Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015
Організм і середовище існування
Різноманітність органічного світу
Мета: поглибити та розширити знання учнів про різноманітність органічного світу, про класифікацію та пристосування до умов життя.
Основні поняття і терміни: царство, імперія, надцарство. автотрофи, гетеротрофи. міксотрофи. археї, віруси, субактреї, сапротрофи, мутуалісти, брунькування, кон’югація, популяція.
Обладнання: стенд (таблиця) «Розвиток органічного світу» або «Основні царства органічного світу»
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І.Актуалізація опорних знань учнів. (бесіда)
1. Які організми називають одноклітинними? Багатоклітинними?
2. Як організми — багатоклітинні чи одноклітинні з’явились раніше на Землі?
3. Які організми прокаріоти чи еукаріоти з’явилися раніше на Землі?
4. В які імперії та царства об'єднує сучасна систематика живі організми?
ІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів. (Постановка проблемних запитань).
1. Навіщо тварин класифікують, тобто об’єднують у таксономічні групи.
2. За якою ознакою класифікують тварин:
а) спільного існування на певній території;
б) спорідненості і спільного походження;
в) подібності у способі здобування і характеру їжі.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
1. Сучасна систематика органічного світу. (Складання схеми або використання стандартного стенду чи таблиці).
2. Структурна організація організмів. (Складання схеми).
Одноклітинні: бактерії, водорості, найпростіші (твариноподібні, деякі гриби).
Колоніальні: водорості, кишковопорожнинні, губки.
Багатоклітинні: більшість рослин, тварин і грибів.
Віруси — не мають клітинної будови і проявляють ознаки живого, лише потрапивши в живі клітини інших організмів.
3. Середовище існування живих організмів. (Бесіда на основі опорних знань учнів, складання схеми).
4. Способи живлення прокаріотичних і еукаріотичних організмів. (Узагальнююча бесіда, складання схеми або таблиці).
5. Самовідтворення живих істот (розмноження).
Поділ бактерії, одноклітинні твариноподібні організми.
Брунькування — бактерії, кишковопорожнинні, дріжджі, одноклітинні твариноподібні організми.
Спорами — водорості, гриби, прокаріоти
Кон'югація — інфузорія, водорості, гриби
Копуляція - деякі одноклітинні еукаріотн, більшість грибів, рослин і тварин.
IV.Закріплення знань учнів. Застосування знань, здобутих на уроці.
Оцінка в балах |
Запитання дія самоконтролю |
1-6 |
1. Назвіть відомі вам рослини, гриби, тварини 2. Що таке середовище існування? 3. Назвіть організми, які живуть у різних середовищах існування. 4. Що вивчає наука систематика? 5. На які основні царства поділяють усе живе на планеті? |
7-9 |
1. Чи правильне твердження: Автотрофні організми самі утворюють необхідні для життя речовини, а гетеротрофні споживають готову їжу? 2. Доведіть, oо різноманітність організмів зумовлена різноманітністю умов життя. 3. Доведіть або спростуйте, що організми постійно пристосовуються до різних умов довкілля. |
10-12 |
1. 1. Без яких організмів і чому життя на Землі неможливе? 2. 2. Яке значення має Сонце для життя на Землі. 3. 3. До яких організмів за будовою належить людина? Чому? |
V.Домашнє завдання.
Вивчити тему з підручника.
Підготувати відеоматеріали про прокаріотів.