Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015
Вступ
Прояви життєдіяльності тварин
Мета: ознайомити учнів з особливостями процесів життєдіяльності тварин.
Основні поняття і терміни: обмін речовин (метаболізм), живлення, дихання, виділення, ріст, розвиток, розмноження, подразливість, адаптація.
Обладнання: таблиці «Зовнішня будова ссавця», «Внутрішня будова ссавця».
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Перевірка домашнього завдання. (Різнорівневі тести).
1. Укажіть науку, яка вивчає будову, ріст, розвиток, розмноження, різноманітність та поширення тварин, їхнє значення в природі й житті людини:
А біологія:
Б екологія;
В зоологія;
Г фізіологія.
2. Спільними ознаками рослин і тварин є:
А автотрофне живлення:
Б необмежений ріст В активність у пошуках їжі:
Г клітинна будова.
3. Тварини відрізняються від рослин тим, що:
А живляться гетеротрофно;
Б мають клітинну будову;
В ростуть;
Г розмножуються.
4. Укажіть, що є спільним у рослин, тварин і грибів:
А в оболонці клітини є хітин;
Б запасають поживні речовини у вигляді крохмалю;
В мають клітинну будову;
Г усі живляться гетеротрофно
5. Тварини відрізняються від грибів тим, що:
А живляться гетеротрофно;
Б мають клітинну будову;
В мають обмежений ріст;
Г розмножуються.
6. Укажіть, що є спільним у рослин, тварин і грибів:
А в оболонці клітини с хітин:
Б запасають поживні речовини у вигляді крохмалю:
В мають клітинну будову:
Г усі живляться гетеротрофно.
7. Тварини відрізняються від грибів тим, що:
А в результаті обміну в них утворюється сечовина;
Б клітинні мембрани вкриті глікокаліксом;
В живляться гетеротрофно;
Г запасають поживні речовини у вигляді глікогену.
8. Нині відомо видів тварин:
А 200;
Б 500;
В близько 2 млн;
Г 250 тис.
II рівень
1. Вкажіть види людської діяльності, де необхідні знання зоології:
А медицина;
Б сільське господарство:
В харчова промисловість;
Г лісове господарство;
Д охорона довкілля;
Е рибальство.
2. Представники тваринного світу заселили такі середовища нашої планети:
А водне;
Б наземно-повітряне;
В грунт;
Г живі організми.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).
1. Які процеси в живих організмах забезпечують їхню життєдіяльність?
2. Охарактеризуйте прояви життєдіяльності рослин?
3. Чим життєдіяльність тварин відрізняється від життєдіяльності рослин?
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Постановка проблемного запитання: «Які зміни відбулися б на нашій планеті, якби зникли усі рослини?»
IV.Вивчення нового матеріалу.
1. Класифікація тварин за способом живлення. (Бесіда, складання схемі).
2. Класифікація тварин за характером живлення. (Бесіда, самостійна робота учнів).
Закінчити таблицю.
№ п/п |
Назва групи тварин |
Характер їжі |
Приклади тварин |
1. |
Рослиноїдні |
Живляться рослинами |
Заєць, корова, колорадський жук |
2. |
М'ясоїдні |
Живляться тваринною їжею |
Лисиця, вовк, яструб |
3. |
Всеїдні |
? |
? |
4. |
Сапробіонти |
? |
? |
5. |
Паразити |
Живляться органічними речовинами живих організмів |
? |
3. Обмін речовин та енергії гетеретрофного організму. (Аналіз схеми).
4. Що таке дихання? Аеробні і анаеробні організми. (Розповідь учителя з елементами бесіди).
5. Розмноження тварин — безперервність життя на Землі. (Бесіда на основі елементарних знань учнів, записи в учнівських зошитах).
Розмноження це притаманна всім живим істотам властивість відтворення собі подібних, завдяки чому забезпечуються неперервність і спадковість життя. (Учні з допомогою вчителя коментують визначення життя).
1. Бесіда за запитаннями:
1) Як розмножуються одноклітинні твариноподібні організми (амеба, інфузорія туфелька, малярійний плазмодій, евглена зелена).
2) Які способи розмноження багатоклітинних тварин ви спостерігали у природі?
а) безхребетних;
б) риб;
в) земноводних;
г) плазунів;
д) птахів;
е) ссавців або звірів.
2. Узагальніть знання про способи розмноження тварин.
3. Ріст та розвиток тварин. Стадії індивідуального розвитку. (Пояснення вчителя з демонстрацією відеоматеріалу).
Ріст — кількісні зміни в організмі тварин (збільшення їхніх розмірів). Розвиток зміни в організмі, які ведуть до появи його нових якостей. Протягом життя тварина формується від зародка до дорослої тварини, проходячи різні стадії розвитку:
- період зародкового розвитку;
- нестатево зрілий період;
- період дорослої тварини;
- період старіння, який завершується природною смертю організму.
6. Подразливість та її форми прояву у тварин. (Розповідь вчителя, бесіда з використанням опорних знань учнів, записи в учнівських зошитах). Подразливість — здатність живих організмів певним чином реагувати на зміни навколишнього середовища.
V.Закріплення знань учнів.
1. Обгрунтування ідей, що виникли при постановці проблемного питання.
2. Узагальніть прояви життєдіяльності рослин і тварин.
Складіть узагальнюючу схему або таблицю, зазначте відмінності та поясніть причину спільних ознак у проявах життєдіяльності рослинних і тваринних організмів.
VI.Домашнє завдання.
Вивчити дану тему з підручника.
Повторити теми: «Будова клітин на світлооптичному та електронно-мікроскопічному рівнях», «Будова рослин».