Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015
Різноманітність тварин
Амфібії. Визначальні ознаки будови і біологічні особливості амфібій як земноводних тварин. Роль амфібій в екосистемах та в житті людини
Мета: розкрити особливості будови амфібій у зв’язку з середовищем життя; показати різноманітність земноводних тварин, їхню роль у природі та в житті людини; виховувати бережливе ставлення до природи в цілому, а до тварин — зокрема.
Основні поняття і терміни: земноводні, амфібії, холоднокровні тварини. Обладнання: таблиці «Тип Хордові. Клас Кісткові риби», «Тип Хордові. Клас Амфібії», вологі препарати земноводних, малюнки у підручнику.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Перевірка домашнього завдання. (Самостійна робота).
І варіант
1. Для хрящових риб характерні ознаки:
а) мають плавальний міхур;
б) не мають плавального міхура;
в) зяброві щілини відкриваються самостійними отворами;
г) зяброві щілини прикриті зябровою кришкою;
д) скелет повністю або частково кістковий;
е) скелет повністю хрящовий;
ж) парні плавці розташовані в горизонтальній площині;
з) парні плавці розташовані у вертикальній площині;
и) травна система закінчується клоакою;
і) травна система закінчується анальним отвором;
к) внутрішнє запліднення;
л) запліднення переважно зовнішнє.
2. Яких заходів вживають для збереження і розведення риб.
ІІ варіант
1. Для кісткових риб характерні ознаки:
а) мають плавальний міхур;
б) не мають плавального міхура;
в) зяброві щілини відкриваються самостійними отворами;
г) зяброві щілини прикриті зябровими кришками;
д) скелет повністю або частково кістковий;
е) скелет повністю хрящовий;
ж) парні плавці розташовані в горизонтальній площині;
з) парні плавці розташовані у вертикальній площині:
и) травна система закінчується клоакою;
і) травна система закінчується анальним отвором;
к) внутрішнє запліднення;
л) запліднення переважно зовнішнє.
2. Які особливості розмноження риб сприяють їхньому виживанню у природі.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).
1. Розкрийте зміст понять земноводні (амфібії).
2. У яких середовищах живуть земноводні?
3. Назвіть тварин, які належать до амфібій.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (Постановка проблемних запитань, висунення гіпотез).
1. Життя амфібій у двох середовищах обумовлює пристосування до них. Які пристосування є у цих тварин до життя у:
а) водному середовищі;
б) наземно-повітряному середовищі.
2. Як дихають амфібії у воді та на суші?
3. Чому запліднення земноводних і розвиток їхніх личинок відбувається у воді?
4. У чому проявляються риси подібності та відмінності між амфібіями та рибами?
IV.Вивчення нового матеріалу.
1. Середовище життя земноводних, пристосувальні ознаки. (Розповідь учителя з елементами бесіди та демонстрацією презентацій, записи в учнівських зошитах).
Опорні поняття:
- амфібії — перші наземні тварини, більшість яких живе на суші, а розмножується у воді;
- живуть вони у сирих місцях: у болотах, вологих лісах, на луках, на берегах прісних водойм, або у воді; їхня поведінка визначається вологістю; деякі живуть на деревах (квакша);
- активні тільки в теплу пору року, коли настає осінь вони йдуть на зимівлю;
- зимують амфібії переважно на дні незамерзлих водойм, у верхів’ях річок або струмків, скупчуючись сотнями особин, деякі ховаються в тріщини грунту або укриття.
2. Визначальні ознаки будови та біологічні особливості амфібій (Розповідь учителя, біологічний диктант).
Учні, слухаючи пояснення вчителя, доповнюють загальну характеристику амфібій, вставляючи пропущені слова у диктант.
Амфібії це — холоднокровні тварини, середовище життя яких… . Шкіра … багата на залози, які виділяють… . Мають … пари кінцівок, які закінчуються… . Скелет внутрішній, побудований з … речовини і складається з відділів:… . Травна система наскрізна, починається …, а закінчується… . Кровоносна система … типу має кола кровообігу, а серце… камери. Органами дихання слугують парні комірчасті мішечки…, а також. Видільна система представлена парними … . У головному мозку вже виділяють … . Роздільностатеві тварини, запліднення у більшості розвиток … .
3. Різноманітність амфібій, їх класифікація (Повідомлення учнів із презентаціями. складання схеми).
4. Розмноження і розвиток земноводних. Явище неотенії. (Повідомлення учнів).
а) Чисельність потомства:
- Ропуха зелена — 10000-12000;
Ропуха звичайна - 5000-8000;
- Озерна жаба — 10000:
- Саламандра альпійська — 1 -2.
б) Турбота про потомство:
- піпа суринамська — самець виношує ікру на спині.
- жаба-ага відкладає отруйну ікру.
- самець квакші ліпить «миску» з глини, де самка відкладає ікру, квакші (Південна Америка) мають виводкові сумки на спині.
5. Роль земноводних в екосистемах. (Самостійна робота учнів з підручником або додатковою літературою).
- Земноводні живляться комахами і їхніми личинками (жуками, комарами, мухами), а також павуками.
- Їжею амфібій є молюски і мальки риб.
Амфібії є їжею для риб, птахів, змій, їжаків, норок, видр.
6. Господарське значення і охорона земноводних. (Самостійна робота учнів із підручником або додатковою літературою).
Значення земноводних для людини |
Приклади тварин |
|
1. |
Людина вживає в їжу |
Велетенська саламандра, тигрова жаба, жаба-голіаф, гостроморда жаба. |
2. |
Джерело отримання отрути для приготування ліків |
Плямиста саламандра, кумка червоночерева, кумка жовточерева, ропуха. |
3. |
Амфібії — об'єкт лабораторних досліджень. (Пам’ятники в Парижі і в Токіо) |
Жаби |
4. |
Знищують комах-шкідників і слизунів, що завдають шкоди с/г рослинам |
Тритони, кумки, ропухи, жаба-ага. |
5. |
Жаби - синоптики. |
Перед сезоном дощів деревні жаби виходять із води, вилізають на дерева |
V.Закріплення знань учнів.
Учні працюють в групах за інтересами.
Група «Екологи»
1. За спостереженнями вчених одна трав’яна жаба з’їдає за добу приблизно 7 шкідливих комах. Скільки комах з’їсть жаба за 6 місяців активного життя?
1) Де хто зимує?
А) Справжні жаби
Б) Ропухи
В) Тритони
1. Щілини та нірки в землі, під камінням і корінням.
2. Під камінням, у ямах, під мохом.
3. У мулі на дні водойм.
4. Іноді ховаються у льохи.
2) Складіть можливі ланцюги живлення: орел-змієїд, лелека, жаба ставкова, листогриз, зелений коник, норка, тхір, трав’яна жаба, вуж.
Група «Народознавці»
1) Відгадайте загадки:
А) У воді я виростаю
З хвостом себе пам’ятаю.
Підріс, якось оглянувся
А хвоста вже не маю.
Б) Усі в зелених халатах
І сидять в очеретах.
Тут створили вони хор
Ціле літо й навесні
Все виспівують пісні.
В) У зеленому жакеті
Галасує в очереті,
Хоч плавати мастак,
А не риба і не рак.
2) Пригадайте прислів’я і приказки про амфібій, як:
— Коваль коня кує, а жаба і собі ногу підставляє.
А) -?
Б) - ?
В)- ?
3) Амфібії час від часу міняють шкіру. Так, кумка, переодягається у воді. Звільнюватися від зношеної шкіри кумка починає з повік, а для цього вона по черзі протирає очі, мовби в них потрапила порошинка. Потім жаба звивається, чухаючи лапками боки. Мить і навколо кумки з’являється хмарка. Це вже плаває у воді її стара шкіра. Кумка зриває передніми лапками тоненьке «платтячко», яке ще прикріплено до задніх лапок, і воно миттєво зникає в роті жаби.
Події якої казки вам нагадує наведений факт із життя кумки. Відтворіть ці події.
ІV. Домашнє заклання.
Вивчити тему з підручника. Підготувати повідомлення та презентації про рептилій.