УРОКИ БІОЛОГІЇ - 7 клас - до підручника Л. І. Остапченко

Тема 2. ПРОЦЕСИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

Урок 41. ПРАКТИЧНА РОБОТА 6 «ПОРІВНЯННЯ БУДОВИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН (НА МУЛЯЖАХ/МОДЕЛЯХ)»

З появою сірої речовини у тварин відбулися кардинальні зміни поведінки

Мета уроку: поглибити знання про нервову систему тварин. Розглянути особливості будови головного мозку хребетних тварин, з’ясувати особливості його організації в різних представників цих тварин. Розвивати вміння аналізувати та порівнювати. Виховувати культуру оформлення роботи.

Обладнання і матеріали: муляжі головного мозку хребетних тварин, малюнки головного мозку риб, амфібій, рептилій, птахів, ссавців.

Тип уроку: формування практичних умінь і навичок

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап.

1. Організація класу.

2. Розминка «Епіграф»: прочитайте епіграф, спростуйте або доповніть його.

II. Актуалізація опорних знань.

Відповіді на запитання з домашнього завдання.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Довідкова інформація.

Дельфіни не сплять у воді, оскільки змушені кожні 20-30 хвилин підійматися на поверхню. Які особливості роботи мозку дельфінів сприяють такому цілодобовому напруженню? (Півкулі мозку відпочивають по черзі.)

IV. Формування практичних умінь і навичок.

Виконання практичної роботи.

ПРАКТИЧНА РОБОТА 6

Хід роботи

1. Розгляньте муляж головного мозку риб. Знайдіть передній, проміжний, середній, задній (разом із мозочком) і довгастий відділи. Порівняйте розмір переднього мозку риб з іншими відділами. Зверніть увагу на розмір мозочка. Спробуйте пояснити, із чим пов’язаний слабкий розвиток переднього мозку та добрий розвиток мозочка в риб. Позначте на малюнку всі відділи головного мозку.

2. Розгляньте муляж головного мозку жаби. Знайдіть його відділи: передній, проміжний, середній, задній (разом із мозочком) і довгастий. Порівняйте ступінь розвитку відділів мозку жаби порівняно з мозком риби. Із чим пов’язаний кращий розвиток переднього мозку та гірший розвиток мозочку в жаби, порівняно з мозком риби? Позначте на малюнку всі відділи головного мозку.

3. Розгляньте муляж головного мозку ящірки. Знайдіть його відділи: передній, проміжний, середній, задній (разом із мозочком) та довгастий. Позначте на малюнку всі відділи головного мозку. Порівняйте ступінь розвитку відділів мозку ящірки та жаби. Зверніть увагу на збільшений об’єм переднього мозку ящірки, укритий сірою речовиною, наявні в ньому нюхові частки. Із чим пов’язаний кращий розвиток головного мозку ящірки порівняно із жабою?

4. Розгляньте муляж головного мозку птаха. Знайдіть його відділи: передній, проміжний, середній, задній (разом із мозочком) і довгастий. Позначте на малюнку всі відділи головного мозку. Порівняйте ступінь розвитку відділів мозку птаха та ящірки. Зверніть увагу на збільшений об’єм переднього мозку та великий мозочок. Із чим це пов’язано?

5. Розгляньте муляж головного мозку собаки. Зверніть увагу на збільшений об’єм півкуль переднього мозку, сіра речовина яких утворює звивини й борозни. Знайдіть інші відділи головного мозку. Із чим пов’язано те, що кора переднього мозку утворює звивини й борозни? Позначте на малюнку всі відділи головного мозку.

V. Узагальнення і систематизація знань.

6. Дані, отримані під час практичної роботи, оформіть у вигляді таблиці:

Група хребетних тварин

Особливості будови головного мозку

   

7. Зробіть висновки, проаналізувавши розвиток головного мозку в різних представників хребетних тварин. Поясніть, як ускладнення будови мозку впливають на складність поведінки тварини.

VI. Підсумки.

Підбиття підсумків з використанням вправи «Хто найкращий»: учні визначають однокласників, які найкраще працювали на уроці.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати § 36. Підготувати живі об’єкти для спостереження за наявності акваріуму чи живого куточка (молюски ампулярії, рибки, морські свинки, папуги тощо).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити