Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - 2015 рік

ТЕМА 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН

УРОК 18.

Кісткові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості. Різноманітність кісткових риб, їхня роль у природі та значення в житті людини.

Мета: сформувати поняття про особливості будови кісткових риб; навчити учнів порівнювати кісткових і хрящових риб, знаходити спільні і відмінні риси; показати різноманітність кісткових риб, риси їх пристосованості до життя в різних умовах водного середовища.

Основні поняття і терміни: кістковий або кістково-хрящовий скелет, плавальний міхур, зяброві кришки, зовнішнє запліднення, розвиток з метаморфозом, прохідні риби, нерест, мальок.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І.Перевірка домашнього завдання.

Завдання 1. Вкажіть правильну відповідь. («Так» чи «ні»).

1) Риби холоднокровні тварини.

2) Риби — це група хребетних, які живуть у водному середовищі, а інколи зустрічаються на суші.

3) Тіло майже всіх риб вкрите лускою.

4) Непарними плавцями риб є спинний, хвостовий та підхвостовий (анальний).

5) Тіло риб поділене на голову, груди і черевце.

6) Органами дихання риб є зябра, легені, трахеї.

7) Роль керма у риб виконують грудні і черевні плавці.

8) Від головогрудей риб відходять парні плавці.

9) Усі риби мають зовнішнє запліднення.

10) Кровоносна система риб замкнена.

11) У риб серце трикамерне.

12) Центральна нервова система риб складається з двох відділів: головного і спинного мозку.

Завдання 2. Доведіть, що китова акула належить до царства Тварини, типу Хордові, класу Хрящові риби.

Завдання 3. З наведеного переліку виберіть окремо тварин, які належать до рядів Акули (а) та Скати (б): пилконіс, хвостокол, морський кіт. морська лисиця, катран, риба-молот, кархародон, плямистий орляк.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів. (Інтелектуальна розминка).

Яких якостей набувають тварини, що мають такі ускладнення організації:

а) наявність внутрішнього, твердого кістково-хрящового скелета;

б) активне пересування в середовищі;

в) поділ головного мозку на відділи;

г) наявність щелеп і зубів?

Розкрийте біологічне значення цих ускладнень.

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності. (Бесіда і учнями).

1) Чому риби пристосовані до життя у воді, а в повітряному середовищі гинуть?

2) Які пристосування полегшують переміщення риб у воді?

3) Чому риба весь час відкриває рота і рухає зябровими кришками?

4) Чому мертва риба перекидається черевом догори і спливає?

5) Окунь, пірнувши на глибину 2 м, не перемішується, але при цьому не спливає і не тоне. Чому?

ІV.Вивчення нового матеріалу.

1. Різноманітність кісткових риб, визначальні ознаки будови та біологічні особливості. (Повідомлення учнів, бесіда та записи в учнівських зошитах). Понад 20 тисяч видів (більшість риб)

- живуть у морських і прісних водоймах на різних глибинах

- різноманітні форми і розміри

Визначальні ознаки кісткових риб: тіло вкрите кістковою лускою:

- мають плавальний міхур;

- зяброві щілини прикриті зябровими кришками;

- скелет повністю або частково кістковий:

- парні плавці розташовані у вертикальній площині; травна система закінчується анальним отвором;

- запліднення переважно зовнішнє; розвиток непрямий.

2. Класифікація кісткових риб. їх пристосування до життя у воді. (Складання схеми).

image3

Усі риби до водного середовища пристосовані завдяки:

(Учні вибирають правильні відповіді.)

а) наявність кровоносної системи;

б) зябрам;

в) бічній лінії;

г) органам зору;

д) очам, що не мають повік;

е) обтічній формі тіла;

ж) видільній системі;

з) слизу та поверхні тіла;

и) органам руху — плавцям.

3. Визначальні ознаки рядів кісткових риб, їхні біологічні особливості. (Робота учнів у групах з текстом підручника, додатковою літературою, таблицями, малюнками).

Завдання для груп

Дати загальну характеристику ряду, вказати представників, їхнє значення для людини. Види, що знаходяться під охороною, підкреслити червоним кольором.

Група 1 — Осетроподібні

Група 2 — Коропоподібні

Група 3 — Окунеподібні

Група 4 — Оселедцеподібні

Група 5 — Лососеподібні

Звіт про роботу кожної групи оформити у вигляді таблиці.

4. Розмноження і розвиток риб. Нерестові і кормові міграції. Турбота про потомство як риса пристосування до виживання. (Розповідь учителя з елементами бесіди).

1) Чому багато риб є мільйонерами з відкладання ікринок (короп — 2 млн. осетр — 2,5 млн, тріска — 9 млн, американський вугор — 20 млн, місяць-риба 300 млн)?

2) Чому самка триголкової колючки відкладає тільки 150-180 ікринок?

3) Яке значення має турбота про потомство у житті риб?

4) Запишіть стадії розвитку риби. Слова з’єднайте стрілками у напрямі розвитку риби.

5) Які риби називають прохідними і напівпрохідними? Наведіть приклади.

5. Роль у природі та господарське значення, охорона риб. (Самостійна робота учнів із текстом підручника та додатковою літературою).

Встановіть відповідність між групами риб та їхнім значенням.

А товстолобик, білий амур, чорний амур;

Б хамса, ставрида, скумбрія, шпроти;

В гамбузія, плітка;

Г в’юн, щука, сом, голець;

Д білуга, стерлядь, лосось чорноморський, севрюга, харіус європейський.

1) види риби, що занесені до Червоної книги України;

2) промислові риби, що проживають у Чорному морі;

3) мають значення для боротьби з водяними личинками кровосисних комарів;

4) риби, які живляться водяними рослинами використовують для боротьби із заростанням водойм;

5) риби-метеорологи, які відчувають зміни в атмосфері, можуть прогнозувати погоду.

V.Закріплення знань учнів. (Розв'язування задач і вправ).

1. Установіть чемпіона з плавання серед названих прісноводних риб. якщо відомо, що карась плаває зі швидкістю 13 км/год, марена на 6 км швидше, щука на 11 км/год повільніше, ніж карась і марена разом, а форель на 11 км/год швидше, ніж щука.

2. Самка сазана відкладає 800 тис. ікринок. Скільки можна було б одержати риби від однієї самки, якби всі ікринки збереглися і з кожної виросла риба масою 950 г. Що трапляється з ікрою та мальками під час їхнього росту та розвитку.

3. У перший рік життя, восени короп важить у середньому 20 г. На другому році життя коропи досягають маси в середньому 600 г. Середня рибопродуктивність ставків становить 250 кг/га. Визначити: а) скільки кг риби можна одержати, якщо площа ставка становитиме 25 га; б) скільки приблизно коропів дворічного віку буде на пій площі.

VI.Домашнє завдання.

Вивчити тему з підручника. Підготувати повідомлення та презентації про амфібій.


Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити