуалізація опорних знань учнів, мотивація навчальної діяльності. (Бесіда).
1. За допомогою яких приладів вивчають клітини?
2. Що таке лупа?
3. 3 яких частин складається світловий мікроскоп?
4. Для чого використовують електронний мікроскоп?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Лупа — найпростіший збільшувальний прилад. Правила користування лупою. (Розповідь учителя з демонстрацією ручної і штативної лупи.
Лупа — це збільшувальне скло, яке для зручності вставлено в оправу з ручкою (ручна лупа) або у штатив (штативна лупа). Лупа збільшує предмети (об’єкти дослідження) в декілька разів.
Правила роботи з лупою: підносять лупу на таку відстань до предмета, за якої його зображення стає чітким.
2. Будова світлового мікроскопа. (Розповідь учителя з демонстрацією мікроскопа, таблиці та використанням малюнків у підручнику. Складання таблиці «Будова мікроскопа»).
№ з/п |
Складові частини мікроскопа |
їх призначення |
1. |
Тубус |
Трубка, в яку вставлені збільшувальні стекла. |
2. |
Збільшувальні стекла: |
|
а) окуляр |
Міститься у верхньому кінці тубуса, складається з оправи і двох збільшувальних стекол. |
|
б) об’єктив |
Міститься на нижньому кінці тубуса, складається з оправи і кількох збільшувальних стекол. |
|
3. |
Штатив |
а) до нього прикріплюється тубус, який можна за допомогою гвинтів піднімати й опускати; б) до штатива також прикріплений предметний столик, у центрі якого є отвір, під ним дзеркало. |
4. |
Регулювальні гвинти: макрогвинт і мікрогвинт |
Змінюють відстань від лінз до об’єкта, забезпечуючи чіткість зображення. |
5. |
Діафрагма |
Регулює ступінь освітлення. |
3. Принцип роботи світлового мікроскопа. Хід світлових променів. (Пояснення вчителя, складання схеми).
4. Різноманітність світлових мікроскопів та кратність їх збільшення. (Бесіда з учнями).
Сучасні світлові мікроскопи здатні збільшувати об’єкт до 3 тис. разів.
Кратність збільшення є добутком збільшень окуляра та об’єктива (ці кратності зазначені на окулярі та об’єктиві).
Наприклад, якщо на окулярі є позначка «8» або «8Х», а на об’єктиві — «20» або «20Х», то кратність збільшення становитиме 8x20 = 160.
5. Застосування електронних мікроскопів для біологічних досліджень. (Розповідь учителя з демонструванням таблиці, малюнків або слайдів із зображенням електронного мікроскопа).
IV. Закріплення знань учнів. (Тести).
1. Назвіть прилад, який збільшує зображення об’єкта дослідження в десятки і сотні тисяч разів:
A) лупа;
Б) світловий мікроскоп;
B) штативна лупа;
Г) електронний мікроскоп.
2. Назвіть пристрій у світловому мікроскопі, який регулює ступінь освітленості об’єкта:
A) об’єктив;
Б) окуляр;
B) діафрагма;
Г) тубус.
3. Вкажіть кратність збільшення мікроскопа, в якого на окулярі є позначка «10х», а на об’єктиві — «60х»:
A) 70;
Б) 160;
B) 250;
Г) 600.
4. Зазначте, коли було винайдено електронний мікроскоп:
A) на початку 17 ст.;
Б) у першій половині 20 ст.;
B) у другій половині 19 ст.;
Г) наприкінці 20 ст.
5. Вкажіть максимальне збільшення об’єкта, яке можна отримати за допомогою сучасного світлового мікроскопа:
A) до 1000 разів;
Б) до 1700 разів;
B) до 3000 разів;
Г) до 7000 разів.
6. З’ясуйте послідовність проходження світлових променів через світловий мікроскоп у напрямку ока дослідника:
A) об’єктив;
Б) окуляр;
B) конденсор;
Г) дзеркальце;
Ґ) предметний столик.
V. Домашнє завдання.
1. Вивчити § підручника.