Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - 2015 рік

ТЕМА 4.

ОРГАНІЗМ І СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ

УРОК 56

Пристосування тварин до впливу різних чинників середовища.

Мета: розширити поняття про середовище існування та його типи; з'ясувати роль екологічних чинників і адаптації до них організмів тварин у певних середовищах існування.

Основні поняття і терміни: фотоперіодизм, планктон, бентос, нейстон, перифітон, нектон.

Обладнання: таблиці «Екосистема лісу», «Екосистема озера»: колекції тварин, гербарії рослин, які належать до різних екологічних груп.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І.Актуалізація опорних знань. (Бесіда за запитаннями).

1. Що таке екологічні чинники?

2. Які ви знаєте екологічні чинники?

3. Яку роль відіграє світло в житті тварин?

4. Як температура впливає на процеси життєдіяльності тварин?

5. Які основні середовища життя опанували тварини?

ІІ.Мотивація навчальної діяльності. (Постановка проблемного запитання).

Чому кожен вид у природі займає свою екологічну нішу?

ІІІ.Вивчення нового матеріалу.

(Можна організувати роботу в групах).

1. Наземно-повітряне середовище.

Провідні абіотичні чинники. (Розповідь або повідомлення учня, складання схем).

Фотоперіодизм — реакція організмів на тривалість світлового періоду доби.

image52

2. Водне середовище. Провідні абіотичні чинники. (Повідомлення учня, складання схем).

Як пристосованість до нестачі кисню, перезволожений та коливання температур є здатність грунтових тварин до вертикальних міграцій.

IV.Закріплення знань учнів.

Знайдіть правильні твердження.

1. Найрізноманітніше за своїми умовами водне середовище.

2. Мухи, ластівки, соколи, копитні — це денні тварини.

3. Реакції організмів на тривалість світлового періоду доби мають назву фотоперіодизм.

4. Волосяний чи пір'яний покрив тварин характерний для теплолюбних тварин.

5. Мокриці, дошові черв'яки і амфібії здатні переживати посушливі періоди у стані заціпеніння.

6. Посухолюбні тварини можуть утримувати вологу у своєму тілі.

7. Освітленість водойм швидко зменшується зі збільшенням глибини.

8. Водойми різних типів, насамперед, відрізняються за сольовим складом води.

9. Грунт, як середовище існування тварин, найбільш сприятливий для життя.

10. Кисень надходить в грунт переважно з атмосферного повітря.

V.Домашнє завдання.

Вивчити тему з підручника.

Творче завдання.

Міні-проект «Як тварини пристосовані до життя в різних умовах».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити