Усі уроки біології 7 клас - Цуканова Є. О. 2015
Вступ
ОРГАНИ ТА СИСТЕМИ ОРГАНІВ
Цілі: розглянути поняття органів і систем органів тварин; розвивати вміння визначати особливості функцій органів і систем органів.
Очікувані результати:
учні:
• називають органи, системи органів тварин та їхні функції.
Основні поняття й терміни: органи, системи органів, функції органів і систем органів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиці внутрішньої будови ссавців, муляжі органів людини.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. «Знавці»
Особливості рослинних клітин |
Подібність рослинних і тваринних клітин |
Особливості тваринних клітин |
1. Подвійна оболонка: зовнішня целюлозна (тверда) та цитоплазматична мембрана (м’яка). 2. Є пластиди. 3. Є вакуолі |
I. Оболонка. II. Цитоплазма: • ЕПС; • диктіосоми; • мітохондрії; • рибосоми. III. Ядро |
1. Цитоплазматична мембрана (м’яка). 2. Є лізосоми. 3. Є центріолі |
(Завдання виконують на три варіанти. Під час обговорення учні називають функції елементів клітин.)
2. Тести
1) Установіть відповідність між клітинами та їхніми особливостями.
1. Рослинна клітина |
а) Хлоропласти |
2. Тваринна клітина |
б) Рибосоми |
в) Мітохондрії |
|
г) Лізосоми |
2) Установіть відповідність між клітинами та їхніми особливостями.
1. Рослинна клітина |
а) Диктіосоми |
2. Тваринна клітина |
б) Вакуолі з клітинним соком |
в) Вакуолі з травним соком |
|
г) Цитоплазматична мембрана |
3.«Ерудити»
Будова тваринної клітини
Ключ: 1 — центріолі, 2 — ендоцитарний пухирець, 3 — диктіосоми, 4 — цитоплазма, 5 — мітохондрії, 6 — ядро, 7 — ядерця, 8 — лізосоми, 9 — ендоплазматична сітка, 10 — цитоплазматична мембрана.
4. Біологічний диктант
1) Специфічні органоїди рослинної клітини:______.
2) Специфічні органоїди тваринної клітини:______.
3) Тип живлення рослин:______________________.
4) Тип живлення тварин:______________________.
5) Типи пластид:_____________________________.
6) Функцію фотосинтезу виконують:____________.
7) У лізосомах містяться:______________________.
8) Центріолі є в клітинах ______________________.
9) Хлоропласти є в клітинах_________________ .
10) Спільні ознаки рослинної та тваринної клітин свідчать про___.
11) Відмінності рослинної та тваринної клітин пов’язані з___.
12) Хлоропласти забезпечують_______________ .
13) Структурна й функціональна одиниця всіх живих організмів ___.
14) Усі клітини відокремлені одна від одної______ .
15) Тверда оболонка утворена_______________ .
16) Напіврідка частина клітини_______________ .
17) У цитоплазмі наявні_____________________ .
18) Спадкова інформація міститься у__________ .
(Робота на три варіанти.)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (ПОЯСНЕННЯ З ЕЛЕМЕНТАМИ БЕСІДИ)
1. Орган — це частина тіла організму, що має певну будову й постійно виконує певну функцію.
(Демонстрування таблиць, муляжів; використання досвіду та знань учнів.)
2. Система органів — сукупність постійних органів, які спільно забезпечують перебіг певних життєвих процесів.
Системи органів тварин (огляд) (на прикладі ссавців (людини))
• опорно-рухова;
• дихальна;
• кровоносна;
• видільна;
• нервова;
• ендокринна;
• імунна;
• сенсорні або системи органів чуттів;
• статева.
3. Склад і функції систем органів (огляд)
(Використання таблиць, муляжів)
Системи органів |
Склад |
Функції |
1. Дихальна |
• Повітряні мішки; • легені |
• Проведення повітря; • газообмін |
2. Травна |
• Ротова порожнина; • стравохід; • шлунок; • кишечник; • залози; • анальний отвір |
• Надходження їжі до організму; • перетравлення; • всмоктування |
3. Кровоносна: • незамкнена |
• Серце; • судини |
• Транспорт речовин, захисна |
4. Видільна |
• Нирки; • сечоводи; • сечовий міхур |
Виділення надлишку води, солей та виведення шкідливих речовин, які утворюються внаслідок обміну речовин |
5. Нервова |
Головний і спинний мозок, нерви |
Координація злагодженої роботи органів, систем органів, організму |
(Продовження заповнення таблиці під час самостійної роботи з підручником.)
Висновок
1. Відділи тіла
• Голова;
• шия;
• тулуб;
• кінцівки;
• хвіст.
(Використання фото, муляжів.)
2. Типи симетрії тіла тварин
• Радіальна (кишковопорожнинні (гідри)).
• Асиметричні (черевоногі молюски (ставковики)).
• Двобічна або білатеральна (ссавці).
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота з підручником, доповнення конспекту в разі необхідності
2. «Поміркуйте»
1) Допишіть ланцюжок рівнів організації організму тварин.
Організм → ? → ? → ? → ?
2) Виправте помилки.
Організм → органи → клітини → системи органів → тканини.
3. «Знавці»
Бліцтурнір
(Робота в малих групах, кожна група — окрема система органів.)
1) Печінка;
2) легені;
3) серце;
4) нирки;
5) головний мозок;
6) зуби;
7) стравохід;
8) спинний мозок;
9) шлунок;
10) м’язи;
11) кістки;
12) судини;
13) нерви;
14) сечовий міхур;
15) нерви;
16) бронхи.
4. «Мозковий штурм»
• Що дозволяє органам і системам органів працювати як єдиному організму?
5. «Вільний мікрофон»
1) Системи органів та їхні функції.
2) Що таке регуляторні системи?
3) Структурні рівні організму.
6. Тести на відповідність
1) |
|
А. Кровоносна система |
1.Захисна |
Б. Нервова система |
2. Виділення |
2) |
3. Транспортна 4. Збудження 5. Проведення |
А. Дихальна система |
1. Виділення рідини |
Б. Травна система |
2. Газообмін у легенях |
3) |
3. Газообмін у клітинах 4. Перетравлення їжі 5. Захисна |
А. Видільна система |
1. Виведення зайвих солей |
Б. Опорно-рухова система |
2. Опора тіла |
3. Виведення води 4. Транспорт кисню 5. Рух тіла |
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ