Усі уроки біології 7 клас - 2015 рік

ТЕМА 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН

УРОК 9 КІЛЬЧАСТІ ЧЕРВИ

Цілі: розглянути процеси життєдіяльності кільчастих червів та їх різноманітність; розвивати вміння виявляти значення кільчастих червів у природі та для людини.

Очікувані результати:

учні:

■ пояснюють значення кільчастих червів у природі та для людини;

■ аналізують процеси життєдіяльності;

Основні поняття й терміни: кільчасті черви; процеси життєдіяльності: живлення, дихання, рух, розмноження; ґрунтоутворення.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиці, малюнки, фото, фрагменти фільмів.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. «Асоціативний кущ»

ü  Кільчасті черви. Які асоціації викликають учнів?

(Складання схеми на дошці за відповідями учнів, обговорення.)

2. Тести

1) Тіло дощового черв’яка складається:

а) з одного шару клітин;

б) з двох шарів клітин;

в) з трьох шарів клітин;

г) з чотирьох шарів клітин.

2) Симетрія тіла:

а) радіальна;

б) одностороння;

в) двостороння;

г) тристороння.

3) Органи руху:

а) щупальці;

б) членисті кінцівки;

в) параподії з щетинками;

г) ласти.

4) Тіло складається:

а) з трьох відділів;

б) з кільчастих сегментів;

в) з плоских сегментів;

г) не членоване.

Ключ: 1 — в; 2 — в; 3 — в; 4 — б.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Процеси життєдіяльності кільчастих червів

1) Живлення

Живляться дощові черви торішнім листям, старою напівгнилою травою, а також органічними рештками, що є у ґрунті. Копаючи хід, черв’як заковтує порцію землі, яка проходить крізь його кишечник, де з неї вилучаються поживні речовини, і виводиться назовні. При цьому утворюються невеличкі кульки землі — так звані копроліти. Часто вранці на землі можна побачити горбочки землі, що складаються з окремих кульок. Це робота дощових червів, які рили свої ходи. Для землерийних робіт дощовий черв’як використовує ще один засіб: копаючи новий хід, він то розширює, то звужує передній кінець тіла, розсуваючи землю й рухаючись уперед, тобто діє як клин.

2) Рух

У русі значною мірою допомагають щетинки, про які ми вже згадували.

Завдяки їм черв’як просувається в одному напрямку, наприклад уперед. Але вони не заважають йому повзти назад: він може довільно змінювати напрямок їхнього нахилу. З допомогою щетинок дощові черви повзають і по поверхні ґрунту: щетинки забезпечують спрямованість руху під час плазування. Гладенькою поверхнею черв’як рухатися майже не може.

3) Розмноження

У дощових червів розмноження відбувається тільки статевим способом, вони гермафродити. Сім’яники та яєчники (статеві залози) розташовані в передньому кінці тіла (де є поясок). У період розмноження поясок виділяє слиз, який утворює слизову капсулу. Черв’як виповзає з капсули та відкладає в слиз яйця. Після цього краї капсули злипаються, й утворюється кокон, який перебуває в ґрунті. Через певний час із кокону виповзають маленькі дощові черви (прямий розвиток: яйце — черв’як).

4) Живлення

Дощові черви живляться напівзогнилими рештками рослин, які є в ґрунті.

Вони ковтають грудочки ґрунту разом із рештками рослин. Під час проходження ґрунту через травну систему деяка частина органічних речовин перемішується з ним та виділяється назовні. За добу в середньому один черв’як переробляє 4-5 г ґрунту. На одному гектарі черви щодоби переробляють 0,25 т ґрунту (глибина близько 2 м).

2. Різноманіття кільчастих червів

Малощетинкові:

■ дощовий черв’як;

■ трубочники;

■ австралійський земляний черв’як;

■ каліфорнійський черв’як.

Багатощетинкові:

■ піскожил;

■ нереїс;

■ тихоокеанський палоло.

П’явки:

■ п’явки медичні;

■ кінські п’явки;

■ риб’ячі п’явки.

3.  Значення кільчастих червів

У природі

Для людини

1. Ланка в ланцюзі живлення.

2. Ґрунтоутворення:

■   сприяють утворенню перегною;

■   через ходи в ґрунт потрапляють повітря і вода.

3. Паразити тварин (ектопаразити)

1. Медична допомога (п’явки після прокушування шкіри людини виділяють у її кров речовину грудин, що на деякий час порушує механізм зсідання крові (знижується тромбоутворення, кров’яний тиск).

2. Червів палоло туземці споживають у їжу

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота з текстом підручника, доповнення конспекту в разі необхідності

2. «Казкові стежини»

(Робота в малих групах.)

Складання казок про представників кільчастих червів.

3. Біологічні задачі

1) У скляну банку з чистим піском помістили дощових червів. Декілька місяців у пісок додавали листя та воду. Згодом на поверхні піску утворився темний шар. Поясніть це явище.

2) За рік один дощовий черв’як збагачує до 500 г ґрунту. На одному гектарі може бути 500 000-2 000 000 червів. Який обсяг «роботи» вони виконують?

3) Як із допомогою кільчастих червів визначити родючість ґрунту?

4. Екологічний проект

ü  Складіть бізнес-план міні-ферми для розведення каліфорнійських червів.

5. Кросворд

По вертикалі:

1. П’явки — паразити риб. (Риб’ячі)

2. Малощетинковий черв’як, живе поряд із кенгуру. (Австралійський)

3. Малощетинковий черв’як, мешкає в морях. (Трубочник)

4. Великий морський їстівний черв’як. (Палоло)

5. Середовище існування дощових червів. (Ґрунт)

6. Малощетинкові черви, яких вирощують на фермах-теплицях. (Каліфорнійські)

7. Група кільчаків, до якої належить дощовий черв. (Малощетинкові)

8. Група кільчаків, до якої належить палоло. (Багатощетинкові)

9. Морський представник багатощетинкових. (Нереїс)

10. Група «безногих» кільчастих червів. (П’явки)

11. Виходить на поверхню ґрунту після дощу. (Дощовий)

По горизонталі:

12. Мешкає в морському піску. (Піскожил)

6. «Мозковий штурм»

ü  Чому медичних п’явок використовують для лікування захворювань, пов’язаних із ризиком тромбозу кровоносних судин?

7. Лабораторне дослідження «Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв'яка)»

Опорні питання

1. Визначте передній і задній кінці тіла. За якими ознаками це можливо зробити?

2. Чому шкіра на дотик волога? Яке це має значення для дощового черв’яка?

3. Чому тіло черв’яка під час руху то потовщується та скорочується, то потоншується та збільшується в довжину? Яке це має значення?

4. Що заважає черв’яку пересуватися склом?

Висновок. Ознаки пристосування дощового черв’яка до життя у ґрунті:________________________.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити