Розробки уроків - Біологія 7 клас - Задорожний К. М. 2017

Різноманітність тварин
ССАВЦІ. ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ ТА СПОСІБ ЖИТТЯ

Цілі уроку:

•  освітня: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності ссавців;

•  розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити;

•  виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Обладнання й матеріали: опудало ссавця (заєць, білка тощо), таблиці «Клас Ссавці. Собака», «Клас Плазуни», вологі препарати, що ілюструють будову рептилій, птахів і ссавців.

Базові поняття і терміни уроку: ссавці, шерсть, вібриси.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

•  Які групи птахів вам відомі?

•  Які особливості зовнішньої будови мають птахи?

•  Де живуть птахи?

•  Чим живляться птахи?

•  Як розмножуються птахи?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Розповідь учителя з елементами бесіди

•  Ссавці або звірі — це наземні теплокровні хребетні тварини, у процесі розвитку зародка яких утворюються зародкові оболонки. Їхнє тіло зазвичай вкрито шерстю, але зустрічаються види, які втратили шерстяний покрив.

Загальна будова тіла в ссавців така сама, як і в рептилій. Залежно від способу життя зовнішній вигляд ссавців може істотно відрізнятися. У літаючих форм (кажани) є крила. Водні форми (кити) мають обтічну форму тіла, підземні мешканці (кроти) — кінцівки, що риють.

На відміну від рептилій і птахів, для ссавців характерна наявність значної кількості різноманітних залоз.

Шкірні залози ссавців:

•  потові (виділяють піт);

•  сальні (виділяють секрети, що змащують волосся і шкіру);

•  пахучі (видозмінені сальні або потові залози);

•  молочні (видозмінені потові залози).

Шкірні покриви ссавців утворюють велику кількість похідних. Вони виконують різноманітні функції, в основному зберігають тепло й захищають від несприятливих зовнішніх впливів.

Рогові похідні шкіри:

•  волосся;

•  кігті;

•  нігті;

•  копита;

•  луска;

•  роги (крім рогів оленів).

Суцільний покрив волосся ссавців утворює міх. Він недовговічний і періодично оновлюється. Зміна волосяного покриву називається линькою.

Типи волосся ссавців:

• пухове волосся (пух — коротке м’яке волосся);

• остьове волосся (ость — товсте й пружне волосся);

• чутливе волосся (вібриси — органи дотику).

Видозміни волосся ссавців:

• голки (у їжака);

• щетина (у кабана).

Особливості розмноження ссавців

Статеві залози ссавців — парні сім’яники та яєчники. Запліднення внутрішнє. Як і зародок птахів і рептилій, зародок ссавців утворює зародкові оболонки (амніон, алантоїс і хоріон). Розвиток зародка відбувається в яйці, сумці або матці. У всіх плацентарних і деяких сумчастих ссавців зародок утворює спеціальний орган — плаценту, що забезпечує його зв’язок з організмом матері. Плацента забезпечує живлення зародка й виводить із його організму продукти обміну.

Залежно від особливостей розмноження й розвитку, ссавців поділяють на три групи: яйцекладні, сумчасті та плацентарні.

Яйцекладні

Самиці відкладають яйця. Вони довше, ніж у плазунів, перебувають у статевих шляхах, і значну частину розвитку зародок проходить в організмі матері. Дитинчата, що вилупилися з яєць, вигодовуються молоком. Справжніх сосків не мають, залози відкриваються окремо одна від одної на залозистих полях черева самиці.

Сумчасті

Плацента погано розвинена, ембріон живиться переважно за рахунок жовтка яйця. Завершується розвиток у сумці матері. Є справжні соски. Живлення зародка молоком пасивне. Молоко впорскується в рот дитинчати в результаті скорочення спеціального м’яза матері.

Плацентарні

Плацента добре розвинена. Дитинчата народжуються більш розвиненими, ніж у сумчастих, і здатні самостійно ссати молоко.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Дати відповіді на питання.

• Хто такі ссавці?

• Де живуть ссавці?

• За якими ознаками тварин відносять до ссавців?

• Як розмножуються ссавці?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити відповідний матеріал із підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити