Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015

Вступ
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин

Мета: сформувати поняття про різноманітність тваринного світу, ознаки подібності та відмінності з рослинами та грибами; ознайомити з проявами життєдіяльності тварин, особливостями їх живлення та середовищем життя.

Основні поняття і терміни: прокаріоти, еукаріоти. автотрофи, гетеротрофи. Обладнання: натуральні об’єкти тварини з кутка живої природи (акваріумні риби, птахи, черепахи тощо), опудала тварин, колекція членистоногих, вологі препарати, таблиця «Різноманітність тварин».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І.Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).

1. Що вивчає наука біологія?

2. Чому біологію вважають багатогалузевою наукою?

3. Які риси характерні для рослин та грибів?

4. Які організми називають еукаріотами та прокаріотами, гетеротрофами та автотрофами?

ІІ.Мотивація навчальної діяльності. (Бесіда).

1. Висловіть судження:

- Щодо значення зоологічних знань

- Щодо співвідношення видів живих істот:

а) тварин налічують 1,2-2 млн видів:

б) рослин — близько 500 тис. видів,

в) грибів — понад 200 тис. видів;

г) бактерій — близько 20 тис. видів.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Різноманітність тваринного світу.

(Розповідь з елементами бесіди та демонструванням натуральних об'єктів, опудал, вологих препаратів, таблиці).

Тварини відрізняються:

- розмірами;

- формою;

- покривами;

- зовнішньою і внутрішньою будовою:

- способом пересування;

- поведінкою тощо.

Порівняйте дощового черв'яка та річкового окуня, річкового окуня та дикого голуба.

2. Середовище існування тварин.

(Бесіда на основі спостережень учнів, складання таблиці з використання опудал. вологих препаратів малюнків тощо).

п/п

Середовище існування

Тварини, що поширені у середовищі

1

Наземно-повітряне

Ссавці, птахи павуки, комахи

2

Водне

Риби, медузи, кити, дельфіни, раки.

3

Ґрунтове

Дощові черви, кроти, капустянки

4

Організми інших тварин, рослин і людини

Глисти (аскарида), воші, блохи, кліщі

3. Подібність тварин з рослинами, грибами та їхні відмінності. (Бесіда зі складанням таблиці).

Ознаки

Рослини

Гриби

Тварини

1. Риси подібності

1.

Клітинна будова

Так

Так

Так

2.

Хімічний склад: білки, вуглеводи, ліпіди, нуклеїнові кислоти, вода, мінеральні солі

Так

Так

Так

3.

Процеси життєдіяльності: живлення, дихання, розмноження, ріст, розвиток, подразливість, адаптація тощо

Так

Так

Так

II. Риси відмінності

1.

Способи живлення

Більшість автотрофи, фото- синтезуючі

Гетеротрофи

Більшість

гетеротрофи

2.

Пересування у просторі

У більшості відсутнє

Відсутнє

Більшість

рухається

3.

Ріст організму

Необмежений

Необмежений

Обмежений

4.

Будова клітини

Еукаріотичний

тип

Еукаріотичний тип

Еукаріотичний

тип

5.

Клітинна стінка

Целюлозна

Хітинова

Глікокалікс

6.

Речовини, що запасаються

Крохмаль

Глікоген

Глікоген

4. Зоологія комплексна біологічна наука, яка досліджує будову, процеси життєдіяльності, різноманітність та поширення тварин, а також їхнє значення у природі й житті людини. (Розповідь вчителя зі складанням схем).

image2

image3

5. Значення зоологічних знань. (Самостійна робота учиш).

Закінчіть речення або вставте пропущені слова.

Вивчаючи зоологію, ознайомтесь з різноманітним і цікавим світом ..., що живуть на нашій планеті, насамперед з тими, які трапляються на території ... Ви дізнаєтесь про види, ... для людини, а також ті, які завдають їй шкоди, переносять збудників небезпечних ... Багато хто з вас тримає вдома собак або ..., акваріумних рибок чи декоративних ...

Отже, ви маєте можливість глибше ознайомитися зі світом тварин. Ці знання можуть у майбутньому допомогти вам у здобутті професії ветеринара, медпрацівника, а також допоможуть навчатись на ... факультеті у вищому навчальному закладі.

Слова дня довідки: корисні, коти, тварин, захворювання, птахи, тваринницька, біологічному, Україна.

6. Роль тварин у природі та в житті людини. (Бесіда із записами в учнівських зошитах).

Роль тварин у природі

Роль тварин у житті людини


1. У процесах грунтоутворення (дощові черв’яки, комахи, кліщі).

2. Розкладання органічних решток (жуки-гнойовики).

3. Регуляція чисельності рослин і тварин в біо-геоценозах (фітофаги, хижаки, паразити).

4. Перехресне запилення квіткових рослин (бджоли, оси, джмелі, метелики, мухи, жуки).

1. Продукти харчування тваринного походження (свійські та дикі тварини)

2. Сировина для промисловості: кокони шовковичного та дубового шовкопряда, пір’я птахів, шерсть і шкіра ссавців, черепашки молюсків тощо.

3. Лікарські препарати: зміїна отрута, бджолина отрута, прополіс тощо.

4. Тварини-паразити (амеба дизентерійна, свинячий та бичачий ціп’яки, людська аскарида тощо.

5. Тварини шкідники с/г культур і масових насаджень (колорадський жук. польові миші, ховрахи, яблунева плодожерка тощо.)

6. Лабораторні тварини (миші, щурі, собаки, свині, жаби).

7. Збудники і переносники інфекційних хвороб (малярійний комар, кімнатна муха, воші, блохи тощо).


ІV.Закріплення знань учнів. (Творчі завдання).

1. Наведіть аргументи (не менше трьох), які доводять, що твердження «собака належить до тварин» правильне.

2. Серед названих нижче організмів оберіть ті, що є гетеротрофами. Які з них є тваринами?

Підберезник, дріжджі, хламідомонада, жаба, акула, папороть, горобець, мухомор.

3. Тіло добре відомого коника має зелений колір, як і рослини. Чи означає це, що він здатний до фотосинтезу?

4. Доведіть, що людина є представником тваринного світу.

V.Домашнє завдання.

Вивчити дану тему з підручника.

Повторити тему «Основні властивості живого».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити