Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015

Різноманітність тварин
Рептилії. Визначальні ознаки будови і біологічні особливості рептилій, їхні: значення в екосистемах та в житті людини

Мета: розкрити особливості будови і процесів життєдіяльності рептилій; особливості, які дозволили рептиліям повністю позбутися залежності від . водного середовища; особливості розвитку плазунів; ознайомити з різноманітністю рептилій та їхнім значенням у природі та в житті людини.

Основні поняття і терміни: рептилії, плазуни, автотомія, регенерація, гортань, трахеї, бронхи, сіра речовина, добова ритмічність, річний цикл.

Обладнання: таблиці «Тин Хордові. Клас Амфібії», «Тип Хордові. Клас Рептилії», відеофільм «Плазуни», вологий препарат «Гадюка», малюнки у підручнику, додаткова література.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І.Перевірка домашнього завдання.

Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»).

1. У земноводних шкіра гола, багата на залози.

2. Між пальцями передніх кінцівок жаби є плавальні перетинки.

3. Амфібії мають завжди один шийний хребець.

4. Травна система жаби закінчується клоакою.

5. Органами дихання дорослої жаби є зябра.

6. Пуголовок дихає зябрами.

7. У дорослої жаби одне коло кровообігу.

8. Самки амфібій відкладають ікру у воду.

9. Розвиток жаби відбувається з перетворенням.

10. Саламандри і тритони належать до безхвостих земноводних.

11. Для кровоносної системи земноводних характерне двокамерне серце і одне коло кровообігу.

12. Активність амфібій не залежить від умов навколишнього середовища.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів. (Самостійна робота).

Виберіть ознаки за якими амфібії належать до типу Хордові:

- багатоклітинні, двобічносиметричні тварини;

- багатоклітинні з променевою симетрією тіла; скелет зовнішній;

- скелет внутрішній;

- наявність вторинної порожнини тіла;

- травна система наскрізна;

- личинки дихають зябрами;

- кровоносна система замкненого типу;

- органи виділення — протонефридії;

- органи виділення — нирки;

- центральна нервова система — трубчаста.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (Висунення гіпотези та її обгрунтування).

Вчитель демонструє малюнки земноводної тварини тритона і гекона та ставить запитання:

Чи схожі ці тварини між собою за зовнішніми ознаками?

Чи можна гекона віднести до амфібій? Обгрунтуйте свою думку?

ІV. Вивчення новою матеріалу.

Різноманітність рептилій.

1. Середовище життя та пристосування їх до умов життя. (Демонстрація діафільму, коментування).

2. Визначальні ознаки будови і біологічні особливості рептилій (Складання порівняльної таблиці).


Ознаки

Земноводні

Плазуни

1.

Покриви

Шкіра гола, багата на слизові залози

Шкіра суха, практично не має залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками

2.

Скелет

Хребет поділений на шийний, тулубовий, крижовий, та хвостовий відділи. Шийний і крижовий хребці лише по одному

Хребет поділений на: шийний, грудний, поперековий, крижовий та хвостовий. Шийний відділ має декілька хребців. Є грудна клітка

3.

Кровоносна система

Серце трикамерне, два кола кровообігу

Серце трикамерне, але в шлуночку виникає неповна перегородка, два кола кровообігу

4.

Дихальна система

Ніздрі, гортань легеневі мішки шкірне дихання. Зябра на личинковій стадії

Дихальні шляхи: гортань, трахея, бронхи і легені (складнішої будови)

5.

Головний мозок

Відділи: довгастий, мозочок, середній, проміжний, великі півкулі

Відділи: довгастий, мозочок, середній, проміжний, великі півкулі (вкриті сірою речовиною), кора великого мозку, значно розвинений мозочок

6.

Розмноження

Роздільностатеві. Запліднення зовнішнє, ікра розвивається у воді

Запліднення внутрішнє, викладають яйця

7.

Розвиток

Непрямий

Прямий

3. Класифікація рептилій. Ряди: Лускаті, Черепахи, Крокодили. Визначальні ознаки рядів та різноманітність представників (Перегляд діафільму, самостійна робота учнів).

Після перегляду діафільму учні вибирають ознаки, які характерні:

І-В ряду Лускаті

ІІ-В ряду Черепахи

ІІІ-В ряду Крокодили Ознаки:

а) тіло видовжене;

б) тіло округле;

в) тіло вкрите роговими лусками;

г) тіло вкрите роговими щитками;

д) мають зуби;

е) зубів не мають;

ж) кінцівки мають пальці, у багатьох видів кінцівок немає;

з) серце трикамерне;

и) серце чотирикамерне;

і) хвіст стиснутий з боків.

Із наведеного переліку виберіть тварин, які належать до:

І-В ряду Лускаті

ІІ-В ряду Черепахи

ІІІ-В ряду Крокодили

Тварини: хамелеон, веретільниця, нільський крокодил, гадюка, гавіал, болотяна черепаха, степова черепаха, вуж. нільський крокодил, живородка, ящірка, м’якошкіра черепаха, очкова змія.

4. Річний цикл рептилій — пристосування до сезонних змін у природі. Добова циклічність. (Записи в учнівських зошитах, коментування).


Роль рептилій в екосистемах

Значення плазунів в житті людини

Плазуни входять до ланцюгів живлення, а саме:

I

а) черепахи живляться червами, молюсками, ракоподібними, рибою, амфібіями, кальмарами, водоростями

б) їжа крокодилів це риба і водні тварини;

в) багато ящірок та змій вживають у їжу комах, наземних молюсків, гризунів

II

Плазунами живляться хижі птахи ссавці

1. Знищують гризунів і шкідливих комах

2. Отрута змії широко використовується в медицині для приготування ліків

3. Певні види рептилій (черепахи, крокодили), а також їхні яйця людина споживає в їжу

4. Шкіра крокодилів і панцири черепах для виготовлення різних виробів

5. Деякі види рептилій небезпечні для людини через їх отруйність

6. Охорона плазунів. (Складання кросворда).

Використовуючи назви червонокнижних тварин, складіть кросворд.

Назви тварин: мідянка, жовтопуз, кайман, крокодил, веретільниця, гекон.

гадюка.

V. Закріплення знань учнів. (Розв'язування задач і вправ).

1. Підрахуйте тривалість життя деяких плазунів, якщо відомо, що змії у тераріумах живуть до 25 років, крокодили в неволі вдвічі або навіть втричі більше. Л степові черепахи у 1,5 раза більше, ніж крокодили.

2. Переважна більшість комах, яких поїдають ящірки — шкідники с/г культур. За день вони з’їдають у середньому 10 дрібних жуків. Яку кількість комах з’їдять ящірки за місяць на площі 1 га, якщо відомо, що в умовах лісостепу на І га їх зустрічається 350 екземплярів.

3. Як правильно діяти при укусі отруйної змії: припекти місце укусу розжареним залізним предметом, дати потерпілому випити велику кількість води, ввести сироватку в лікарні.

VI.Домашнє завдання.

Вивчити тему з підручника.

Підготувати презентацію по класу Птахи.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити