Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - 2015 рік

ТЕМА 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН

УРОК 25.

Розмноження та розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців.

Мета: показати особливості розмноження та індивідуального розвитку ссавців: вивчити ознаки ускладнення в розмноженні і розвитку ссавців порівняно з плазунами; формувати вміння аналізувати, порівнювати та працювати з підручником.

Основні поняття і терміни: ембріональний розвиток, постембріональний розвиток, матка, плацента.

Обладнання: таблиця «Внутрішня будова ссавця», мікроскоп, мікропрепарати статевих клітин ссавців».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І.Перевірка домашнього завдання. (Парадоксальна розповідь).

Учні повинні виділити парадоксальні моменти і вставити правильні слова або вирази чи перебудувати речення.

Ссавців відносять до типу Хордові. Це холоднокровні тварини, які живуть переважно у водному середовищі. Тіло вкрите шкірою, у якій добре розвинені залози. Скелет у ссавців зовнішній і представлений хітиновим панциром. Мають дві пари кінцівок, які закінчуються пальцями. Травна система наскрізна, починається ротом, а закінчується клоакою. Кровоносна система незамкненого типу і складається з двох кіл кровообігу. Серце чотирикамерне. Дихальна система складається з повітроносних шляхів та легень. Деякі ссавці дихають зябрами, особливо ті, що живуть у воді. Видільна система представлена протонофридіями, сечоводами, сечовим міхурем та сечівником. Центральна нервова система трубчастого типу. У головному мозку є кора півкуль, яка має борозни і звивини, що зменшують її поверхню.

І.Актуалізація опорних знань учнів. (Повідомлення учителя, технологія «Мозкового штурму»).

Ознаки більш високої організації ссавців у порівнянні з плазунами спостерігаються не тільки в будові, але у їх розмноженні і розвитку.

Висловіть свої думки щодо цього питання.

Варіанти розв’язання:

- відсутність яєць;

- зародок розвивається в організмі самки;

- ссавці народжують своїх малят:

- вигодовування малят молоком;

(Вчитель уточнює і доповнює інформацію учнів).

Спільне у розмноженні ссавців і плазунів:

- роздільностатевість, внутрішнє запліднення.

Відмінне:

- малі розміри яйцеклітин;

- наявність особливого органа — матки, де відбувається розвиток зародка

ІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів.

Завдання сьогоднішнього уроку — з’ясувати особливості розмноження ссавців, як найбільш високоорганізованих тварин.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу.

1. Статева система ссавців. Органи розмноження. (Бесіда з використанням таблиці ( Внутрішня будова ссавців», розгляд мікропрепаратів статевих клітин ссавців, складання схеми).

2. Яйцекладні (першозвірі) — найпримітивніші представники класу Ссавці. (Розповідь шинеля, з елементами бесіди та презентаціями яйцекладних ссавців).

Першозвірі

Ознаки плазунів

Ознаки ссавців

- розмножуються, відкладаючи яйця;

- наявність клоаки;

- малорозвинений головний мозок;

- температура тіла порівняно низька і непостійна.

- волосяний покрив;

- зародок розвивається в організмі матері;

- вигодовування малят молоком.

3. Особливості розвитку ембріона у сумчастих ссавців. (Самостійна робота учнів з підручником та додатковими джерелами).

Вибрати правильні відповіді, що характеризують сумчастих ссавців.

- зародок, розвивається в організмі матері, новонароджене маля у шкірній згортці на її тілі;

- відкладають яйця, з яких розвивається зародок; яйцеклітина багата на поживні речовини;

- яйцеклітина містить мало поживних речовин;

- сосків немає, протоки молочних залоз відкриваються на особливих ділянках шкіри;

- соски мають м'язи, завдяки скороченню яких виділяється молоко;

- температура тіла непостійна;

- народжують малят дуже малих розмірів, слабких та безпорадних:

- на череві розвивається шкірна згортка сумка, яка здатна розтягуватись;

- травна система закінчується клоакою;

- у них немає справжньої плаценти.

4. Характерні особливості плацентарних ссавців, як найбільш високоорганізованнх тварин. (Розповідь учителя, самостійна робота учнів).

Знайдіть помилки:

Характерними особливостями плацентарних є:

а) зародок розвивається в організмі матері, новонароджене маля — у шкірній згортці на її тілі;

б) зародок розвивається в особливому органі — матці і прикріплюється до стінки матки за допомогою плаценти;

в) у зародок із крові матері надходять усі потрібні поживні речовини й кисень, а в зворотному напрямі виводяться продукти обміну;

г) організм матері має соски, новонароджені тварини можуть самостійно ссати молоко;

д) температура тіла непостійна;

е) травна система закінчується клоакою;

ж) новонароджені малята добре розвинені, інколи можуть самостійно пересуватися;

з) соски мають м'язи, завдяки скороченню яких виділяється молоко.

5.


Сезонні явища в житті ссавців. (Розповідь учителя з елементами бесіди, презентації учнів).

IV. Закріплення знань учнів.

Завдання І. Складіть чайнворд


Завдання 2. Вчені-біологи довший час не могли визначити систематичне положення качкодзьоба. Одні вважали, що ця тварина ссавець, інші відносили його до птахів, треті вважали його плазуном. Обгрунтуйте думки вчених або спростуйте їх.

Завдання 3. Користуючись таблицею, підрахуйте, скільки малят у перерахованих тварин буде через 6 років.

Назва тварин

Кількість приплодів за рік

Кількість малят у приплоді

1. Миша хатня

6

10

2. Заєць білий

4

8

3. Соболь

1

9

4. Ведмідь білий

1 на 2 роки

2

5. Тигр

1 на 3 роки

2

V. Домашнє завдання.

Вивчити тему з підручника.

Підготувати повідомлення (презентації) про ссавців, що потребують охорони.

Підготуватись до проведення виставки «Різноманітність плацентарних ссавців».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити