Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - 2015 рік

ТЕМА З

ПОВЕДІНКА ТВАРИН

УРОК 51.

Комунікації тварин. Використання знарядь праці.

Мета: ознайомити з різними формами комунікації у тварин, показати роль комунікації в життєдіяльності тварин.

Основні поняття і терміни: комунікація, стимул.

Обладнання: малюнки «Танець бджіл»; папуги, що імітують людську мову. Структура уроку, основний зміст, методи і форми роботи

І.Перевірка домашнього завдання. (Фронтальна бесіда).

1. Яку поведінку називають територіальною? Які її функції?

2. Що таке маркування території?

3. Які способи маркування території використовують різні тварини? Наведіть приклади.

4. Чим зумовлена агресивна поведінка тварин? Який її прояв?

5. Яке значення має демонстрація загроз? Наведіть приклади ритуальної загрозливої поведінки.

6. Як заспокійлива поведінка запобігає агресії?

7. Знайдіть аналогію агресивної поведінки і ритуалів умиротворення у людському суспільстві.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).

1. Як спілкуються люди між собою?

2. Чи можуть тварини засвоїти людську мову.

3. Які системи зв’язку існують між тваринами.

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності. (Повідомлення учня).

У другій половині XX століття вчені почали вчити мавп мови глухонімих — мови жестів.

Найбільш відомою мавпою, яка навчилась людської мови жестів, була шимпанзе Уошо. Американські вчені почали займатися з нею, коли їй було всього 10 місяців. У віці чотирьох років вона знала вже понад 130 слів. Уошо використовувала «слова»-жести для позначення предметів і дій, а також розповідала про власні думки.

То чому ж Уошо та інші мавпи не можуть розмовляти людською мовою.

IV.Вивчення нового матеріалу.

1. Значення комунікаційної поведінки в житті тварин. (Бесіда, приклади «спілкування» тварин між собою).

2. Передача інформації. Роль специфічних систем зв’язку. (Пояснення учителя, схема).

3. Зміст повідомлень, якими обмінюються тварини. (Самостійна робота з підручником).

4. «Мова» бджіл і мурах. (Демонстрація відеоматеріалів, повідомлення учнів).

5. Інші системи сигналів. (Самостійна робота з підручником, записи в учнівських зошитах).

У зелених жаб сигналом тривоги є плюхання іншої жаби у воду.

Африканські мавпи вервети видають чотири різні сигнали тривоги. Один крик означає появу орла, другий — леопарда, третій — змії, четвертий — людини.

6. Імітування людської мови деякими тваринами. (Робота з підручником). Діти читають статтю про африканського сірого папугу, який може запам’ятати і вимовляти понад сто слів і фраз, зміст яких він не розуміє.

V.Закріплення знань учнів.

Прокоментуйте такий науковий факт.

Один папуга вмів вимовляти фразу «Як ясно світить сонце». Але її він вигукував і тоді, коли за вікном стояла осіння ніч. Чи можна тут говорити про мову? Якщо ні, то чому у тварин не може відбутись перетворення звукових сигналів у мову.

Висновок. Ще в період внутрішньоутробного розвитку людини волокна голосових зв’язок з’єднуються з волокнами кільцевих м’язів гортані. Це створює умови для створення рухів, які забезпечують звукову мову. Основну роль у розвитку мови людини відіграє головний мозок, в якому є центри мови.

V.Домашнє завдання.

Вивчити тему з підручника.

Творче завдання.

Підготувати міні-проект «Як спілкуються тварини».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити