Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015

Організм і середовище існування
Співіснування організмів в угрупованнях

Мета: ознайомити з різними формами співіснування організмів в угрупованнях; Основні поняття і терміни: паразитизм, конкуренція, хижацтво, симбіоз, мутуалізм, коменсалізм, нейтралізм, кооперація, аменсалізм, експлуатація, хижацтво. Обладнання: таблиці із зображенням співіснування організмів в угрупованнях, відеоматеріали.

І.Перевірка домашнього завдання. (Біологічний диктантсамоконтроль на знання термінів і понять).

- Ланцюг живлення

- Трофічні зв’язки

- Трофічний рівень

- Трофічна сітка

- Продуценти.

- Консументи

- Редуценти

- Екологічна ніша

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).

1. Які чинники середовища називають екологічними?

2. Як поділяються екологічні чинники?

3. Які взаємозв’язки можуть бути між організмами?

4. Що таке паразитизм, мутуалізм?

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів. (Повідомлення історії, яка викликає здивування учнів).

Якось до Ч. Дарвіна прийшли сусіди-селяни та й запитали: «Кажуть, що Ви, великий учений, знаєте багато таємниць природи. А чи не порадите нам, що робити, аби корови давали більше молока?» Замислився Дарвін, а потім відповів: «Заведіть більше котів».

Селян, звичайно, така порада не задовільніша «Чи не насміхаєтеся Ви з нас. вельмишановний пане? — здивувалися вони. Як це коти можуть вплинути на надої молока?» Та все ж таки послухалися науковця, і через деякий час корови почали давати більше молока.

Спробуйте пояснити, яким чином домашні коти вплинули на підвищення надоїв.

IV.Вивчення нового матеріалу.

1. Різноманітність біотичних зв’язків між організмами в угрупованнях. (Бесіда, «уточнення інформації, схеми, малюнки).

Учитель. Знайдіть взаємозв'язок між популяціями таких організмів, oо живуть у полі: конюшина, джмелі, миші, корова, коти, бактерії в грунті. Знайшовши ці взаємозв’язки, знайдете відповідь на запитання «Як коти можуть вплинути на надої молока?»

Схема взаємозв’язків між організмами

2. Типи взаємодії між популяціями в угрупованнях. (Закінчити складання таблиці).

Тип взаємодії

Форма взаємодії

Приклади

Експлуатація

Хижацтво

Вовки та зайці

Паразитизм

Печінковий сисун та ВРХ

Конкуренція

?

Сірий пацюк та чорний пацюк

Симбіоз

Кооперація

Птахи-чистильники та їхні хазяї

Мутуалізм

Рак-самітник та актинія

Коменсалізм

?

Рифоутворюючі корали та риби рифів коралових

Аменсалізм

?

Бобри та тарантули

Нейтралізм

?

Жаби та тихоходи

3. Паразитизм, хижацтво та конкуренція — антагоністичні зв’язки між організмами. (Бесіда, матеріали презентації або відеоматеріали, складання схем).

4. Мутуалізм і кооперація взаємовигідні зв’язки між організмами. (Бесіда з учнями).

5. Коменсалізм та його форми: квартиранство та нахлібннцтво. (Розповідь учителя з елементами бесіди, відеоматеріали). Квартиранство (оселення орхідей на поверхні дерев).

Нахлібництво (мешкання інфузорій у шлунку жуйних тварин, які живляться симбіотичними бактеріями).

6. Аменсалізм і нейтралізм особливі взаємовідносні зв'язки між організмами. (Пояснення учителя, записи в учнівських зошитах).

Аменсалізм — це взаємодія між організмами, коли один з організмів змінює середовище так, що воно стає непридатним для іншого. Наприклад: бобри будують греблю на річиі. піднімаючи рівень води. Ділянки суші заливаються водою, тварини, що там поширені — зникають.

Нейтралізм — відсутність будь-якого впливу одного організму на Інший, тобто організми не взаємодіють.

IV.Закріплення знань учнів.

Проаналізуйте названі приклади взаємовідносин організмів та визначте тип і форму цих біотичних зв'язків.

1. Крокодил-самець поїдає молодого крокодила.

2. Шпаки чистять шкіру бегемоту.

3. Кондор відганяє шакала від падла.

4. Косяк риб ховається за черепахою від хижаків.

5. Турнірні бої між оленями.

6. Жуки-сонечка поїдають попелиць.

7. Воша живиться кров’ю людини.

8. Гатерія оселяється в гніздах альбатросів, коли птахи на полюванні.

V.Домашнє завдання.

Вивчити тему з підручника.

Творче завдання.

На прикладі тварин, що поширені у вашій місцевості, спостерігайте взаємовідносини між тваринами та зафіксуйте спостереження у зошиті.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити