Розробки уроків - Біологія 7 клас - Задорожний К. М. 2017
Поведінка тварин
ВРОДЖЕНА ТА НАБУТА ПОВЕДІНКА
Цілі уроку:
• освітня: розглянути поняття вродженої та набутої поведінки, інстинкту та його особливостей, біологічне значення научання в житті тварин;
• розвивальна: розвивати вміння аналізувати та систематизувати інформацію та використовувати здобуті раніше знання;
• виховна: виховувати бережливе ставлення до всієї природи взагалі та світу тварин зокрема.
Обладнання й матеріали: фото й малюнки тварин у різних життєвих ситуаціях, фрагменти відеофільмів.
Базові поняття і терміни уроку: рефлекси, інстинкти, поведінка, вроджена поведінка, набута поведінка.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
• Що таке етологія?
• Яких вчених-етологів ви знаєте?
• Які методи використовують під час етологічних досліджень?
• У яких випадках під час проведення етологічних досліджень раціональним є застосування спостереження?
• У яких випадках під час проведення етологічних досліджень раціональним є застосування моделювання?
• У яких випадках під час проведення етологічних досліджень раціональним є застосування експерименту?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
• Інстинкт — спадковий комплекс реакцій на певні дії, певні зміни умов зовнішнього і внутрішнього середовища, однаковий у всіх особин виду.
Інстинкти — прояви поведінкових актів, обумовлені закріпленими еволюцією складними зв’язками структур і процесів організму.
Реалізація інстинкту — це задоволення біологічних потреб.
• Біологічна потреба — специфічна сила живих організмів, що забезпечує їхній зв’язок із навколишнім середовищем для самозбереження і саморозвитку, джерело активності живих систем.
Потребу інакше називають «спонуканням», «мотивацією». Потреба виявляється і посилюється в разі відчуття нестачі чого-небудь, набуває домінантного характеру та спричиняє дію, спрямовану на її задоволення. Задоволення потреби й відновлення біологічних констант називають «підкріплення».
Приклади інстинктивної поведінки
Аутопрофілактика — попередження хвороб, аутосанація — самолікування як форми поведінки тварин.
Аутопрофілактика й аутосанація проявляються в поведінкових реакціях тварин із метою підтримання здоров’я. Після сну тварини напружено потягуються, обтрушуються, здригаються, валяються, масажують деякі ділянки тіла, сприяючи відновленню нормального кровопостачання.
Багато тварин, яких утримують у стійлах, підтримують у них чистоту, роблячи дефекацію й сечовипускання в певному місці. Навесні під час линяння для рятування від волосся тварини чешуться об забори, стовпи, загороди.
Тварини відшукують і поїдають лікувальні трави; можуть відрізняти будь- яку отруйну траву від їстівної. Інформація про користь і шкоду різних рослин, накопичена видом протягом еволюційного розвитку, закріпилася в пам’яті тварин і стала їхньою спадковою ознакою.
• Научання — процес набуття нових умінь, формування нових форм поведінки тварин протягом життя.
Научання може проявлятися у сприйнятті дій інших тварин виду. Особливо це стосується молодих тварин, які шляхом наслідування навчаються виконувати деякі життєво необхідні дії звичайного поведінкового «репертуару» свого виду. Так, у молоді зграйних риб захисна реакція на появу хижака (втеча) формується в результаті наслідування поведінки інших риб за одного лише вигляду поїдання хижаком членів зграї або шляхом «проб і помилок». Наприклад, молоді лисенята, уколовши носа або лапу об голки їжака, більше його не турбують. Якщо тварина виховується серед тварин іншого виду, вона переймає його звички. Кошеня, вигодуване собакою, навчилося гавкати, а не нявчати.
Біологічне значення научання
Переваги вродженої поведінки в тому, що дії реалізуються дуже швидко й завжди без помилок (відсмикування носа лисенят у разі уколу об голки їжака, колючок). Це суттєво зменшує ймовірність фатальних помилок.
Методом «проб і помилок» молоді птахи і ссавці удосконалюють мисливські навички.
Цей метод навчання відносять до асоціативного навчання. Для нього важливий фактор підкріплення умовного рефлексу умовним подразником (повторення, тренування).
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Дати відповіді на питання.
• Які форми поведінки є вродженими?
• Які форми поведінки є набутими?
• Що таке інстинкт? Наведіть приклади інстинктивної поведінки.
• Що таке научання? Наведіть приклади.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал з підручника.