Усі уроки біології 7 клас - Цуканова Є. О. 2015

Поведінка тварин
ОРІЄНТУВАННЯ ТА МІГРАЦІЇ ТВАРИН

Цілі: розглянути особливості орієнтування та міграційної поведінки тварин; розвивати уявлення про інстинктивну поведінку тварин.

Очікувані результати:

учні:

• аналізують способи орієнтування тварин;

• наводять приклади міграційної поведінки тварин;

• характеризують поняття хомінгу й наводять приклади такої поведінки тварин.

Основні поняття й терміни: інстинкт, орієнтування, міграції, хомінг.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: фрагменти відеофільмів.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Словарний диктант

Поясніть терміни:

1) научання;

2) звикання;

3) умовні рефлекси;

4) дії «проби та помилки»;

5) асоціативне научання;

6) копіювання.

2. «Асоціативний кущ»

•  Научання у тварин. Які асоціації викликає в учнів?

(Складання схеми на дошці за відповідями учнів, обговорення.)

3. «Особистий досвід»

•  Як навчаються свійські тварини?

4. «Мозковий штурм»

•  Чому не можна наближатися до гнізда з кладкою яєць перед вилуплюванням пташенят?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Міграції тварин

Міграції — це регулярні переміщення тварин одного виду з однієї території проживання в іншу. Частіше за все міграції пов’язані з процесами харчування і розмноження тварин. Наприклад, солов’ї та журавлі розмножуються в Україні. Це для них зручно, бо корму (комах для солов’їв і водних тварин для лелек) улітку в нас дуже багато. З настанням холодної пори року кількість кормів зменшується, а потім вони взагалі зникають. Тому цим птахам доводиться здійснювати міграції в місця, де можна знайти їжу.

У чому причина таких міграцій? У місцях зимівлі існує велика конкуренція за їжу. А під час вирощування пташенят потреба в їжі збільшується. Тому вигодовувати нащадків простіше й вигідніше в більш північних регіонах, де конкуренція за відповідний харчовий ресурс значно менша.

Хомінг

Слово хомінг (homing) походить від англійського home — «повертатися додому». Таку назву має інстинкт дому, який можна

спостерігати в багатьох тварин. Найкраще це видно у тварин, які здійснюють дальні міграції. Це вугрі, морські черепахи, лососі та інші тварини. Вони можуть мандрувати тисячі кілометрів, але для розмноження все одно повертаються на те місце, де народилися. Так, один із видів морських черепах розмножується на єдиному пляжі в Мексиці. І більше ніде у світі! І збираються там черепахи, одночасно припливаючи й від берегів Канади, й із Середземного моря, і з Азорських островів. Про добру пам'ять цих черепах свідчить також те, що вперше після народження вони потрапляють на рідний пляж лише у 30 років після завершення статевого дозрівання.

Приклади хомінгу можна спостерігати й у домашніх тварин. І собаки, і кішки можуть долати досить великі відстані, щоб повернутися до місця, яке вважають своїм домом. Та набагато краще розвинений хомінг у поштових голубів. Століття штучного відбору людини призвели до того, що ці птахи стали чудовими спеціалістами в пошуку дороги додому.

Способи орієнтування тварин

Для орієнтації у просторі тварини використовують усі свої органи чуттів. Зорова пам’ять дозволяє запам’ятати місце, яке тварина вважає своїм домом. Багато тварин можуть орієнтуватися, запам’ятовуючи, як виглядає місцевість. Важливу роль в орієнтації може відігравати слух. Так, голуби непогано чують інфраз- вуки, які поширюються на десятки кілометрів. Тому вони цілком успішно використовують морський прибій для орієнтації, навіть коли перебувають у глибині суші. Застосовують цей спосіб орієнтації і слони, які дуже добре сприймають інфразвуки. А слони є постійними мігрантами. Для них дуже важливе вміння знаходити дорогу. Що вже казати про китів, які орієнтуються в океанському просторі, більше спираючись на слух, а не на зір.

Нюх для орієнтації використовують як наземні, так і водні тварини. Для багатьох риб він стає найважливішим засобом орієнтації. Як показали досліди, лосось, у якого пошкоджено орган нюху, втрачає вміння знаходити місце нересту. А якщо орган нюху працює нормально, то риба може знаходити рідну річку навіть у разі потрапляння до рецептора всього кількох молекул, що відповідають за рідний запах.

Перелітні птахи переважно використовують під час міграцій Сонце, зорі й лінії магнітного поля. Знання положення Сонця відносно горизонту дає багато можливостей для орієнтації. Але дивитися на нього не дуже зручно, тож перелітні птахи відстежують не саме Сонце, а тіні від предметів, які перебувають на Землі.

Бджоли й мухи можуть використовувати для своєї орієнтації поляризоване та ультрафіолетове випромінювання Сонця. Крім двох великих фасеткових очей, бджоли мають три маленьких простих очка. Саме з їх допомогою вони сприймають поляризоване світло. Це дозволяє їм визначати положення Сонця на небі навіть у випадку, коли небо вкрите хмарами.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота з підручником, доповнення конспекту в разі необхідності

2. «Поміркуйте»

•  Доведіть, що основою міграцій є інстинктивна поведінка.

3. «Вільний мікрофон»

1) Що таке хомінг?

2) Які тварини, що живуть на території України, є мігруючими? (Ластівка, соловей, стриж, лелека, журавель)

3) Які тварини, що живуть на території України, є осілими й не здійснюють регулярних міграцій? (Горобці, пацюки, бабаки, коники)

4) Які способи орієнтації використовують тварини? (Зорова, слухова, з допомогою ліній магнітного поля тощо)

4. «Ерудити»

•  Відгадайте загадки, поясність поведінку дорослих тварин та їхніх дитинчат.

Може скрізь вона літати,

Бо нема своєї хати.

Яйця іншим підкидає,

Скільки кому жити — знає!

(Зозуля)

Дивовижна дитина!

Тільки вийшла з пелюшок.

Може плавати і пірнати,

Як її рідна мати.

(Каченя)

Уздовж по річці, по водиці

Пливе човнів низка,

Попереду корабель іде,

За собою їх веде.

Весел немає у малих човнів,

А кораблик дуже ходок.

Вправо, вліво, взад, вперед

Всю ватагу поверне.

(Качка з каченятами)

Квокче, квокче, дітей скликає,

Всіх під крило збирає.

(Курка з курчатами)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити