Уроки біології 7 клас: книжка для вчителя - О.М. Кулініч 2015

Поведінка тварин
ПРАКТИЧНА РОБОТА 7 «ВИЗНАЧЕННЯ ФОРМ ПОВЕДІНКИ (АБО ТИПІВ УГРУПОВАНЬ) ТВАРИН (ЗА ВІДЕОМАТЕРІАЛАМИ АБО ОПИСОМ)»

УРОКИ БІОЛОГІЇ - 7 клас - до підручника Л. І. Остапченко

З лісу в ліс перелітає.

Де не сяде - там співає,

І кладе яєчка у чужі гніздечка.

Загадка

Мета уроку: сформувати вміння визначати форми поведінки тварин та типи угруповань тварин за відеоматеріалами або описом. Розвивати логічне мислення. Виховувати любов до тварин.

Обладнання і матеріали: фото- та відеофрагменти, малюнки.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, формування практичних умінь.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний етап.

Відгадайте загадку (зозуля). Дайте коротку характеристику поведінки зозулі.

II. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування учнів за запитаннями: Які тварини ведуть поодинокий спосіб життя? Назвіть соціальних тварин. Що таке ієрархія у групі? Що таке лінійна ієрархія? Наведіть приклади. Наведіть приклади територіальної поведінки. Якою буває репродуктивна поведінка тварин?

III. Мотивація навчальної діяльності.

Прийом «Здивуй! Зацікав!».

У тварин, як і в людей, статус батьків часто відіграє ключову роль в ієрархічній драбині. Так, у більшості приматів високий соціальний ранг матері визначає її нащадкам перші кроки по ієрархічній драбині, оскільки самки борються за владу своїх дітей, і ефективність цієї боротьби тим вища, чим вищий ранг матері.

IV. Формування практичних умінь і навичок.

Виконання практичної роботи.

ПРАКТИЧНА РОБОТА 7

Тема: Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відеоматеріалами або описом)

Мета: навчитися визначати форми поведінки тварин (чи типи угруповань), аналізуючи відеоматеріали.

Обладнання та матеріали: відеоматеріали з фрагментами поведінки різних форм (кініка вилизує шерсть, птах годує пташенят тощо) або описи різних угруповань тварин.

Хід роботи

1. Перегляньте запропоновані в підручнику або вчителем відеофрагменти (або описи) (прочитайте опис у додатку*).

2. Визначте види тварин, зображені в них.

3. Визначте, які форми поведінки ви спостерігали.

4. Визначте: досліджена поведінка є вродженою чи набутою?

5. Що забезпечує така поведінка тварині?

V. Узагальнення і систематизація знань.

6. Зробіть висновки про значення розглянутих форм поведінки в житті тварин (або типу угруповання).

Додаток*

A) Молоді видри бавляться, з'їжджаючи з берега у воду, а дорослі стоять на варті. Гра дає змогу виробити вправність та підготувати молодь до боротьби за існування в дорослому житті.

Б) Побачивши білу спину і хвіст антилопи, інші антилопи сприймають це як сигнал: «Біжіть, ворог наближається!».

B) Ведмедиця вчить ведмежат, як поводитися в разі небезпеки, заганяє їх на дерево. При цьому вона ричить, а іноді й підштовхує лапою. Ці навички стануть ведмежатам у пригоді, коли вони підростуть.

Г) Пташенята дрозда пищать, коли голодні. Вони широко відкривають дзьоби, коли з’являється матір.

VI. Підсумки.

Підбиття підсумків роботи з використанням Т-схеми: я знав, я дізнався.

VII. Домашнє завдання.

Повторити §§ 45-48 та опорні конспекти в зошиті.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити