Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - 2015 рік

УРОК 66-67

ЕКСКУРСІЯ №1

Різноманітність тварин свого краю.

Мета: ознайомити учнів з різноманітністю тварин, що проживають на території лісу, парку, скверу тощо, їх пристосуванням до середовища життя, значення у природі і в житті людини; застосовувати знання про правила поведінки у природі та виховувати бережливе ставлення до неї.

Основні поняття і терміни: комахи, птахи, ссавці, мурашки, зяблик, білка, дикий кабан, лось.

Обладнання: блокнот, олівці, лупи, біноклі, лінійки, фотоапарати.

Місце проведення екскурсії: ліс, парк, сквер, лісосмуга тощо.

План екскурсії

1. Повідомлення теми, мети екскурсії, поділ учнів на групи.

2. Ознайомлення учнів кожної групи із завданнями для самостійної роботи.

3. Ознайомлення з правилами безпеки під час проведення екскурсії.

4. Організований вихід зі школи до місця проведення екскурсії.

Зміст екскурсії

1. Коротка характеристика природного угруповання, місця екскурсії.

2. Різноманітність тварин даного угруповання, їх роль у природі та в житті людини, можливі місця знаходження.

Самостійна робота учнів за завданнями. Розподіл ділянок для виконання самостійної роботи.

Завдання для самостійної роботи учнів І групи

1. Знайдіть мурашник, опишіть, де він розташований, з чого побудований, які його розміри, форма.

2. З’ясуйте кількість мурашиних стежок, куди вони ведуть, яка їх довжина.

3. Простежте, що саме мурашки несуть у мурашник. Зробіть висновки, чим вони живляться, яке їхнє значення у природі.

4. Киньте мурашкам іншу комаху і простежте за їх поведінкою. Сфотографуйте побачене.

5. Організуйте охорону мурашників.

6. Запишіть свої спостереження, супроводжуйте їх малюнками, фотографіями або створіть невеличкий фільм «Життя мурашок».

Завдання для самостійної роботи учнів II групи

1. Серед багаточисельного лісового пташиного хору визначте голос зяблика за його характерним позивом «пінь-пінь».

2. Підійдіть до нього якомога ближче, визначте його розміри і розгляньте колір оперення. З’ясуйте, де будують свої гнізда зяблики.

3. У глибині лісу на березах знайдіть дупло строкатого дятла, простежте за слідами його роботи. Зверніть увагу на те, як він пересувається по стовбуру дерева, яку роль при цьому відіграє його хвіст. Які звуки характерні для цього птаха?

4. Високо в повітрі над верхівками дерев простежте за характерним токовим польотом лісового жайворонка. Послухайте його пісню «юлі- юлі... лю-лю ... юла». Розгляньте в бінокль, яке його забарвлення.

5. Запишіть свої спостереження за усіма птахами. Записи супроводжуйте схематичними малюнками або фотографіями.

Завдання для самостійної робити учнів ІІІ групи

1. На лісовій дорозі знайдіть сліди копит лося. Сліди якої домашньої тварини нагадують вам ці відбитки? Про що це свідчить?

2. Поблизу водойм знайдіть пориту кабаном землю. Розгляньте там відбитки його копит. Що шукають кабани, риючи землю?

3. На стовбурі дерев знайдіть білку звичайну. Зверніть увагу як вона переміщається з дерева на дерево. Чим живляться білки?

4. Знайдіть у лісі нори ссавців. Виміряйте їх діаметр і визначте, кому вони належать, чи є поряд сліди цих тварин. Зверніть увагу, чи відрізняється викинута земля від верхнього шару грунту.

5. Запишіть свої спостереження та зробіть висновки. Записи ілюструйте малюнками, фотографіями тощо.

IV. Підведення підсумків екскурсії.

Обговорення підсумків самостійного виконання завдань. Обговорення прикладів шкідливого впливу людини на природне угруповання (забруднення території, розведення вогнищ у невизначених місцях, заборонене полювання, руйнування мурашників тощо).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити