Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014
Екскурсії
ЕКСКУРСІЯ № 2 - Гриби
Тема. Вивчення рослинних угруповань.
Мета: показати на прикладі одного з угруповань його структуру, різноманітність видів в екосистемі; формувати і розвивати поняття про взаємозв’язки різних організмів між собою та з навколишнім середовищем; виховувати бережливе ставлення до природи та її ресурсів.
Основні поняття і терміни: рослинне угруповання, екосистема, взаємозв’язки, ярусність, ланцюги живлення.
Обладнання: блокноти, олівці, атласи-визначники, лупи, фотоапарати.
Місце проведення екскурсії: ліс.
I. План
1. Повідомлення теми та мети екскурсії; поділ учнів на групи (4-5 учнів у кожній).
2. Цільовий інструктаж з безпеки життєдіяльності.
3. Правила поведінки у природі.
4. Організований вихід зі школи до місця проведення екскурсії.
5. Самостійна робота учнів у групах за завданнями.
II. Завдання для самостійної роботи учнів у групах
1. Охарактеризуйте екосистему, вибрану для спостереження за рослинами. Які рослини тут поширені?
2. Визначте, до якого типу рослинних угруповань належить досліджуване угруповання. Чому?
3. Підрахуйте кількість ярусів у лісі. Складіть список рослин за ярусами. Виявіть умови життя у кожному ярусі (світло, волога, площа живлення).
4. Поспостерігайте за тваринами — мешканцями кожного ярусу.
5. Спостереження запишіть у таблицю.
№ ярусу |
Назва ярусу |
Умови життя |
Рослини, поширені у ярусі |
Тварини, що зустрічаються у ярусі |
І |
Деревний (високі дерева) |
|||
II |
Деревний (невисокі дерева) |
|||
III |
Чагарниковий |
|||
IV |
Трав’яний |
|||
V |
Лишайниково-моховий |
Поміркуйте!
1. Ярусність — не випадкове явище, а результат тривалого історичного розвитку рослинних угруповань, в результаті якого виникли пристосування до спільного життя. Про яке пристосування йде мова? Відповідь обґрунтуйте.
2. Установіть взаємозв’язки між рослинними угрупованнями і тваринами. Що таке ланцюг живлення?
3. Складіть 1—3 ланцюги живлення досліджуваної екосистеми та вкажіть значення рослин, тварин, грибів та бактерій у лабільності угруповань.
III. Підведення підсумків екскурсії.
Узагальнення результатів спостережень. Висновки про взаємозв’язки живих організмів.
IV. Домашнє завдання.
1. Скласти звіт про екскурсію.
2. Дібрати листівки і вірші, в яких відображено красу лісу.
3. Підготувати усну розповідь про значення лісу в природі і житті людини, необхідність його охорони.