Усі уроки біології 7 клас - 2015 рік

ТЕМА 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН

УРОК 11 ЧЛЕНИСТОНОГІ. ПАВУКОПОДІБНІ

Цілі: розглянути основні ознаки павукоподібних; розвивати вміння виявляти значення у природі й для людини.

Очікувані результати:

учні:

■ аналізують ознаки павукоподібних;

■ пояснюють процеси життєдіяльності;

■ з'ясовують значення павукоподібних у природі й для людини.

Основні поняття й терміни: отруйні залози; ловильна сітка; хеліцери, павутинні бородавки; процеси життєдіяльності.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: колекція павукоподібних; таблиці, фото, малюнки, фрагменти відеофільмів.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. «Асоціативний кущ»

ü  Членистоногі. Які асоціації викликають в учнів?

(Складання схеми на дошці за відповідями учнів, обговорення.)

2. Закінчити речення

1) До типу Членистоногі належать класи:_______ .

2) Відділи тіла_____________________________ .

3) Скелет_______________ ,_________________ .

4) Особливість кінцівок:_____________________ .

5) У ракоподібних___ відділи тіла:_____ і________ .

6) На голові в ракоподібних____ вусиків,_____ очі.

7) В їжу ракоподібні споживають______________ .

8) Краби мешкають у_______________________ .

3. «Вільний мікрофон»

ü  Яке значення ракоподібних у природі й для людини?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Загальні ознаки павукоподібних

1. Два відділи тіла: головогруди, черевце.

2. Покрив хітиновий, м’який.

3. Перша пара кінцівок — хеліцери, необхідна для вбивання здобичі, друга пара — ногощупальці, виконує функцію органів дотику і смаку. Останні чотири пари — ходильні ноги, які вкриті волосинками.

4. На черевці кінцівки відсутні або видозмінені в легеневі мішки, павутинні бородавки.

5. Ротовий апарат смоктальний.

6. Розвиток прямий, яйця відкладає самиця в кокон.

7. Статевий диморфізм.

8. Багато видів будує ловчі сітки.

2. Особливості зовнішньої будови (на прикладі павука-хрестовика)

1) Самиці за розмірами більше самців (статевий диморфізм).

2) На верхньому боці черевця пігментний малюнок у вигляді хреста.

3. Статева система

Роздільностатеві. У самиць яєчник і яйцепроводи.

У самців сім’яник і сім’япроводи.

4. Процеси життєдіяльності

1) Живлення

Павуки за типом живлення — хижаки (м’ясоїдні), павуки харчуються комахами й іншою дрібною живністю. Деякі навіть їдять невеликих мишей і рибок, а великі павуки — навіть птахів і жаб. Відрізняючись канібальськими звичками, більшість павуків не гидують і своїми побратимами.

Павуки отруйними щелепами впорскують у свою здобич травний сік. Невдовзі павук всмоктує напівперетравлену рідку їжу.

2) Розмноження

Павуки роздільностатеві, запліднення внутрішнє.

Для розвитку яйця потрібні поживні речовини, і самиці можуть з’їсти самця одразу після запліднення. Деякі види павуків- самців приносять самицями комах перед спаруванням.

5. Різноманітність павукоподібних

■ Павуки:

• павук-сріблянка;

• павук-хрестовик;

• павуки-землекопи;

• каракурт;

• тарантул.

■ Скорпіони:

• кримський скорпіон.

■ Кліщі:

• павутинні кліщі;

• галові кліщі;

• борошняні кліщі;

• свербуни-нашкірники;

• свербуни-шкіроїди;

• залозниці вугрові.

6. Значення павукоподібних

У природі

Для людини

1. Ланка в ланцюзі живлення.

2. Ґрунтові кліщі беруть участь у ґрунтоутворенні.

3. Зменшують чисельність шкідників рослин

1. Можна споживати в їжу.

2. Знижують шкідників сільського господарства.

3. Є отруйні види.

4. Шкідники сільськогосподарських культур.

5. Знищують продовольчі товари, шкірні вироби.

6. Спричиняють хвороби.

7. Переносники інфекційних хвороб (енцефаліт)

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота з підручником, доповнення конспекту в разі необхідності

2. «Вільний мікрофон»

ü  Порівняти ракоподібних і павукоподібних.

(Можлива робота в малих групах.)

3. «Мозковий штурм»

ü  З розвитком якої системи пов’язано ускладнення поведінки павукоподібних?

4.«Ерудити»

Загадки про павуків

(Робота в малих групах. Учні загадують загадки по черзі.)

ПАВУК

Висить сито, не руками збудоване.

Одягу не шию, а ткати — тчу.

На стіні в кутку мохнач,

Він мисливець, він і ткач.

Довгорукий дідок

В куточку сплів гамачок,

Запрошує: «Мошки!

Відпочиньте трошки!»

Повзла комашка

На великий ромашці.

Але спурхнула поспіхом

І заплуталася в мережах.

Вгадайте, діти:

Хто розставив сіті?

У темному куточку живе,

Шовкову нитку плете,

Він крадькома сюди забрався,

Будувати новий будинок зібрався.

Вміє гарно він пірнати

І в воді не потопати.

Дім його зоветься «дзвін»,

Хоч ніяк не дзвенить він.

(Павук-сріблянка)

Як заразишся ним, друже,

Будеш чухатися дуже.

(Коростяний свербун)

Ножиці в руках тримає

І кліщі новенькі має.

Має довге черевце,

Яке жалить боляче.

(Скорпіон)

Сидить у куточку та тче сорочку.

(Павук)

5. Тести

1) До павукоподібних належать:

а) мухи;

б) краби;

в) скорпіони;

г) каракурти.

2) У павукоподібних вусики:

а) відсутні;

б) одна пара;

в) дві пари;

г) три пари.

3) У павукоподібних ходильних ніг:

а) одна пара;

б) дві пари;

в) три пари;

г) чотири пари.

4) Павукоподібні живляться в такий спосіб:

а) трупами тварин;

б) нападають на живу здобич;

в) споживають нектар;

г) споживають гриби.

5) У природі павукоподібні:

а) ґрунтоутворювачі;

б) лікують інших тварин;

в) регулюють чисельність комах;

г) їжа для птахів.

Ключ: 1 — в, г, 2 — а, 3 — г, 4 — б, 5 — а, в, г.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити