Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015

Різноманітність тварин
Ссавці. Визначальні ознаки будови ссавців, їх біологічні особливості

Мета: сформувати в учнів поняття про особливості будови ссавців, виявити спільні і відмінні ознаки в будові ссавців і плазунів.

Основні поняття і терміни: ссавці (звірі), волосся, вушна раковина, диференціація зубів, діафрагма, залози (молочні, потові, сальні).

Обладнання: опудало білки, таблиці: «Тип Хордові. Клас Плазуни», «Тип Хордові. Клас Ссавці», малюнки різних ссавців, презентації.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи.

І.Перевірка домашньою завдання з теми «Птахи». (Графічний диктант).

Текст диктанту містить як правильні, так і хибні твердження. Для виконання диктанту вводимо умовні позначення:

— правильне твердження

∆ — хибне твердження

І варіант

1. Птахи — холоднокровні тварини.

2. Тіло вкрите пір’ям, із залоз розвинена лише куприкова, яка виділяє жир.

3. Передні кінцівки представлені крилами, на задніх — у всіх птахів є 5 пальців.

4. Особливість пір'я птахів полягає у тому, що воно періодично випадає.

5. Газообмін під час дихання відбувається при видиху.

6. Скелет характеризується легкістю, що зумовлено наявністю порожнин у кістках.

7. Кровоносна система має два кола кровообігу і трикамерне серце.

8. Травна система наскрізна, починається дзьобом, закінчується анальним отвором.

9. Статева система представлена у самців парними сім’яниками, у самок одних яєчником.

10. Кури, качки, гуси, дятли, горобці і лебеді — це нагніздні птахи.

11. Шкаралупа яйця проникна для газів.

12. Пристосуванням птахів до польоту є рогові луски на ногах.

13. Пташенята виводкового типу розвитку вилуплюються безпорадними.

14. У зв’язку з польотом повітряні мішки виконують функцію запобігання переохолодженню тіла.

15. Запліднення у птахів внутрішнє.

Відповіді:

ІІ варіант

1. Шийні хребці міцно зрослися між собою.

2. Газообмін відбувається під час вдиху і видиху.

3. Яйця птахів містять запас поживних речовин.

4. Усі птахи мають зуби.

5. Шкіра позбавлена залоз, крім куприкової, яка виділяє жир.

6. Особливістю пір’я є те, що воно ніколи не випадає.

7. Видільна система представлена парними нирками, сечовим міхуром і двома сечоводами.

8. У головному мозку збільшені півкулі переднього мозку.

9. Роздільностатеві тварини, запліднення — внутрішнє.

10. Риси будови свідчать про спорідненість птахів з плазунами.

11. Особливостями будови опорно-рухової системи є те, шо кістки важкі, заповнені речовиною.

12. Артеріальна кров у серці змішується з венозною.

13. Терморегуляція забезпечується пір’яним покривом.

14. Птахи належать до хордових тварин.

15. Ротова порожнина починається дзьобом.

Відповіді:

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).

1. За якими ознаками ссавці належать до типу Хордові?

2. У яких середовищах живуть ссавці?

3. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до ссавців: гавіал, канюк, чапля, алігатор, павіан, вуж, ласка, лось, веретільниця, лелека, лиска, перепел, коала, кенгуру, кріт, рябчик, землерийка, їжак, кит, дельфін, павук, жовтопуз, нутрія, козуля, хамелеон.

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності. (Постановка проблемних запитань).

1. У чому полягає подібність і відмінність у будові ссавців та плазунів.

2. Які ознаки свідчать про вищу організацію ссавців?

IV.Вивчення нового матеріалу.

1. Різноманітність та визначальні ознаки ссавців.

(Розповідь учителя з презентаціями, елементами бесіди; записи в учнівських зошитах).

Чисельність: 5000 видів, в Україні — 100 видів.

Розміри та маса тіла: вовчок лісовий — 85-116 мм; землерийка — 2-3 г; ігрунка 15 см, 200 г; слон африканський — висота 4 м, 7,5 т, кит гренландський — 21 м, 150 т.

2. Середовище існування та життєві форми ссавців.

(Бесіда з учнями, записи в учнівських зошитах з елементами самостійної роботи)-

3. Визначення ознаки будови ссавців. (Самостійна пошукова робота з підручником).

Завдання. Прочитайте текст підручника і встановіть ознаки, які характерні для усіх ссавців. Ознаки випишіть у зошит.

Записи в учнівських зошитах:

- теплокровність (як у птахів);

- вигодовування малят молоком матері;

- розміщення кінцівок під тулубом;

- волосяний покрив;

- шкіра багата на залози (потові, сальні, молочні);

- зуби мають корені та диференційовані;

- шийних хребців 7;

- головний мозок добре розвинений, є кора у передньому мозку;

- три слухові кісточки у середньому вусі, зовнішнє вухо;

4. Біологічні особливості зовнішньої і внутрішньої будови ссавців у порівнянні з плазунами. (Творче завдання. Учні порівнюють риси організації ссавців та плазунів).

Заповніть таблицю.

Ускладнення організації ссавців у порівнянні з плазунами

Плазуни

Ссавці

1.

1. Кінцівки розташовані під тулубом.

2. Шкіри суха, наявність рогових лусок.

2.

3.

3. Зуби диференційовані на

___ _____ ______

4. Наявність клоаки.

4.

5.

5. Сильно диференційована мускулатура тіла. Діафрагма поділяє порожнину тіла на грудну і черевну.

6. Серце трикамерне з неповною перегородкою у шлуночку.

6.

7. Всі органи тіла забезпечуються мішаною кров'ю.

7. Всі органи тіла забезпечуються чистою______кров’ю.

8. Органи дихання легені.

8. Легені утворені легеневими пухирцями — альвеолами.

9.

9. Високорозвинена центральна нервова система з корою великих півкуль переднього мозку.

10.

10. Розвиток зародка в матці і вигодовування дитинчат молоком.

11. Холоднокровні тварини.

11. тварини. Інтенсивний обмін речовин і складна система терморегуляції, стала температура тіла 37-38⁰С.

5. Поведінка ссавців. Форми набутої поведінки. Способи спілкування. (Бесіда за запитаннями).

1) Якою формою поведінки є:

а) шлюбні турніри жирафів;

б) запасання білкою горіхів на зиму;

в) влаштування ведмедем барлогу.

2) Яке значення мають ігри в житті ссавців? Наведіть приклади ігор тварин.

3) Які ознаки готовності кота або собаки до оборони і нападу вам відомі?

4) Які форми набутої поведінки ссавців доводять, що їм властиві неабиякі інтелектуальні здібності.

V.Закріплення знань учнів. (Виконання творчих завдань).

1. За описом назвіть тварину: тіло брускоподібне, без явно вираженої шиї, загострена в хоботок морда, короткі, дуже широкі передні лапи. Очі дуже маленькі, заховані серед густого бархатистого хутра, яке не пропускає вологи. Вушних раковин немає. Вкажіть до яких умов пристосована ця тварина?

2. До яких умов життя пристосована ця тварина: все тіло та сплющений хвіст вкриті густим м’яким волосяним покривом темно-бурого кольору. Між пальцями добре розвинені плавальні перетинки. На ротовій частині рогові покриви. Зубів немає, їх заміняють рогові поперечні пластинки. розміщені на боках щелеп. Як називається ця тварина?

VI.Домашнє завдання.

Вивчити тему з підручника.

Підготуйте невелике (2500 знаків) повідомлення про розмноження ссавців, додайте до нього відповідну ілюстрацію. Підготуйте комп’ютерну презентацію.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити