Усі уроки біології 7 клас - Цуканова Є. О. 2015

Різноманітність тварин
РЕПТИЛІЇ

Цілі: розглянути особливості рептилій; розвивати вміння визначати пристосування до середовища існування.

Очікувані результати:

учні:

• аналізують особливості рептилій;

• пояснюють пристосування до середовища існування.

Основні поняття й терміни: отруйні залози, яйцеживонародження; рогові покриви, регенерація, автотомія.

Обладнання: таблиці, муляжі рептилій, фото, малюнки, фрагменти відеофільмів.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. «Мозковий штурм»

1) Значення амфібій у природі.

2) Чому деякі види тварин людина називає «амфібіями»?

3) Чому люди поставили пам’ятники жабам?

2. «Вірю — не вірю» (народна мудрість)

Прислів'я та приказки про жабу

1. Скільки води не пити, а жабі волом не бути. 2. Не бий із гармати по жабі. 3. Де птахів не має, там і жаби за солов’їв сходять. 4. Не страшні жабі гармати. 5. Не бувати бичком жабі. 6. У своєму болоті й жаба співає. 7. Жаба й та хоче, щоб її болото найбільшим було.

Прикмети про жабу

Разом із жабою в будинок входить успіх. Жаба, що вискочила на дорогу перед подорожанином, обіцяє невдачу. Якщо жаби починають восени ховатися глибоко у воду, то це може передвіщати швидке настання холодної осені. Якщо жаби в болоті й річці сильно кумкають — до дощу. Жаби навесні починають кумкати тільки після першого грому; навіть якщо його й не було чутно людям, жаби без грому не закумкають. У людини не будуть потіти руки, якщо вона часто й подовгу буде тримати в руках жабу. Якщо вбити жабу, то дощ піде. Жаби кумкають до сильної негоди.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Ознаки рептилій

1) Середовище існування — суходіл, деякі вторинноводні.

2) Холоднокровні.

3) Відділ тіла: голова, шия, тулуб, кінцівки, хвіст.

4) Кінцівки розташовані під тулубом (у деяких кінцівки відсутні).

5) Шкіра суха, вкрита роговими лусками або щитками.

2. Особливості зовнішньої будови

• Шия.

• Кінцівки з кігтями.

• Суха шкіра з роговим шаром.

• Третя повіка на очах.

3. Статева система (типова)

Роздільностатеві. Внутрішнє запліднення.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота з текстом підручника, доповнення конспекту в разі необхідності

2. «Мозковий штурм»

1) Чому в казках плазуни дуже мудрі?

2) У разі небезпечних ситуацій ящірки обламують хвіст (автотомія). Пригадайте, як у казках трансформувалося це явище. (Триголовий Змій Горинич)

3. «Дослідники»

(Кооперативно-групова робота, одна група — одна система органів)

•  Які особливості систем органів?

4. «Вільний мікрофон»

1) Розвиток якої системи органів пов’язаний із сухою шкірою?

2) Чому плазуни можуть рухати головою?

3) Чому ящірки малоактивні в холодну погоду?

5. Кросворд «Плазуни. Зовнішня будова»

По горизонталі:

1. Передній відділ тіла. (Голова)

3. Задній відділ тіла. (Хвіст)

4. Органи руху. (Кінцівки)

7. Тіло плазунів вкрито роговими... (лусками).

8. Зміна шкіри. (Линяння)

9. Відділ тіла. (Тулуб)

10. Шкіра плазунів на дотик... (суха).

11. Рогові луски дозволяють... (зберегти воду).

12. Черепахи мають щільний... (панцир).

По вертикалі:

2. Кінцівки плазунів... (п’ятипалі).

5. Кінцівки розташовані з боків... (тулуба).

6. Відділ тіла «поряд» із головою. (Шия)

6. «Вірю — не вірю»

1) Стала температура тіла.

2) Нестала температура тіла.

3) Постійно два середовища існування.

4) Шкіра волога.

5) Шкіра суха.

6) Шкіра вкрита лускою.

7) Середовище існування — суходіл, деякі вторинноводні.

Ключ: 2, 5, 6, 7, 8

7. «Ерудити»

•  Відгадайте загадки.

Чорну гадюку візьму я в руку — вона не вкусить. (В’юн)

Вона животик жовтий має,

Ще й чорну краватку одягає.

Пташина жвава і маленька,

Співає дзвінко, веселенько, —

Той спів узимку кожен чує,

Шматочок сальця їй смакує.

Що ж це за пташка невеличка?

Чи здогадались ви?

(Синичка)

Вертоліт такий маленький

Сів на квітку золотеньку,

Усміхнулася кульбабка:

Завітала в гості...

(бабка)

Яка у нашім лісі є

Відстала учениця!

Вона усе життя своє

Співати в півня вчиться.

Вчить його пісеньку вона,

Все зубрить рано й пізно,

Але чомусь і досі зна

Лиш половину пісні.

(Зозуля)

Люблю причаїтись, на сонці погрітись, од людей сховатися, а люди самі бояться. (Гадюка)

6) Тоненьке, вузеньке, по землі в’ється,

Як батіг довге, та зовсім не б’ється.

Людей боїться, молоко вживає,

В лісі їх багато, це кожен знає.

(Вуж)

7) Без рук, без верстата

Вміє добре ткати.

А коли натче —

Здобич не втече.

(Павук)

Хто тче без верстата і без рук? (Павук)

В’ється стрічка невеличка,

Де пісочок, де травичка.

Ви її не зачіпайте,

Стороною оминайте.

(Змія)

Вісім лапок працьовитих

Вміють сіточку зробити,

Між гілок прилаштувати

Та на мушок полювати.

(Павук)

Він не ходить, а задкує,

Рибка з нього, знай, кепкує.

Має клешні той дивак.

Здогадалися? Це...

(рак)

Шелестячи сухою травою,

Проповзає батіг живий.

Піднявся, засичав:

Підходь, хто страху на мав.

(Змія)

Подивися у віконце —

Там літає мошка.

З’їсть її жаба —

От і сите черевце.

Але на ту жабу

Теж є мисливець.

Дрібну звірушку

Миттю він проковтне.

В’юнкий, слизький, гнучкий,

Не змія, але все ж,

Хоч не отрутний,

Ти його не чіпай.

Він повзе уздовж цих калюж.

Не лякайся, це...

(вуж)

В’ється довга мотузка, на кінці її — голівка. (Змія)

Довга — так не нитка,

Зла — так не відьма,

Чорний — так не ворон.

(Змія)

Не коваль, а з кліщами.

Довгі вуса, плоский хвіст,

Вісім ніг танцюють твіст.

Хоч і дивиться вперед,

Сам задкує в очерет.

В морі плаваю на дні,

Там спокійніше мені,

Як желе мої боки:

І прозорі, і м’які.

Якщо зловиш мене ти,

Можу руку обпекти!

У рот їй палець не клади,

Дивись, за борт ти не впади,

Адже ця риба в один мах

Візьме і з’їсть тебе.

Ось так!

(Акула)

Великий, з вусами, під мостом

Перед грозою б’є хвостом.

(Сом)

Зустрічі з нею ніхто не рад:

З’їдає риба все підряд,

А якщо вода холодна —

То хижачка не голодна.

(Акула)

Пір’я є, та не літає, ніг немає, а не здоженеш.

Які тварини можуть бути гостями одна в одної?

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити