Усі уроки біології 7 клас - Цуканова Є. О. 2015

Різноманітність тварин
РИБИ

Цілі: розглянути процес життєдіяльності риб; розвивати вміння виявляти значення риб у природі та житті людини.

Очікувані результати:

учні:

• аналізують процес життєдіяльності риб;

• з'ясовують значення риб у природі та житті людини;

• називають види риб.

Основні поняття й терміни: процеси життєдіяльності; нерест, прохідні риби, мальки, турбота про нащадків.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: муляжі риб, таблиці, фото, малюнки, фрагменти відеофільмів.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. «Асоціативний кущ»

•  Риби. Які асоціації викликає в учнів?

(Складання схеми на дошці за відповідями, обговорення.)

2. «Дослідники»

•  Порівняти хрящових і кісткових риб.

3. «Ерудити»

Пристосування риб до життя у водному середовищі.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Обмін речовин

1) Живлення

Рослиноїдні:

• товстолоби;

• коропи.

Хижаки:

• щуки;

• окуні;

• оселедці.

2) Рух

Над кишечником у Кісткових риб розташований плавальний міхур, наповнений сумішшю газів (утворюється з виросту кишечника). Змінюючи тиск газів у плавальному міхурі, риби змінюють глибину занурення у воду. Від нього відходять трубки до вуха, де є орган рівноваги.

Функції плавців:

• спинні (непарні);

• хвостові (непарні);

• анальні (непарні).

Перешкоджають обертальному руху навколо поздовжньої осі, допомагають рибам зберігати нормальне положення тіла. Добре розвинуті плавцеві м’язи.

Парні плавці

• грудні;

• черевні

Забезпечують рівновагу тіла, тому що спина риби важче, ніж черевце. Плавцеві м’язи слабкі.

2. Розмноження

Сукупність сперматозоїдів — молоки.

Сукупність яйцеклітин — ікра.

Запліднення — зовнішнє.

Відкладання статевих клітин — нерест.

Більшість прісноводних і морських риб розмножується і живе в одній і тій самій водоймі (сазан, карась, лин, щука, тріска, хек, камбала). Частина риб живе в морі, а на нерест іде в річки, чи навпаки (осетрові, лососеві: море → річки; вугрі: річки → море).

У деяких риб є турбота про нащадків (триголкова колюшка, морські коники, морські голки).

3. Поведінка

Риби мають складку поведінку. Людина може сформувати в риб умовний рефлекс на їжу. Якщо стукати по склу акваріуму, а потім давати корм, рибки через деякий час підпливають до скла одразу після стуку. Якщо перервати ланцюг стук → їжа, рефлекс згасає.

У Хрящових риб є живонародження і яйцеживонародження.

4. Значення риб

У природі

Для людини

1. Ланка в ланцюзі живлення.

2. Обмежують водну рослинність

1. Їжа.

2. Ліки (рибний жир).

3. Рибне борошно для худоби.

4. З луски виготовляють штучні перлини.

5. Є хижаки й отруйні — небезпечні для людини

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота з підручником, доповнення конспекту в разі необхідності

2. «Господарі»

Планування рибного господарства

1) Повносистемне господарство

а) Нерестовий ставок (приблизно: площа — 0,2 га, глибина ставка — 20-100 см). Дно піщане, вода добре прогрівається сонцем і вентилюється. Можливе штучне запліднення в окремих ємностях.

б) Вирощувальний ставок — спускний (глибина 20-100 см). У нього пересаджують мальків.

в) Зимувальний ставок (глибина — 0,5-2,5 м, вода проточна). Дно піщане.

г) Нагульний ставок (спускний) — ріст риби до товарного стану (штучне харчування).

Частіше восени рибу виловлюють на продаж (3-4-й рік).

Опорні питання

1. Чи є поряд з вашим населеним пунктом умови для риборозведення?

2. Які види риб можна розводити?

Ставкове рибне господарство

2) Неповне господарство (неповносистемне)

У неповносистемних господарствах вирощують мальків з ікринок, потім мальків випускають у ставки (зариблення).

3. «Екологи»

Складання схеми сезонних явищ у житті риб (своя місцевість)

Нерест → нагул → зимівля (зниження життєвої активності)

Якщо водойми повністю вкриваються кригою, у риб починається замор від нестачі кисню. Дорослі роблять ополонки для газообміну (щоб ополонки знову не замерзли, в них вставляють жмути очерету).

Під час розливу весною водойм мальки риб потрапляють у ямки, вода з яких згодом випаровується. Учні можуть переселяти з них риб до водойм.

1) Чому не можна ловити рибу сітками з дуже маленькими комірками?

2) Складіть правила індивідуальної риболовлі.

4. Кросворд «Риби»

По горизонталі:

1. Різновид розмноження хрящових риб. (Яйцеживонародження)

2. За типом розмноження риби... (роздільностатеві).

4. У кісткових риб запліднення... (зовнішнє).

5. У кісткових риб розвиток... (непрямий).

6. У хрящових риб розвиток... (прямий).

7. Сукупність сперматозоїдів риб. (Молоки)

8. Різновид розмноження хрящових риб. (Живонародження)

9. Сукупність процесів розмноження кісткових риб. (Нерест)

10. Стадія розвитку кісткових риб. (Личинка)

11. Личинка використовує поживні речовини із... (жовчного міхура).

12. Розвиток хрящових риб. (Прямий)

По вертикалі:

3. Сукупність яйцеклітин риб. (Ікра)

5. «Мозковий штурм»

1) Чому не можна вживати сиру рибу? (Глисти, збудники холери)

2) Чому влітку на морі не можна купувати свіжу скумбрію? (Під впливом світла через 2-3 години в м’ясі скумбрії утворюються отруйні для людини речовини.)

6. «Веселі кулінари»

•  Страви з риби. Що вміють готувати учні?

7. «Казкарі»

Казки про риб.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити