Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014

Тема 1. Клітина
ЗБІЛЬШУВАЛЬНІ ПРИЛАДИ. ЛУПА. СВІТЛОВИЙ МІКРОСКОП. ЕЛЕКТРОННИЙ МІКРОСКОП

Мета: ознайомити учнів із приладами, за допомогою яких вивчають клітини; вивчити будову лупи та світлового мікроскопа; дати поняття про електронний мікроскоп.

Основні поняття і терміни: збільшувальні прилади, лупа, мікроскоп, світловий мікроскоп, електронний мікроскоп, окуляр, об’єктив, макрогвинт, мікрогвинт, предметний столик, дзеркало.

Обладнання: лупи, світловий мікроскоп, малюнки або таблиці із зображенням електронного мікроскопа; таблиця «Збільшувальні прилади».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

I. Перевірка домашнього завдання.

1. Знайдіть правильні твердження:

а) Живі організми побудовані з клітин, які забезпечують процеси їх життєдіяльності.

б) За зовнішнім виглядом клітини рослин усі однакові.

в) Розміри клітин різноманітні.

г) Усі живі організми побудовані з багатьох клітин, що відрізняються між собою.

д) Антоні ван Левенгук запропонував у 1674 р. термін «клітина».

е) Клітини тварин і рослин подібні за будовою та хімічним складом.

є) Цитологія — це біологічна наука.

ж) Найбільш поширеним методом вивчення клітини є світлова мікроскопія.

II. Актуалізація опорних знань учнів, мотивація навчальної діяльності. (Бесіда).

1. За допомогою яких приладів вивчають клітини?

2. Що таке лупа?

3. 3 яких частин складається світловий мікроскоп?

4. Для чого використовують електронний мікроскоп?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Лупа — найпростіший збільшувальний прилад. Правила користування лупою. (Розповідь учителя з демонстрацією ручної і штативної лупи.

Лупа — це збільшувальне скло, яке для зручності вставлено в оправу з ручкою (ручна лупа) або у штатив (штативна лупа). Лупа збільшує предмети (об’єкти дослідження) в декілька разів.

Правила роботи з лупою: підносять лупу на таку відстань до предмета, за якої його зображення стає чітким.

2. Будова світлового мікроскопа. (Розповідь учителя з демонстрацією мікроскопа, таблиці та використанням малюнків у підручнику. Складання таблиці «Будова мікроскопа»).

№ з/п

Складові частини мікроскопа

їх призначення

1.

Тубус

Трубка, в яку вставлені збільшувальні стекла.

2.

Збільшувальні стекла:



а) окуляр

Міститься у верхньому кінці тубуса, складається з оправи і двох збільшувальних стекол.


б) об’єктив

Міститься на нижньому кінці тубуса, складається з оправи і кількох збільшувальних стекол.

3.

Штатив

а) до нього прикріплюється тубус, який можна за допомогою гвинтів піднімати й опускати;

б) до штатива також прикріплений предметний столик, у центрі якого є отвір, під ним дзеркало.

4.

Регулювальні гвинти: макрогвинт і мікрогвинт

Змінюють відстань від лінз до об’єкта, забезпечуючи чіткість зображення.

5.

Діафрагма

Регулює ступінь освітлення.

3. Принцип роботи світлового мікроскопа. Хід світлових променів. (Пояснення вчителя, складання схеми).

4. Різноманітність світлових мікроскопів та кратність їх збільшення. (Бесіда з учнями).

Сучасні світлові мікроскопи здатні збільшувати об’єкт до 3 тис. разів.

Кратність збільшення є добутком збільшень окуляра та об’єктива (ці кратності зазначені на окулярі та об’єктиві).

Наприклад, якщо на окулярі є позначка «8» або «8Х», а на об’єктиві — «20» або «20Х», то кратність збільшення становитиме 8x20 = 160.

5. Застосування електронних мікроскопів для біологічних досліджень. (Розповідь учителя з демонструванням таблиці, малюнків або слайдів із зображенням електронного мікроскопа).

IV. Закріплення знань учнів. (Тести).

1. Назвіть прилад, який збільшує зображення об’єкта дослідження в десятки і сотні тисяч разів:

A) лупа;

Б) світловий мікроскоп;

B) штативна лупа;

Г) електронний мікроскоп.

2. Назвіть пристрій у світловому мікроскопі, який регулює ступінь освітленості об’єкта:

A) об’єктив;

Б) окуляр;

B) діафрагма;

Г) тубус.

3. Вкажіть кратність збільшення мікроскопа, в якого на окулярі є позначка «10х», а на об’єктиві — «60х»:

A) 70;

Б) 160;

B) 250;

Г) 600.

4. Зазначте, коли було винайдено електронний мікроскоп:

A) на початку 17 ст.;

Б) у першій половині 20 ст.;

B) у другій половині 19 ст.;

Г) наприкінці 20 ст.

5. Вкажіть максимальне збільшення об’єкта, яке можна отримати за допомогою сучасного світлового мікроскопа:

A) до 1000 разів;

Б) до 1700 разів;

B) до 3000 разів;

Г) до 7000 разів.

6. З’ясуйте послідовність проходження світлових променів через світловий мікроскоп у напрямку ока дослідника:

A) об’єктив;

Б) окуляр;

B) конденсор;

Г) дзеркальце;

Ґ) предметний столик.

V. Домашнє завдання.

1. Вивчити § підручника.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити