Уроки біології 7 клас: книжка для вчителя - О.М. Кулініч 2015
Процеси життєдіяльності
ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН У ТВАРИН. НЕЗАМКНЕНА ТА ЗАМКНЕНА КРОВОНОСНІ СИСТЕМИ. КРОВ, ЇЇ ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ
УРОКИ БІОЛОГІЇ - 7 клас - до підручника Л. І. Остапченко
Буває червона, синя, зелена, жовта, безбарвна.
Тече в організмі тварин.
Біологічна загадка
Мета уроку: сформувати поняття про транспорт речовин у тварин; кров, її основні функції. Розглянути кровоносні системи тварин (замкнені та незамкнені). Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес. Виховувати культуру спілкування.
Основні поняття: клітини крові (еритроцити, лейкоцити, тромбоцити), артеріальна та венозна кров, замкнена та незамкнена кровоносні системи; теплокровні та холоднокровні тварини.
Обладнання і матеріали: таблиці: «Кров», «Кровообіг тварин», відео та анімації кровообігу різних тварин.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
1 |
Організація класу. Розгадування загадки |
Підготовка учнів до сприйняття матеріалу |
II. Актуалізація опорних знань |
10 4 |
Біологічний диктант за темами «Живлення», «Дихання». Гронування до слова «Кров» |
Визначення рівня засвоєння матеріалу попередніх тем. Актуалізація опорних знань |
III. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Анімації та відео кровообігу різних тварин |
Налаштування на вивчення матеріалу |
IV. Засвоєння нових знань |
10 4 |
Пояснення вчителя з використанням підручника. Складання схем кровообігу |
Сприйняття та засвоєння матеріалу. Осмислення об'єктивних зв’язків під час складання схем |
V. Узагальнення і систематизація знань |
6 5 |
Заповнення таблиці «Логікон» «Кровоносні системи тварин». Робота з термінами |
Закріплення та узагальнення знань. Засвоєння термінів і понять |
VI. Підсумки |
2 |
Вправа «Ключовий момент уроку» |
Визначення основних моментів уроку |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне завдання за підручником |
Засвоєння матеріалу |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розгадування загадки з епіграфа (кров).
II. Актуалізація опорних знань.
1. Біологічний диктант за темами «Живлення», «Дихання». Закінчіть речення, вставте пропущені слова (кожне речення - 1 бал).
1. Гетеротрофним називають живлення ____.
2. За способом живлення жук-гробарик, жук-гнойовик, дощовий черв’як ____ належать до ____.
3. Хижацький спосіб життя притаманний ____.
4. Кишечник, у якого відсутній анальний отвір, називають ____.________________________________
5. Фільтруючи воду, їжу добувають такі тварини: ____.
6. Для птахів характерним є розширення стравоходу ____ та два відділи шлунка - ____ __________ і м'язовий.
7. Кишечник у більшості тварин має два відділи: ____.
8. Кисень до організму жаби потрапляє двома шляхами: через ____ та ____.________________________
9. Зябрами дихають ____.
10. Хрущ, тарган, бджола дихають ____.
11. Альвеолярні легені розвинені у ____.
12. Кити, дельфіни у воді дихають ____.
2. Гронування до слова «кров».
III.Мотивація навчальної діяльності.
Анімації кровообігу різних тварин, відео скорочень серця тварин.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням підручника: А) Кров, її склад та функції (с. 131-132); складання схеми функції крові; Б) Серце, судини (с. 131-133); В) Кровоносна система безхребетних (с. 132) і хребетних тварин (с. 133); Г) Холоднокровні та теплокровні тварини (с. 134).
2. Складання схеми незамкненої та замкненої кровоносних систем на прикладі рака і риби.
V.Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання таблиці «Логікон»: заповніть пропущені комірки.
Логікон «Кровоносні системи тварин»
Кільчасті черви |
Комахи |
Молюски |
Риби |
Амфібії |
Ссавці |
Кров безбарвна, зелена, червона |
Гемолімфа (безбарвна, жовта) |
3 |
5 |
Кров червона, холодна |
Кров червона, гаряча |
Серце відсутнє |
2 |
Серце дво-; три-; чотирикамерне |
Серце двокамерне |
7 |
Серце чотири камерне |
1 |
Кровоносна система незамкнена |
4 |
6 |
Кровоносна система замкнена, два кола кровообігу |
8 |
2. Робота з термінами: клітини крові (еритроцити, лейкоцити, тромбоцити), артеріальна та венозна кров, замкнена та незамкнена кровоносні системи; теплокровні та холоднокровні тварини.
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи «Ключовий момент уроку»: учні пригадують найважливіші, на їхню думку, моменти уроку.
VII.Домашнє завдання.
Опрацювати § 31, закінчити схеми в зошиті.