Усі уроки біології 7 клас - Цуканова Є. О. 2015

Різноманітність тварин
АМФІБІЇ

Цілі: розглянути особливості амфібій; розвивати уявлення про пристосування до середовища існування.

Очікувані результати:

учні:

• аналізують особливості амфібій;

• пояснюють пристосування до середовища існування;

• визначають окремі види за фотографіями, малюнками.

Основні поняття й терміни: розвиток мозку, пристосування до життя у воді й на суші; розвиток із метаморфозом.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиці, фото, малюнки, муляжі, фрагменти відеофільмів.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. «Мозковий штурм»

Пристосування риб до водного середовища.

2. «Доповідна від риб»

За що риби скаржаться на людину морському царю?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Особливості амфібій

1) Два середовища існування: вода й суходіл.

2) Холоднокровні.

3) Відділи тіла: голова, тулуб, кінцівки (у деяких є хвіст).

4) Дві пари кінцівок.

5) Розвиток у воді.

2. Особливості зовнішньої будови

(Самостійна робота з підручником, малі групи або пари)

Опорні питання

1) Відділи тіла жаби.

2) Чому тіло жаби вкрито слизом?

3) Як жаба пересувається у воді й на суходолі?

4) Які органи є на голові?

5) Які особливості будови кінцівок?

6) Значення повік на очах.

7) Чому ніздрі розташовані на голові?

3. Статева система

Роздільностатеві. Гамети зі статевих залоз потрапляють по протоках у клоаку. Розмножуються переважно у воді.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота з підручником, доповнення конспекту в разі необхідності

2. «Дослідники»

Пристосування жаб до середовищ існування.

Будова скелету жаб

(Робота в малих групах із муляжами)

•  Чим скелет амфібії відрізняється від скелета риб? Із чим це пов’язано?

•  Який скелет: хрящовий або кістковий? Із чим це пов’язано?

3. «Граємо і навчаємось»

1) Відгадайте загадки, визначте клас Хордових. За якими ознаками учні відносять тварин до певного класу?

Крила є, та не літає,

Ніг нема, а не доженеш,

Зуби є, та не порахуєш.

(Щука)

В річці риба проживає,

Довгу морду вона має,

Гострі зуби, хижу вдачу.

В річці всі неї плачуть.

(Щука)

В морі, не торкнувши дна,

Риба плаває одна.

Страх вселяє всім хижачка,

Зла, могутня і страшна!

(Акула)

Скаче звірушка,

Не рот, а пастка.

Потраплять у пастку

І комар, і мушка.

(Жаба)

На лузі по купинах

Стрибають листочки!

Опуклі вічка І криві лапки.

Тільки де ж вушка?!

Хто це?

(Жаба)

Скаче, скаче по траві,

А очі на голові,

Слизька й мокра,

Зелена квакушка,

А кличуть її — ...

(жаба)

Не звір, і не птах,

Усього боїться.

Наловить мух —

І в воду — плюх!

(Жаба)

Підростала — хвіст ростила,

Плаття темне носила.

Підросла — зеленою стала,

Хвіст на весла поміняла.

(Жаба)

2) «Чи має рацію поет?»

РОЗМОВА ЖАБ

— Кумо, ти до нас?

— До вас, до вас. До вас, до вас! До води скакаю, ловити хочу.

— А кого, кого, кумо?

— Рака, коропа й сома.

— Як піймаєш, чи даси нам?

— Як не дати? Звичайно, дам!

С. Я. Маршак

* * *

— Звідки йдеш ти, Жабо-Квакушко?

— З базару додому, дорога подружко!

— А що ти купила?

— Усього потрошку: купила квапусти, квасолі і квартоплі.

В. Орлів

4. Кросворд «Земноводні»

По горизонталі:

1. У шкірі багато слизових... (залоз).

2. Передній відділ тіла. (Голова)

4. Парні органи руху. (Кінцівки)

7. Відділ задньої кінцівки. (Гомілка)

8. На задніх кінцівках між пальцями у земноводних є. (перетинки).

9. Відділ тіла. (Тулуб)

10. Відділ задньої кінцівки. (Стопа)

11. Кінцівки мають. (пальці).

По вертикалі:

3. Відділ передньої кінцівки. (Кисть)

5. Відділ задньої кінцівки. (Стегно)

6. Відділ передньої кінцівки. (Передпліччя)

8. Відділ передньої кінцівки. (Плече)

•  Які ознаки в амфібії вказують на життя у воді, а які — на життя на суходолі?

5. «Я — тобі, ти — мені»

(Робота в малих групах за принципом: одна група — одна система органів.)

•  У чому ускладнення?

•  Як амфібії пристосовані до двох середовищ існування?

Суходіл

Вода

1. Кінцівки пристосовані до руху на суходолі.

2. Є барабанна перетинка перед середнім вухом.

3. Ніздрі сполучаються з ротовою порожниною.

4. Слиз захищає шкіру від пересихання, бактерій

1. Плавальні перетинки між пальцями задніх кінцівок.

2. Очі й ніздрі розташовані на голові.

3. Шкіра вкрита слизом, багата на шкірні залози

До уваги алергіків на антибіотики!

У разі запалення у мигдалинах можна дихати на ставкову жабу, тримаючи її в руці. (Це давній народний засіб)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити