Усі уроки біології 7 клас - 2015 рік

ТЕМА 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН

УРОК 23 РЕПТИЛІЇ

Цілі: розглянути процеси життєдіяльності рептилій; розвивати вміння виявляти їхнє значення у природі та житті людини.

Очікувані результати:

учні:

■ аналізують процеси життєдіяльності рептилій;

■ пояснюють значення рептилій у природі та для людини;

■ визначають отруйних рептилій.

Базові поняття й терміни: процеси життєдіяльності; ряди Черепахи, Крокодили, Лускаті.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиці, скелети плазунів, муляжі, малюнки, фото, фрагменти відеофільмів.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. «Асоціативний кущ»

ü  Плазуни. Які асоціації викликають в учнів?

(Складання схеми на дошці за відповідями учнів, обговорення.)

2. «Поміркуйте»

1) У плазунів рогова шкіра. Чи пов’язане це з ускладненням дихальної системи?

2) Плазуни дуже рухливі в жарку погоду, а в прохолодну мало рухливі. З чим це пов’язано?

3) Плазуни можуть повертати голову в різних напрямках. Що дає їм таку можливість?

4) Іноді трапляються ящірки з двома хвостами. З чим це пов’язано?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Процеси життєдіяльності

1)  Дихання

Легеневе.

2) Живлення

Хижаки.

3) Розмноження

Внутрішнє запліднення. Відкладають яйця або яйцеживонародження.

Яйця великі, вкриті шкірною оболонкою або вапняною шкаралупою, мають великий запас поживних речовин.

У деяких плазунів розвинута турбота про нащадків. Для розвитку яєць потрібне додаткове тепло. Розвиток прямий.

4) Річний цикл плазунів

Зимівля → період розмноження → літня активність

2. Різноманітність плазунів

Лускаті

Черепахи

Крокодили

■ Ящірки;

■ вужі;

■ гадюки.

Тіло вкрито лусками. У змій є отруйні зуби з отруйними залозами

■ Болотна черепаха;

■ слонова черепаха. Кістковий панцир, укритий роговимипластинками, не мають зубів

■ Каймани;

■ нільські крокодили. Задні лапи мають перетинки, серце чотирикамерне, хвіст сплющений з боків

У природі

Для людини

1. Ланка в ланцюзі живлення

1. Переносники збудників хвороб людини і свійських тварин.

2. М’ясо і яйця використовують як делікатесну їжу.

3. Небезпека від отруйних змій.

4. Знищують гризунів.

5. Зміїну отруту використовують як ліки.

6. Шкіру й панцирі використовують для декоративних виробів

       

4. Плазуни Червоної книги України

■ Степова гадюка.

■ Мідянка.

■ Жовтопуз.

■ Полози: чотирисмуговий, леопардовий, лісовий, жовточеревий.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота з підручником, доповнення конспекту в разі необхідності

2. Кросворд «Плазуни. Розмноження та розвиток»

3. Значення плазунів

По горизонталі:

4. У плазунів запліднення... (внутрішнє).

5. У черепах і крокодилів оболонка яєць... (вапняна).

7. Запас поживних речовин для розвитку зародка містить... (жовток).

9. За розмноженням плазуни... (роздільностатеві).

10. У самців статеві залози... (сім’яники).

11. Оболонка яєць у змій і ящірок... (волокниста).

12. Статеві залози самиць. (Яєчники)

По вертикалі:

1. Статеві клітини самців. (Сперматозоїди)

2. Більшість видів плазунів за характером розмноження... (яйцекладні).

3. Статеві клітини самиць. (Яйцеклітини)

6. Яйця вкриває щільна... (оболонка).

8. Розвиток зародка. (Прямий)

3. «Весела хвилинка»

ü  Відгадайте загадки, визначте ряди плазунів.

І не змій, і не звір,

І не жаба, й не птах:

Виповзає із нір —

Нагла смерть для комах.

(Ящірка)

Лягла під дубочком,

Згорнулась клубочком.

Обійди її,

Бережись.

(Змія)

Хто на собі свою хату носить? (Равлик, черепаха)

Я в траві без ніг повзу,

Жабок і зайців ловлю.

Я нелагідна й не добра,

Я велика чорна...

(кобра)

Величезний цей хижак

На людей наводить жах.

Проживає в річці

Ніл Небезпечний...

(крокодил)

Швидко бігаю в траві,

Спробуй ти мене влови!

Міцно хвостик мій тримай,

Та збіжу я, так і знай.

Я тваринка непроста —

Проживу і без хвоста.

(Ящірка)

У хаті зачинилася,

Тихенько причаїлася,

Та сидить німа від страху.

Ви впізнали?

(Черепаха)

Має жало вкрай отруйне,

Як вірьовка, в’ється.

Спритна, влучна та холодна.

Як вона зоветься?

(Гадюка)

4.«Ерудити»

Близько 70 мільйонів років тому за часів крейдяного періоду жили гігантські черепахи. Вони були більшими за сучасних, досягали в довжину 3,3 м, а діаметр їх у найширшому місці становив 3,6 м. Але й сучасні черепахи вражають своїми розмірами — це справжні гіганти.

Найбільші черепахи планети — шкірясті, що мешкають у морських глибинах. Ці величезні черепахи живуть у всіх морях і океанах, крім північних.

Відома шкіряста черепаха, маса якої становила 916 кг. Середні особини родини шкірястих черепах важать 300-500 кг, а довжина їхнього тіла становить 1,35-2,1 м.

Більшість черепах живуть довше, ніж сто років. Існує інформація про те, що після того, як виловили 50-річну індійську черепаху, вона прожила в неволі ще 152 роки.

Черепахи є на всіх континентах, крім Антарктиди. Вони можуть жити практично в будь-якому кліматі, але для розмноження їм потрібне тепло.

У разі тривалого спілкування наземні й прісноводні черепахи розрізняють обличчя людей, причому візуально, а не хімічним способом, що було б цілком зрозуміло.

Панцир черепахи складається зі щитків, на кожному з яких ростуть річні концентричні кільця. За ними, подібно до кілець дерев, можна визначити вік черепахи.

У XVI столітті моряки відкрили Галапагоські острови, а з ними й гігантських черепах, що там мешкали. Дуже швидко тварин почали використовувати як «живі консерви». У той час раціон моряків складався із сухарів і солонини.

Черепахи ж могли місяцями обходитися без їжі, і їх убивали в разі потреби у м’ясі. Було винищено безліч видів гігантських черепах, а від повного знищення їх урятував винахід справжніх консервів і холодильників.

Найдавнішими рептиліями на сьогодні вважають черепах. Перша відома науці черепаха з’явилися 220 мільйонів років тому, але в неї була тільки нижня частина панцира, а також зуби, хоча у нинішніх черепах їх немає. Розміри доісторичних черепах величезні — діаметр панцира досягав 3,6 метра. Найбільшою черепахою, що жила на нашій планеті, вважають архелона. Знайдений скелет давньої черепахи досягав понад 4 метрів. Передбачувана маса архелона була близько 2,2 тонни. Сьогодні найбільша черепаха — шкіряста — розмір її панцира більше 2 метрів у діаметрі.

До сухопутних гігантських черепах належить слонова, розмір панцира якої досягає більше 1 метра завширшки.

Відмінною ознакою черепах від інших тварин є їхній панцир. Це справжня броня. Він здатний витримати масу, що у 200 разів перевершує масу самої рептилії. У разі загрози черепаха втягує голову й кінцівки всередину панцира, а таку броню зможе розбити не кожен хижак.

Також черепахи є довгожителями — майже всі ці рептилії живуть понад 100 років. 2006 року в зоопарку померла галапагоська черепаха-довгожитель Гаррієт. Цікавим є той факт, що її до Європи привіз знаменитий увчений Чарльз Дарвін. Черепаха померла у віці 250 років.

Помилковою є думка, що черепахи дуже повільні. Насправді це не зовсім так. Шкірясті черепахи здатні плавати зі швидкістю 35 км/год, але на суходолі вони більш повільні та пересуваються зі швидкістю 15 км/год. Швидкість пересування сухопутних черепах залежить від температури навколишнього середовища. Чим холодніше, тим повільніше черепаха буде повзти. Основним фактором повільності черепах є будова їхнього організму. Короткі кінцівки насилу можуть переносити громіздкий і важкий панцир із великою швидкістю, тому черепахи символізують повільність і незграбність.

Крокодили часто б’ються і наносять один одному сильні рани, але в них ніколи не виникають запалення або гангрени. Вченим удалося з’ясувати, чому так відбувається. Виявляється, в крові у крокодилів є антибіотик, який ефективно вбиває бактерій.

Крокодилів прийнято вважати динозаврами, що вижили, оскільки на планеті вони мешкають приблизно 250 мільйонів років. Особливості крокодилів:

1. Крокодили наділені здатністю відрощувати нові зуби. Процедура може повторюватися приблизно сто разів. У порожнистих альвеолах старих зубів крокодила розвиваються нові.

2. Крокодил розпізнає найнезначніші коливання у воді завдяки рецепторам, розташованим на щелепі. Саме ця здатність дозволяє хижакові дізнатися місце розташування здобичі, що перебуває навіть на великій відстані.

3. Крокодили, що живуть у наш час, пристосувалися до життя як у воді, так і на суходолі. Вчені стверджують, що приблизно 3000 років тому крокодили жили тільки на землі.

4. Предки «сучасних динозаврів» зростом були вище за людину. Їхня довжина сягала 13 метрів.

5. Крокодил здатний протягом року обходитися без їжі. Ці хижаки — довгожителі. Деякі особини живуть сотні років.

6. Крокодили є канібалами. Це означає, що більш великий і сильний може з’їсти меншого. Якщо тварині трапиться чужа кладка або ж кладка із дитинчатами, що вилупилися, крокодил неодмінно знищить їх.

7. Шлунок крокодила містить так звані гастроліти. Це камені, проковтнуті крокодилом, для того, щоб у шлунку перетиралася тверда їжа. Вага каменів досягає 5 кг.

8. З давніх часів жителі Китаю вживали в їжу м’ясо крокодилів. З цією метою багато людей відгодовували цих хижаків у себе вдома. Крокодила прив’язували біля входу у двір довгим ланцюгом.

9. Око крокодила наділене третім прозорим віком, завдяки якому у тварини не виникає складнощів із зором під водою.

5. «Третій зайвий»

1) Кобра, вуж, гадюка.

2) Нільський крокодил, прудка ящірка, гавіал.

3) Слонова черепаха, хамелеон, степовий гекон.

6. «Екологи»

1) Складіть ланцюги живлення з плазунами. Який статус мають плазуни? (Консументи ІІ порядку)

2) Які плазуни вашої місцевості занесені в Червону книгу області, країни?

3) Які плазуни занесені в Червону книгу світу? (Черепахи: супова, слонова; крокодили: нільський гребінчастий, американський кайман)

7. «Поміркуйте»

ü  Прокоментуйте народні вислови:

■ Не грій гадюки за пазухою, бо як розігрієш, то вкусить.

■ Скільки гадюку в пазусі не грій, вона тебе вкусить.

■ Грій гадину на свою шию.

8. «Це потрібно знати й виконувати»

ü  Складіть правила поведінки в місцевостях, де є отруйні змії.

ü  Наведіть засоби першої допомоги в разі укусу змії.

ü  Назвіть відмінності гадюки від вужа.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити