Усі уроки біології 7 клас - 2015 рік

ТЕМА 2. ПРОЦЕСИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТВАРИН

УРОК 37 СПОСОБИ ПЕРЕСУВАННЯ ТВАРИН

Цілі: узагальнити знання про рухову функцію опорно-рухової системи, розвивати інтерес до життя тварин.

Очікувані результати:

учні:

■ називають способи пересування тварин;

■ наводять приклади тварин із певним способом пересування;

■ характеризують способи пересування тварин.

Основні поняття й терміни: способи пересування, значення пересування.

Тип уроку: узагальнення знань.

Обладнання: фрагменти відеофільмів, малюнки, фото.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Способи пересування тварин

Способи

пересування

Тварини

Особливості

1. Стрибання

Кенгуру

Утримати рівновагу кенгуру допомагає опора на міцний хвіст

2. Лазіння і стрибки

Мавпи

Задніми кінцівками відштовхуються від опори перед стрибком по гілках дерев

3. Плавання

Риби, кити, дельфіни

Кінцівки видозмінені на ласти у вторинноводних тварин.

У первинноводних органи руху — плавці

4. Політ

Птахи.

Кажани.

Комахи

У птахів передні кінцівки видозмінені у крила. На грудині є виріст — кіль (місце прикріплення м’язів, які рухають крила).

У кажанів роль крил виконує широка шкірна перетинка між кінцівками

5. Ходьба й біг

Сухопутні

ссавці

Спочатку тварини піднімають передню праву кінцівку, потім праву задню, у такий спосіб тварина завжди спирається на землю трьома кінцівками й може різко зупинитися, не ризикуючи при цьому впасти

2. Значення пересування тварин

1) Розселення виду, захоплення нових територій із деякими новими умовами життя, що сприяє прояву здатності до мінливості.

2) Утворення популяцій, підвидів, видів.

3) Зміна умов життя під час заселення нових територій активізує розвиток нервової системи й органів чуття.

4) Пересування сприяє активному пошуку їжі та її захопленню, що збільшує інтенсивність живлення.

3. «Зоопарк»

Відгадайте загадки, визначте спосіб пересування цих тварин та їхню їжу.

Вона живе в болоті,

Зелена, як трава.

І цілий день нам чути

З болота «ква-ква-ква».

(Жаба)

В нього крила, в нього вуса,

Трохи я його боюся.

Як летить — так чути звук.

Бронзовий великий.

(жук)

Він незграбний і товстий,

Завжди він чомусь сумний.

А на лобі в нього ріг,

Ця тварина.

(носоріг)

Заповзята трудівниця,

Вона праці не боїться.

Дуже сильна ця комаха.

Називається.

(мураха)

У савані проживає,

Чорно-білі смужки має.

І весела, і пригожа,

На конячку нашу схожа.

(Зебра)

Засвітились серед ночі

В темній хащі жовті очі.

Наче лісу грізний дух —

Гострі ікла, сірий смух.

Полювати йде хижак.

На весь ліс наводить жах.

(Вовк)

Вона в морі промишляє,

І людей, і риб лякає.

Гострі зуби в два ряди,

Ось плавець стирчить з води.

Краще б в морі потонула

Ця страшна, бридка.

(акула)

Чорну гадюку візьму я в руку але не вкусить. (В’юн)

Родич рака, живе в морі, ходить боком. (Краб)

Крила є, та не літає, ніг нема, а не доженеш, зуби є, та не порахуєш. (Щука)

Я великий, важкий, мов ракета, стрімкий.

В океані живу — випірнаю,

Пливу з буруна на бурун.

Потрапляю на гарпун.

(Кит)

Щоб не згинуть у біді,

Тримає ножиці в воді.

(Рак)

На голові його корона з гілля,

Копитця топчуть буйне зілля.

На спинці плямки білі, наче день,

Звірятко звати це.

(олень)

У зеленому жакеті

Галасує в очереті.

Хоч і плавати мастак,

Та не риба і не рак.

(Жаба)

На ньому — будь ласка!

Ні кусника м’яска.

Ще й чорний, як ворон.

Рогатий, як бик.

(Жук)

Біжить чимчик по долинці у сіренькій кожушинці. (Заєць)

Я веселенький звірок: плиг з ялинки на дубок. (Білка)

Мале й проворне; хрущів, мишей поїдає, а на свою оборону безліч списів має. (Їжак)

Одяг багатий, сам сліпуватий, живе без віконця, не бачить сонця. (Кріт)

На дубочку у дуплі

Сестроньки живуть руді.

Люблять шишки і горішки,

І грибків поїсти трішки.

Працьовиті, наче бджілки,

Ці руді сестриці — ...

(білки)

Люблю причаїтись, на сонці погрітись, од людей сховатися, а люди самі бояться. (Гадюка)

Тоненьке, вузеньке, по землі в’ється, як батіг довге, та зовсім не б’ється. Людей боїться, молоко вживає, в лісі їх багато, це кожен знає. (Вуж)

У хаті зачинилася,

Тихенько причаїлася,

Та сидить німа від страху.

Ви впізнали?

(Черепаха)

За вікном летить сніжок,

Піднялася віхола.

Але бачу я пташок,

Що сидять під стріхою!

Чи-чив-чив, чив-чив-чив-чив!

Хто співати їх навчив?

Ці відмінні співаки

Звуться, діти.

(горобці)

Крізь зимові заметілі

Пташенята прилетіли.

В них червоні гарні груди —

Ніби яблука усюди

Хтось розвісив у дворі.

Звуться пташки.

(снігурі)

Довгі вуса має, а не кіт.

Бивні є, та на слона не схожий.

Є плавці у нього, та не кит.

Хто це, діти? Здогадались?

(Морж)

У кого біле черевце

І чорна-чорна спина?

Всі діти знають відповідь:

Звичайно, у...

(пінгвіна)

Жовтогруді щебетушки,

Мають чорні капелюшки.

Сірі лапки, білі щічки,

Називаються...

(синички)

Як дзижчу я в літній день,

Чуло кожне вухо.

Залітаю в кожен дім.

Знають всі мене, я — ...

(муха)

Ти солодке полюбляєш?

Ну, тоді про мене знаєш!

Я над квітами літаю,

Друзів медом пригощаю.

Не велика й не мала,

А зовуть мене.

(бджола)

На дереві все грається,

Угору піднімається,

Кривляється, чіпляється,

На хвостику гойдається,

А зветься це малятко —

Веселе. (мавпенятко).

Не чотири ніжки — п’ять,

Щоб по гілочках гулять!

Ці тваринки — із приматів,

На плечі були в піратів!

(Мавпенята)

Ця велика хижа киця —

Чорна і швидка, як вітер.

Стережись її зустріти,

Бо не знає про манери.

Небезпечний звір — ...

(пантера)

Мала та ще й плеската,

На спині в неї хата.

А сили має досить:

Допомогти не просить.

(Черепаха)

Скочила в мішок до мами, як скінчила жваву гру, Понесе в мішку додому мама доню — ... (кенгуру).

4. Установіть співвідношення між тваринами та способами їх пересування

А. Кінь

1. Повзання

Б. Сорока

2. Стрибання

В. Кажан

3. Плавання

Г. Окунь

4. Політ

Д. Змія

5. Ходьба й біг

Е. Собака

 

Ж. Білка

5. «У світі цікавого»

1) Серпокрилець чорний може розвивати швидкість 111,6 км/год у горизонтальному польоті й навіть прямуючи вгору. Інші птахи, наприклад соколи-сапсани, летять швидше під час падінь, натомість політ серпокрильця є найшвидшим зафіксованим летом із докладання власної сили.

2) Швидкість пересування равлика — близько 1,5 мм/с.

3) Сірі вовки можуть бігти зі швидкістю 56-64 км/год, а бігти без зупинки — протягом більше 20 хвилин, хоча й не обов’язково з цією ж швидкістю.

4) Блоха може стрибати на 33 см за один стрибок. Якби люди мали таку саму стрибучість, людина могла б здійснювати стрибки на 213 метрів!

5) Пінгвіни можуть підстрибувати у висоту більш ніж на півтора метри.

6) Полярні ведмеді можуть бігати зі швидкістю 40 км/год.

7) Довгі ноги дають страусові можливість бігати зі швидкістю до 70 кілометрів на годину, зазвичай, достатньою для того, щоб урятуватися від хижаків.

8) Крокодили ковтають камені, щоби глибше пірнати.

9) Летюча риба. У летючої риби сильно розвинені бічні плавці, з допомогою яких вона здійснює польоти над поверхнею моря, рятуючись від хижаків.

10)   Серпокрилець здатен піднятися на висоту до 2800 м.

11) На бігу жираф не дуже швидкий і спритний. Втікаючи від ворога, він може розраховувати на швидкість 50 кілометрів на годину.

12)   Найшвидший. Цей рекорд належить сапсану Falco peregrinus, чия швидкість у піке досягає 320 км/год! Особливо вражаюча така швидкість порівняно із 43 км/год, з якою летить колібрі.

13)   Висота польоту. Тоді як більшість птахів літає на висоті всього кілька метрів над землею, мігруючі види летять набагато вище, щоби скористатися перевагами сприятливого напрямку вітру. Гуси летять над вершиною Евересту на висоті 9 кілометрів, висота польоту андійського кондора Vultur gryphus коливається в межах 6 кілометрів, проте рекорд належить бідолашному грифу, котрий зіткнувся з реактивним лайнером над західною Африкою на неймовірній висоті понад 11 кілометрів!

14)   Чемпіонами з плавання вважають стародавніх мешканців морів — кальмарів. Завдяки своєму «реактивному двигуну» — лійці — вони можуть розвивати величезну швидкість — до 200 км/год. Формою тіла вони нагадують ракету. Рухаються заднім ходом загостреним хвостом уперед. Ромбоподібні плавці хвоста відіграють роль стабілізатора. Чудовими плавцями є кити й дельфіни. Швидше за них плавають риби.

6. «Неймовірне»

ü  Що станеться, якщо тварини не зможуть активно рухатися?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити