Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015

Різноманітність тварин
Різноманітність плацентарних ссавців, їх роль у природі та значення в житті людини. Охорона ссавців

Мета: ознайомити учнів з різноманітністю плацентарних ссавців, показати їх значення у природі, житті та господарській діяльності людини, необхідність охорони ссавців.

Основні поняття і терміни: ряди: Комахоїдні. Рукокрилі, Гризуни, Зайцеподібні, Хижі, Ластоногі, Китоподібні, Парнокопитні, Непарнокопиті, Примат. Обладнання: таблиці із зображенням ссавців різних рядів, рельєфні таблиці (породи в.р.х., свиней, коней, овець тощо), відеофільми.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І.Перевірка домашнього завдання.

(Клас поділяють па три варіанти. І варіант із переліку ознак вибирає лише ті, що характеризують яйцекладних, ІІ — сумчастих, ІІІ — плацентарних. Загальні ознаки, що характеризують ссавців записують усі три варіанти).

1. Теплокровні тварини, тіло в яких вкрите шерстю.

2. Середовище життя переважно наземно-повітряне.

3. Зародок розвивається в організмі матері.

4. Скелет внутрішній, побудований із кісткової тканини.

5. Травна система наскрізна, закінчується анальним отвором.

6. Відкладають яйця, в яких розвивається зародок.

7. Яйцеклітина багата на поживні речовини.

8. Сосків немає, протоки молочних залоз відкриваються на особливих ділянках шкіри.

9. Кровоносна система складається з двох кіл кровообігу, серце чотирикамерне.

10. У самки є соски, що мають м’язи, завдяки скороченню яких виділяється молоко.

11. Об’єм грудної клітки змінюється завдяки скороченню міжреберних м’язів.

12. Температура тіла непостійна.

13. Зародок розвивається в матці.

14. У головному мозку кора півкуль має борозни і звивини, які збільшують її поверхню.

15. Роздільностатеві тварини, запліднення внутрішнє, розвиток прямий.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів. (Постановка проблемного запитання).

Чому до живородних плацентарних ссавців належить абсолютна більшість видів тварин класу Ссавці?

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів. (Бесіда).

1. Як знання, здобуті на уроках біології при вивченні теми «Ссавці», можуть знадобитися у нашому повсякденному житті?

2. Прокоментуйте підготовлену виставку «Різноманітність плацентарних ссавців».

IV.Вивчення нового матеріалу.

Різноманітність плацентарних ссавців

1. Різноманітність плацентарних ссавців, їх поділ на ряди. (Розповідь учителем, презентація, самостійна робота учнів із підручником та додатковою літературою, складання таблиці.)

з/п

Назва ряду

Характерні ознаки

Представники

1

Комахоїдні

2

Рукокрилі

3

Гризуни

4

Зайцеподібні

5

Китоподібні

6

Ластоногі

7

Хижі

8

Парнокопитні

9

Непарнокопитій

10

Примати

2.

Різноманітність зубів ссавців як пристосування до живлення різною їжею. (Самостійна робота з підручником або малюнками).

1) Розгляньте малюнки черепів білки, кота і корови.

2) Зверніть увагу на будову зубів.

3) Дослідіть особливості будови зубів білки. Результати дослідження запишіть у зошит.

4) Порівняйте будову черепа кота і корови. Чим відрізняються зуби різних ссавців, що в них спільного?

5) Вкажіть у будові зубів риси пристосованості до живлення різною їжею. У якої тварини череп і зуби мають найскладнішу будову? Чому?

3. Значення ссавців у природі. (Бесіда, складання схеми).

4. Практична роль ссавців в житті людини. (Робота учнів у групах).

І група. Промислові ссавці, їх практичне значення.

ІІ група. Тваринництво. Основні породи с/г ссавців. їх характеристика та значення в житті людини.

5. Охорона ссавців. Ссавці-червонокнижники. (Розповіді учнів про місця проживання, спосіб життя; про чинники, які призвели до того, що цей став рідкісними або опинився на межі зникнення).

Необхідно звернути увагу на такі види ссавців, що занесені до Червоної книги України:

- хохуля звичайна;

- заєць-біляк;

- кіт лісовий, кіт дикий, кіт європейський;

- рись звичайний;

- борсук звичайний;

- тюлень-монах середземноморський, білочеревий тюлень;

- зубр, бізон європейський;

- їжак вухастий;

- гігантська вечірниця;

- великий тушканчик;

- європейський ховрах;

- тхір степовий;

- дельфін азовка.

V.Закріплення знань учнів. (Цифровий диктант).

За допомогою цифр, поданих у списку вкажіть характерні ознаки тварин по рядах:

Хижі..................................

Парнокопитні...................

Примати...........................

1. Живляться тваринною їжею.

2. Живляться рослинною їжею.

3. Живляться рослинною і тваринною їжею.

4. Зуби поділені на різці, ікла і кутні зуби.

5. Наявні хижі зуби.

6. Різці є тільки на нижній шелепі.

7. Шлунок складний.

8. Пальці озброєні кігтями.

9. Пальці покриті копитом.

10. Пальці мають нігті.

11. Добре розвинуті півкулі переднього мозку.

12. Кінцівки беруть участь у пересуванні і добуванні їжі.

VI.Домашнє завдання.

Вивчити тему з підручника.

Підготувати презентацію.

I група. Як пристосовані тварини до водного середовища проживання?

II група. Які особливості має грунт як середовище життя тварин? Які адаптації дозволяють жити тваринам у грунті?

III група. До яких життєво важливих ознак середовища проживання і як саме пристосовані наземні тварини?

IV група. Які особливості організму як середовища існування інших живих істот?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити