Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015

Різноманітність тварин
Павукоподібні. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості. Різноманітність та значення павукоподібних у природі і в житті людини

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови тварин, що об’єднуються в групу павукоподібних; встановити риси пристосованості до життя па ) суші: показати позитивну та негативну роль тварин в екосистемах, у житті людини.

Основні поняття і терміни: хеліцери, ногощупальця, павутинні бородавки, ловильна сітка, мальпігієві судини, легеневі мішки, трахеї.

Обладнання: вологий препарат «Павук-хрестовик», таблиця «Тип Членистоногі».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І.Перевірка домашнього завдання. (Біологічний диктант).

Вкажіть ознаки характерні для річкового рака.

1. Тіло поділені на відділи ... і ...

2. Тіло вкрите ....

3. На головогрудях міститься ... пар кінцівок.

4. Органи чуття ..., ..., ....

5. Черевце закінчується ....

6. Кровоносна система ....

7. Органи дихання ....

8. Запліднення ....

9. Розвиток ....

10. Перша пара ходильних озброєна ....

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.

1. Чому павуків відносять до членистоногих?

2. У якому середовищі живуть павукоподібні?

3. Які пристосування цих тварин до середовища існування?

4. Яке ставлення людини до цих тварин?

5. Чому павукоподібні отримали таку назву?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель. У Стародавній Греції існувала легенда про красуню прядильницю Арахну (по-грецьки «арахна» — павук), яка на змаганні виткала свою тканину не гірш, ніж сама Афіна. За нечувану зухвалість (не жарти змагатися з богами) Афіна не визнала роботи дівчини. У відчаї Арахна хотіла покінчити життя самогубством, але мстива богиня не дала дівчині цього зробити й перетворила її на павука, який вічно тче павутину.

Хто ж такі павуки?

Протягом багатьох століть павуків вважали комахами. Карл Лінней у своїй «Системі природи», виданій у 1735 році, також зараховував їх до комах.

І хоча вже через 2 роки (1737р.) англієць Клерк запропонував виділити павуків у окрему групу, багато вчених ще довго, до середини XIX століття, відносили павуків до комах.

IV.Вивчення нового матеріалу.

1. Визначальні ознаки будови та біологічні особливості павукоподібних.

(Розповідь учи теля з елементами бесіди, демонстрація таблиці «Павукоподібні», заповнення таблиці «Морфологічна характеристика павукоподібних»).

Морфологічне ознаки

Характеристика

Відділи тіла

Гологруди, черевце

Кількість пар кінцівок

Чотири пари

Кількість пар вусиків

Відсутні

Крила

Відсутні

Органи дихання

Легені, трахеї

Органи виділення

Мальпігієві судини

Що спільного між ракоподібними і павукоподібними?

Чим вони відрізняються?

Поясніть причину подібності і відмінності.

image24

2. Різноманітність павукоподібних. (Розповідь учителя, складання схеми).

3. Особливості зовнішньої будови павуків на прикладі павука-хрестовика. Пристосувальні риси будови до життя на суходолі. Ловильна сітка. (Розповідь учителя або повідомлення на основі спостережень, презентації).

4. Різноманітність павуків: павук-сріблянка, домовий павук, павук-бокохід. Отруйні павуки: тарантул і каракурт. (Розповідь учителя з демонстрацією малюнків та короткою характеристикою кожного з видів павуків).

5. Кліщі — дрібні павукоподібні, їх особливості у порівнянні з павуками. (Розповідь учителя, складання схеми).

image25

6. Кліщі, що спричиняють захворювання людини. Коростяний свербун. Іксодові кліщі. Заходи запобігання ураження коростяним і іксодовим кліщами. (Розповідь учителя з демонстрацією малюнків небезпечних кліщів).

Учні самостійно, користуючись розповіддю вчителя та текстом підручника, складають заходи профілактики таких хвороб, як короста і кліщовий енцефаліт.

7. Роль павукоподібних у природі і житті людини. (Складання узагальненої схеми).

Позитивне значення

Негативне значення

1. Більшість павуків знищують

комах шкідників рослин (біологічний

метод боротьби).

2. Вільноживучі грунтові кліщі

відіграють важливу роль у процесі

грунтоутворення.

3. Хижі кліщі регулюють чисельність інших членистоногих.

1. Павуки (тарантул каракурт) -

небезпечні для здоров’я і життя

людини.

2. Павутинні кліщі — небезпечні

шкідники культурних рослин.

3. Пір’яні кліщі та свербуни шкіроїди знижують продуктивність тварин.

4. Коростяний свербун викликає хворобу коросту.

5. Іксодові кліщі — переносники небезпечних захворювань: кліщовий енцефаліт, піроплазмози собак та ВРХ.

IV.Закріплення знань учнів.

1. Знайдіть відповідність між назвою тварини та її характеристикою:

А Павук-сріблянка

Б Павук-хрестовик

В Коростяний свербун

Г Тайговий кліщ

Д Каракурт

1) Світлий хрестик на опуклому черевці.

2) Чорний павук з червоними плямами на черевці, отруйний.

3) Мешкає під водою і будує гніздо з павутини у формі дзвона.

4) Хеліцерами розрізає шкіру і висмоктує кров.

2. Вкажіть правильні відповіді стосовно коростяного свербуна.

А паразит людини:

Б паразитує у сальних залозах або волосяних сумках;

В при потраплянні на шкіру утворює довгі ходи;

Г насмоктавшись крові, кліщ відпадає від хазяїна;

Д короста передасться побутовим або контактним способом.

Е є переносником збудника кліщового енцефаліту.

V.Домашнє завдання.

Вивчити тему з підручника. Підготувати додаткові матеріали про скорпіонів, сольпуг, псевдоскорпіонів, сінокосців.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити