Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015

Різноманітність тварин
Комахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовище існування

Мета: сформувати знання учнів про особливості будови комах, процесів життєдіяльності, їхню пристосованість до найрізноманітніших середовищ існування: розвивати вміння досліджувати, спостерігати, аналізувати.

Основні поняття і терміни: ентомологія, трахеї, мальпігієві судини, дихальця, анальна пластинка, ротовий апарат.

Обладнання: таблиця «Тип Членистоногі. Клас Комахи», рельєфна таблиця «Травневий хрущ»; колекції «Травневий хрущ», «Почленований травневий хрущ; лупи, голки препарувальні.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І.Перевірка домашнього завдання. (Вправи «Так — ні»).

Учитель читає твердження, якщо вони правильні, учні плескають у долоні.

1. Тіло павука вкрите хітиновим покривом, просоченим вапняком.

2. У павуків чотири пари ходильних ніг.

3. У кліщів головогруди і черевце хитаються в одне ціле.

4. На головогрудях павука розміщується пара складних очей.

5. Травлення в павука розпочинається поза його організмом.

6. Укуси тарантула для людини є болючими, але не небезпечними.

7. Коростяний кліщ є збудником хвороби Дайма.

8. Хеліцери у павуків мають гострі гачки, до яких надходить отрута з отруйних залоз.

9. Павук-сріблянка мешкає під водою, але дихає атмосферним повітрям.

10. Усі павукоподібні є представниками типу Членистоногі.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда з використанням таблиць і малюнків).

1. Назвіть визначальні ознаки тварин, що належать до членистоногих.

2. Чи можуть такі тварини, як травневий хрущ, кімнатна муха, медоносна бджола, жук сонечко, належати до типу Членистоногі? Чому?

3. Чи можуть названі тварини належати до павукоподібних? Чому?

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів. (Постановка проблемного випитаний).

1. Чому комахи не мають собі рівних серед поширених на Землі живих істот?

IV.Вивчення нового матеріалу.

1. Різноманітність комах. (Розповідь учителя з елементами бесіди, демонстрацією таблиць).

а) Поширеність на Землі: понад 1 млн видів.

б) Невеликі розміри: від часток міліметра до 15 см.

в) Середовище існування: наземно-повітряне, водне, грунтове, живі організми.

г) За характером їжі: фітофаги, хижаки, копрофаги, паразити, некрофаги, всеїдні.

д) Розвиток з метаморфозом: з повним та неповним перетвореннями.

е) Добре розвинуті органи чуття: зору, слуху, дотику, нюху, рівноваги тощо.

2. Визначальні ознаки будови комах та біологічні особливості комах. (Розповідь учителя з елементами бесіди, демонстрація таблиці «Тип Членистоногі. Клас Комахи», заповнення таблиці «Морфологічна характеристика комах»).

Морфологічна характеристика комах

Морфологічні ознаки

Характеристика

Відділи тіла

Голова, груди, черевце

Кількість пар кінцівок

Три пари

Кількість пар вусиків

Одна пара

Крила

Дві пари крил, рідше одна, або відсутні

Органи дихання

Трахеї

Органи виділення

Мальпігієві судини, жирове тіло

3. Особливості зовнішньої будови комах (на прикладі травневого хруща).

V.Закріплення знань учнів.

Розв’язування вправ.

1. Розгляньте малюнки (таблиці). Визначте ознаки, за якими ротові апарати комах різняться між собою.

2. Під час польоту частота скорочень серця комахи збільшується віт 70 скор./хв до 120 скор./хв. Поясніть, чому так відбувається.

3. Як за зовнішнім виглядом можна визначити, чи здатна тварина до стрибків.

4. Наведіть приклади захисного і застережливого забарвлення комах.

VI.Домашнє завдання.

Вивчити тему з підручника. Підготувати повідомлення з презентаціями про розмноження і розвиток комах.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити