Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - 2015 рік

ТЕМА 2

ПРОЦЕСИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТВАРИН

УРОК 35.

Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.

Мета: сформувати знання про радіальну та двобічну симетрію: способи пересування тварин, з'ясувати функції опорно-рухової системи та особливості будови скелетів різних груп тварин.

Основні поняття та терміни: скелет, скелетні м’язи, відділи хребта, двобічна та радіальна симетрія.

Обладнання: скелети риби, жаби, птаха; таблиці «Скелет собаки», «Компоненти опорно-рухової системи».

Структура уроку, основний зміст та методи роботи

І.Перевірка домашнього завдання.

Знайдіть помилки у парадоксальній розповіді.

Виділення властиве всім живим організмам. У різних тварин функцію виділення виконують різні структури:

- у червів — це скоротливі вакуолі; у раків — прості нирки;

- у комах — мальпігієві судини;

- у риб — зелені залози;

- у птахів — нирки.

У птахів, як і в ссавців, є сечовий міхур, де накопичується сеча.

Нирки ссавців мають складну будову, в них утворюється сеча. До складу сечовидільної системи крім нирок входять сечовидільні протоки і сечовий міхур. У тварин, які дихають атмосферним киснем через легені виводиться вуглекислий газ та деякі інші леткі речовини.

ІІ.Актуалізація опорних знань. (Бесіда).

1. Чи всі тварини рухаються?

2. Чи однакові органи руху в тварин, що проживають у різних середовищах (водному, наземно-повітряному, грунті, в інших живих організмах)?

3. Чи однакові органи руху в:

- риб та жаб?

- птахів та літаючих комах?

- коня та шимпанзе?

4. Чому систему органів називають «опорно-руховою», а не просто «руховою»?

5. Що ви розумієте під терміном «скелет»?

ІІІ.Вивчення нового матеріалу.

1. План будови тіла. Симетрія тіла. (Розповідь учителя, демонстрація відео- матеріалу або вологих препаратів чи опудал тварин).

І група: медузи, морські зірки

ІІ група: рак, риба, птах.

Учні повинні сформулювати думку, що спільного між тваринами однієї групи та чим відрізняються тварини І та II групи.

2. Опорно-рухова система. Склад опорно-рухової системи. (Розповідь учителя, демонстрація таблиць, малюнків, складання схеми, записи в учнівських зошитах).

3. Різноманітність опорно-рухових систем. (Розповідь учителя, демонстрація таблиць, малюнків).

Є тварини, які не мають твердого скелета. Функцію опори та руху в них виконує шкірно-м’язовий мішок (плоскі черви, круглі та кільчасті черви).

Зовнішній скелет характерний для представників типу Членистоногі. У них тіло вкрите твердою кутикулою з хітином, яка разом із прикріпленими до них м'язами утворює опорно-рухову систему.

4. Особливості опорно-рухової системи хордових тварин.(Пояснення вчителя, демонстрація таблиць, малюнків).

У представників типу Хордові є внутрішній осьовий скелет — хорда. Хорда залишається протягом усього життя тільки в окремих представників (ланцетника, кистеперих риб та деяких осетрових).

У більшості представників цього типу є осьовий скелет у вигляді хребта, який складається з окремих хребців.

У представників різних класів відділи хребта відрізняються.

Скелет голови череп, захищає мозок від механічних ушкоджень.

У скелеті хордових тварин розрізняють:

- скелет передніх кінцівок (плечовий відділ, передпліччя і кисть)

- скелет задніх кінцівок (стегно, гомілка, стопа)

- пояс передніх кінцівок пояс задніх кінцівок.

До скелета прикріплюються скелетні м’язи, які разом виконують рухову та захисну функції.

5. Функції опорно-рухової системи. Способи пересування тварин. (Учні разом із вчителем пригадують, які способи пересування тварин їм відомі та складають схему).

Вчитель пропонує доповнити вдома схему прикладами тварин, для яких властивий певний спосіб пересування.

IV.Закріплення вивченого матеріалу. (Самостійна робота в групах).

Кожній групі учнів вчитель дає скелет представника певної групи тварин (риб, земноводних, плазунів, птахів, та ссавців (таблиця). Учні розглядають роздатковий матеріал та складають коротку характеристику даного скелета. У звіті повинні зазначити: 1) яким тваринам відповідає даний скелет; 2) який тип симетрії для них характерний; 3) який спосіб пересування їм властивий 4; у якому середовищі вони проживають; 5) які відділи скелета характерні. Вчитель заслуховує результати роботи та оцінює роботу учнів.

V.Домашнє завдання.

Вивчити тему з підручника.

У робочих зошитах доповнити схему: дописати приклади тварин, які пересуваються тим чи іншим способом.

Підготувати міні-проект «Як тварини визначають напрям руху».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити