Усі уроки біології 7 клас - 2015 рік

ТЕМА 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН

УРОК 24 ПТАХИ

Цілі: розглянути характерні ознаки птахів; розвивати вміння визначати пристосування до польоту.

Очікувані результаті:

учні:

■ аналізують ознаки птахів;

■ пояснюють особливості зовнішньої будови, пов'язані з пристосуванням до польоту;

■ характеризують спосіб життя птахів.

Основні поняття й терміни: дзьоб, диференціація пір'їв, видозмінені верхні кінцівки, линька, куприкова залоза, пристосування до польоту.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиці, опудала птахів, пір'я, фото, малюнки, фрагменти відеофільмів.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. «Асоціативний кущ»

ü  Процеси життєдіяльності плазунів. Які асоціації викликають в учнів?

(Складання схеми на дошці за відповідями учнів, обговорення.)

2. «Мозковий штурм»

1) У казці Кіплінга «Мауглі» удав Каа є зразком мудрості. Наскільки це правильно з біологічної точки зору?

2) У казках про Змія Горинича в нього відростають відрубані голови. Чи відповідає це явище особливостям плазунів?

3. «Знавці»

ü  Відгадайте загадки, назвіть ряди плазунів та їхні особливості.

В річках Африки пірнав

Злий, зелений пароплав.

Хто б на зустріч не поплив,

Всіх ковтне. Хто це?

(Крокодил)

Любить спеку він і воду,

Дуже схожий на колоду.

Зачаїться і лежить,

Може носа відкусить

Тим, хто пильність загубив,

Бо на те він...

(крокодил)

Має велетенський ротик,

Товстий, чималий животик.

У водичці він лежить,

У ній навіть їсть і спить.

(Крокодил)

У хаті зачинилася,

Тихенько причаїлася,

Та сидить німа від страху.

Ви впізнали?

(Черепаха)

Мала та ще й плеската,

На спині в неї хата.

А сили має досить:

Допомогти не просить.

(Черепаха)

У кого кам’яна сорочка? (Черепаха)

4. «Поміркуйте»

1) У змій поганий зір, відсутній слух. Але вони добре ловлять уночі мишей. Як?

2) Що потрібно робити в разі укусу отруйної змії?

3) Прокоментуйте вираз: «Змії та вужі».

4) Чому змії можуть ковтати велику здобич?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Ознаки класу Птахи

1) Тіло вкрите пір’ями, шкіра суха.

2) Передні кінцівки видозмінені в крила.

3) Щелепи видозмінені в дзьоб, зуби відсутні.

4) Відкладають яйця.

2. Особливості зовнішньої будови

1) Три відділи тіла: голова, тулуб, кінцівки.

2) На голові є очі з рухомими повіками (верхня, нижня, миготлива перетинка), ніздрі над дзьобом, слухові отвори. Голова має рухливу шию.

3) Тулуб має оптичну форму.

4) Задні кінцівки мають рухливі пальці та оголену частину, яка вкрита роговими лусками.

5) Пір’яний покрив.

«Дослідники»

(Робота в малих групах, кожна група має набір із різноманітногох пір’я)

Опорні питання

1. Диференціювати пір’я за зовнішніми ознаками.

2. Визначити особливості їхньої будови та функції.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота з текстом підручника, доповнення конспекту в разі необхідності

2. «Дослідники»

(Робота в малих групах)

Визначення пристосувань до польоту.

3. Кросворд «Птахи. Зовнішня будова»

По горизонталі:

1. Пух складається зі стрижня та... (борідок).

2. На кінці стрижня є... (отвір очину).

3. Борідки другого порядку мають... (дрібні гачечки).

4. Елементи контурного пера. (Стрижень)

5. Різновид махового пір’я. (Другорядні махові)

6. Він має опахала. (Стовбур пера)

7. Частина стрижня. (Дужка)

8. Різновид махового пір’я. (Першорядні махові)

9. Частина пера, яка позбавлена опахал. (Колодочка)

10. Пластинки пера. (Опахала)

По вертикалі:

10. Частина стрижня. (Очин)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити