УРОКИ БІОЛОГІЇ - 7 клас - до підручника Л. І. Остапченко

Тема 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН (26 годин)

Урок 25. ССАВЦІ. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА

Пізнання ссавців - це значною мірою пізнання нашого власного минулого

Р. Каррінгтон

Мета уроку: сформувати уявлення про ознаки ссавців. Розглянути особливості їхньої зовнішньої будови, покривів, ознаки ссавців, пристосування до умов існування. Розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення. Виховувати любов до живих організмів.

Основні поняття: вібриси, вушні раковини, губи, ость, підшерстя, плацента, молочні залози.

Обладнання і матеріали: фото- та відеоматеріали про ссавців, таблиці «Ссавці», опудала ссавців.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

План-схема уроку

Етап уроку

Час

(хв)

Форми і методи діяльності вчителя

Результат діяльності

І. Організаційний етап

2

Організація класу.

Обговорення епіграфа. Елементи проблемного навчання

Налаштування на продуктивну працю. Створення проблемної ситуації

II. Актуалізація опорних знань

14

Самостійна робота з теми «Різноманітність і значення птахів»

Визначення рівня знань учнів з теми «Птахи»

III. Мотивація навчальної діяльності

2

Прийом «Здивуй! Зацікав!»

Зацікавлення темою «Ссавці»

IV. Засвоєння нових знань

2

11

Перегляд відео про ссавців.

Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника і таблиць

Первинне сприйняття та засвоєння матеріалу.

Вивчення загальної характеристики ссавців

V. Узагальнення і систематизація знань

3

3

3

Робота з літературним текстом.

Складання опорного конспекту «Ознаки ссавців».

Робота з термінами

Осмислення об'єктивних зв'язків через оповідання.

Узагальнення знань, створення конспекту.

Засвоєння термінів

VI. Підсумки

2

Повторне обговорення епіграфа.

Розв'язання проблемної ситуації.

 

2

Прийом «Снігова грудка»

Виділення головного у вивченому

VII. Домашнє завдання

1

Репродуктивне та творчо-пошукове

Ефективне засвоєння матеріалу

І. Організаційний етап.

1. Організація класу.

2. Обговорення епіграфа. Як ви його розумієте? Чи справді ссавці - це «наше» минуле?

II. Актуалізація опорних знань.

Самостійна робота з теми «Різноманітність і значення птахів» (приклад картки).

1. Які ознаки характерні для представників безкільових птахів (З бали)?

2. Назвіть представників соколоподібних, їхню роль у природі (2 бали).

3. Назвіть особливості будови тіла та пристосування до життя на водоймах у птахів водойм (водоплавних) (3 бали).

4. Укажіть, до якої групи належать згадані птахи (2 бали): ворона сіра - ____; пугач звичайний - ____; чапля сіра - ____; перепілка звичайна - ____.

5. Яка роль птахів у житті людини? Наведіть приклади (2 бали).

III. Мотивація навчальної діяльності.

Прийом «Здивуй! Зацікав!» - цікава інформація про ссавців.

Самці мавп так само схильні до облисіння, як і деякі чоловіки.

Зебра біла із чорними смугами, а не навпаки.

Найшвидший ссавець - гепард, що розвиває швидкість понад 100 км за годину.

Найменший ссавець - землерийка карликова бурозубка - важить 2,5 грама, а найбільший ссавець - синій кит - завдовжки 33 метри, маса тіла - 150 тонн.

IV. Засвоєння нових знань.

1. Перегляд відео про ссавців. Зверніть увагу на особливості зовнішньої будови.

2. Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника та таблиць: зовнішня будова ссавців (с. 97); покриви (с. 98); будова зубів (с. 98); вагітність, народження малят (с. 99); ознаки ссавців (с. 97-99).

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Робота з літературним текстом.

Прослухайте текст оповідання, у якому є опис тварини. Виберіть характеристики зовнішньої будови та пристосувань до життя даної тварини.

Лисиця Патрикіївна. Укуми-лисички зубки гострі, мордочка тоненька, вушка нащулені, шубка тепленька. Гарно кума прибрана: шерсть пухнаста, золотиста, на грудях жилет і біла краватка. Ходить лисиця тихо-тихесенько, до землі припадає. Свій пухнастий хвіст носить обережно. Риє нори глибокі: багато входів у них і виходів, комірки є, спаленьки. М’якою травицею долівку вистелено. У всьому б лисичка гарна була господинька, та розбійниця лисиця-пісниця: полюбляє курочок, качечок, гарно їх винюхує... (За К. Ушинським)

2. Складання опорного конспекту «Ознаки ссавців».

3. Робота з термінами: вібриси, вушні раковини, губи, ость, підшерстя, плацента, молочні залози.

VI. Підсумки.

1. Повторне обговорення епіграфа. Розв’язання проблеми.

2. Прийом «Снігова грудка»: слово, речення, запитання за темою уроку «Загальна характеристика ссавців».

Наприклад:

Ссавці.

Ці тварини перебувають на вершині еволюції хребетних.

Чи правда, що і в миші, і в жирафи сім шийних хребців?

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати § 23, підготувати повідомлення або міні-про- екти про ссавців: яйцекладних, сумчастих, комахоїдних, рукокрилих.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити