УРОКИ БІОЛОГІЇ - 7 клас - до підручника Л. І. Остапченко

Тема 3. ПОВЕДІНКА ТВАРИН

Урок 50. ФОРМИ ПОВЕДІНКИ ТВАРИН

Кішка, що скрутилася клубочком біля печі,

через секунду нашорошила вуха і скочила,

а вже через мить тримала в лапах мишеня...

Мета уроку: сформувати уявлення про форми поведінки тварин (індивідуальну, репродуктивну та соціальну), її роль у житті тварин. Розвивати увагу та пам'ять учнів. Виховувати любов до живих істот.

Основні поняття: грумінг, індивідуальна, репродуктивна та соціальна форми поведінки.

Обладнання і матеріали: малюнки та фотографії різних форм поведінки тварин, відеоматеріали.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

План-схема уроку

Етап уроку

Час

(хв)

Форми і методи діяльності вчителя

Результат діяльності

1. Організаційний етап

2

Організація класу. Розминка «Епіграф»

Налаштування на продуктивну працю. Постановка проблеми

II. Актуалізація опорних знань

8

Взаємоопитування учнів «Бумеранг»

Повторення вивченого, підготовка до сприйняття нового матеріалу

III. Мотивація навчальної діяльності

2

Відеофрагменти до теми уроку

Зацікавлення, первинне сприйняття матеріалу

IV. Засвоєння нових знань

10

Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника.

Засвоєння матеріалу теми.

 

7

Складання опорних схем

Осмислення об’єктивних зв'язків у вивченому

V. Узагальнення і систематизація знань

10

Вправа «Так-Ні»

Узагальнення отриманих знань, їхня систематизація

VI. Підсумки

5

Вправа «Квиток на урок»

Постановка питань на наступний урок

VII. Домашнє завдання

1

Репродуктивне, робота з підручником

Ефективне засвоєння матеріалу

І. Організаційний етап.

1. Організація класу.

2. Розминка «Епіграф». Спробуйте пояснити таку поведінку кішки.

II. Актуалізація опорних знань.

Взаємоопитування учнів «Бумеранг». Учні ставлять запитання один одному за матеріалами домашнього завдання: таксис, хомінг, міграція, міграційні шляхи.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Відеофрагмент (ігрової діяльності кошеняти, пошуку їжі хижаками тощо).

IV. Засвоєння нових знань.

1. Пояснення вчителя з використанням підручника: А) індивідуальна поведінка (пересування, дослідницька активність, харчова, підтримання температури тіла, захист від ворогів, підтримання чистоти тіла (грумінг), використання знарядь, потреба у грі); Б) репродуктивна поведінка, її значення; В) соціальна поведінка, її значення.

2. Складання опорної схеми «Форми поведінки тварин».

V. Узагальнення і систематизація знань.

Вправа «Так-Hi». Позначте правильні твердження знаком «+», неправильні - «-».

1. Для пізнання навколишнього середовища тварина використовує свою дослідницьку активність (+).

2. Павук полює на муху, використовуючи павутину; це можна віднести до харчової поведінки павука (+).

3. Жодним чином тварина не може змінити температуру свого тіла: ні ховаючись від сонця, ні занурюючись у землю (-).

4. Грумінг - це взаємне годування тварин одна одною (-).

5. До прикладів грумінгу у тварин можна віднести чищення пір'я птахами (+).

6. Тварини не можуть користуватися жодним знаряддям для добування їжі, полювання чи побудови житла (-).

7. Ігрова діяльність характерна тільки для молоді свійських тварин собак, котів (-).

8. Насиджування потомства ластівкою - це приклад репродуктивної поведінки (+).

9. До соціальних комах належать мухи і таргани (-).

10. Соціальна поведінка проявляється у групі тварин (+).

11. До функцій ігрової діяльності в лисенят можна віднести підготовку малят до полювання (+).

12. Терміти - соціальні комахи, у яких є розподіл на касти - групи за будовою та функціями (+).

VI. Підсумки.

Підбиття підсумків з використанням вправи «Квиток на урок»: учні складають запитання на наступний урок, записують на аркушах і кладуть у «скриньку запитань».

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати § 45, підготувати міні-проекти на теми: «Шлюбна поведінка тварин», «Турбота про потомство», «Територіальна поведінка у тварин».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити