Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015

Різноманітність тварин
Особливості розмноження та розвитку птахів. Сезонні явища в житті птахів

Мета: розкрити особливості розмноження та індивідуального розвитку птахів, показати подібності в розмноженні птахів і плазунів та риси високої організації у розмноженні птахів; дати поняття про сезонні явища в житті птахів і причини, що їх зумовлюють.

Основні поняття і терміни: гніздова територія, шлюбна пісня, інкубація, халази, зародок, шкаралупова оболонка, повітряна камера, птахи виводкові, птахи нагніздні, осілі птахи, кочові птахи, перелітні птахи, міграція.

Обладнання: муляж, вологий препарат «Розвиток курчати», різноманітні гнізда птахів (малюнки), записи «Голоси птахів», таблиці «Тип Хордові. Клас Плазуни», «Тип Хордові. Клас Птахи».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І.Перевірка знань учнів. (Бесіда за запитаннями).

1. Які особливості зовнішньої будови птахів у зв'язку зі здатністю до польоту?

2. Які особливості опорно-рухової системи птахів у зв’язку зі здатністю до польоту?

3. Які особливості травної, дихальної, видільної систем у зв’язку зі здатністю до польоту?

4. Які риси ускладнення спостерігаються у будові кровоносної і нервової систем у птахів порівняно з плазунами.

5. Які особливості органів чуття у птахів у зв’язку зі здатністю до польоту?

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда за запитаннями).

1. Чим відрізняється розмноження кісткових риб та амфібій від розмноження плазунів?

2. Які особливості розвитку плазунів порівняно із земноводними та рибами?

3. Чим зумовлені відмінності у розмноженні риб, земноводних і плазунів.

4. Чим відрізняється яйце плазунів від ікри риб і земноводних.

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів.

(Повідомлення учнів про різну кількість яєць у кладці в різних видів птахів).

Наприклад, кайри, як правило, відкладають усього одне яйце, голуби — 2, мартини — 3, кулики — 4, сільська ластівка — 4—7, велика синиця — 9-15, сіра куріпка і перепел — 8-24 яйця.

Бесіда з учнями, постановка проблемних запитань.

а) Скільки яєць відкладають свійські птахи кури, гуси, качки протягом року?

б) Чому кількість відкладених яєць свійськими птахами набагато більша, ніж дикими?

в) Чому яйця свійських птахів переважно білого кольору, а диких спів — родичів можуть бути різноколірними?

IV.Вивчення нового матеріалу.

1. Особливості будови статевої системи птахів у зв’язку зі здатністю до польоту.

(Розповідь учителя з елементами бесіди, використанням малюнків у підручнику, складання схеми).

2. Шлюбна поведінка птахів. Влаштування гнізд. (Розповідь учителя з елементами бесіди, демонстрування гнізд (малюнків) і прослуховування голосів птахів).

Самостійна робота учнів

Де чиє гніздо?

А мартини, крячки 1. Дупла

Б дятли, синиці 2. Нори

В кайри 3. Виступи скель

Г пінгвіни 4. Гнізда в ямках землі

Д жайворонки 5. На землі

Е берегова ластівка, рибалочки 6. Крига

3. Будова яйця птахів. (Самостійна робота).

Для ознайомлення з будовою яйця вчитель організовує самостійну роботу за малюнками у підручнику.

1) Розгляньте схематичний малюнок яйця птахів у підручнику, визначте його форму, розміри та забарвлення.

2) У центрі яйця знайдіть кулястий жовток, oо оточений білком. За допомогою тексту підручника з'ясуйте, яке значення у розвитку зародка мають жовток та білок. На поверхні жовтка знайдіть зародковий диск. Яке його значення?

3) Зверніть увагу, oо жовток у яйці підвішений на так званих халазах — білкових канатиках. З’ясуйте значення канатиків.

4) На тупому кінці яйця знайдіть повітряну камеру і дві підшкаралупові оболонки. (До уваги! Повітряна камера і підшкаралупові оболонки добре помітні у звареному яйці). З’ясуйте їхнє значення.

5) Окрім названих оболонок є ще шкаралупа і надшкаралупова оболонки. Як ви думаєте, яке значення кожної з них?

6) Заповніть таблицю «Особливості будови птахів яйця».


Складові частини

Особливості будови

Функції

1.

Жовток



2.

Зародковий диск



3.

Халази



4.

Білок



5.

Повітряна камера



6.

Підшкаралупові оболонки



7.

Шкаралупа



8.

Надшкаралупова оболонка



7) На основі вивченого матеріалу зробіть висновок, відповівши на запитання.

а) У чому полягає подібність у будові яйця птахів і плазунів?

б) Чим відрізняється яйце птахів від яйця плазунів.

в) Про що свідчить подібність у будові яєць птахів і плазунів? Чим пояснити відмінність між ними?

4. Інкубація яєць. Типи розвитку пташенят. Турбота про потомство. (Розповідь учителя з демонструванням вологого препарату «Розвиток курчати» та малюнків у підручнику).

Строки насиджування яєць

(у добах)

Види птахів

9-13

дрібні горобині

17

ворона

20

крук

23

глухар

24

звичайний мартин

26

сріблястий мартин

28

крижень і боривітер

40-45

беркут

Строки насиджування залежать не тільки від виду птаха, але й від температури середовища.

Розповідь учнів про те, як різні птахи турбуються про своє потомство: обігрівання, годування, захист, вентиляція тощо.

5. Сезонні явища в житті птахів.

Способи дослідження перельотів. (Постановка проблемних запитань).

- Чому птахи відлітають у теплі краї і повертаються назад у рідні місця?

- Чому деякі птахи незалежно від змін сезонів залишаються назавжди на одному і тому самому місці?

- Як люди вивчають перельоти птахів?

image10Річний цикл осілих птахів: гніздування, зимівля.

Річний цикл перелітних птахів: весняний переліт → гніздування → осінній переліт → зимівля.

Методи вивчення перельотів птахів


Назва методу

Зміст

Значення

1.

Візуальне спостереження

Безпосереднє спостереження за птахами у природі

Встановлення видового складу і чисельності перелітних птахів

2.

Кільцювання

Мічення птахів нумерованими кільцями

Встановлення шляхів перельоту, місцт зимівлі

3.

Радіолокаційні

спостереження

Спостереження за допомогою радіолокаторів, космічних кораблів

Вивчення перельоту птахів уночі, встановлення видового складу і чисельності птахів, характеру перельотів (висота, швидкість)

V.Закріплення знань учнів.

1. Самостійна робота.

Перевірте, які з тверджень є правильними.

а) У будові органів розмноження відсутні особливості, шо сприяють здатності до польоту.

б) Вапняна шкаралупа і білкова оболонка формуються в яєчнику самки.

в) Жовток утримується на халазах, прикріплених до підшкаралупової оболонки.

г) Зародок міститься на жовтку в пухирці, наповненому рідиною.

д) Кисень надходить у яйце через шкаралупу і накопичується в повітряній коморі.

е) Насиджування кладки яєць обумовлено бажанням птахів відпочити після відкладання яєць.

VI.Домашнє завдання.

Вивчити тему з підручника. Підготувати повідомлення та презентації «Різноманітність птахів» за екологічними групами.

Клас поділяється на 5 груп.

Завдання для груп

Група 1. Різноманітність лісових птахів (дятли, куроподібні), їхні пристосування до умов життя.

Група 2. Хижі птахи. Визначальні ознаки хижих птахів, їхні пристосування до способу життя.

Група 3. Водоплавні птахи ( гуски, качки, лебеді, пінгвіни). Пристосувальні риси будови до життя у водному середовищі.

Група 4. Птахи відкритих просторів, умови їхнього життя на відкритому просторі.

Група 5. Різноманітність птахів, що проживають у парках, садах, луках і полях. Горобцеподібні найбільш поширені представники серед птахів культурних ландшафтів.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити